۹۰۰۰ کیلومتر کلنگزنی و بودجه برای ساخت ۳۰۰ کیلومتر؛ این یعنی اگر ساخت هیچ پروژه جدیدی آغاز نشود تنها برای تکمیل آنچه آغاز شده ۳۰ سال زمان احتیاج است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا؛مدیرعامل راه آهن چند روز پیش از پروژههایی سخن گفت که در سالهای قبل بنا به دلایل مختلف وارد مرحله اجرایی شدهاند اما امروز هیچ چشماندازی برای زمان پایان کار آنها متصور نیست.
به گفته پورسید آقایی حجم این پروژهها از ۹۰۰۰ کیلومتر نیز گذشته و در هر گوشهای طرحی آغاز شده است.
هر چند میزان دسترسی به راهآهن در ایران محدودیتهای بسیاری دارد و چند استان از نعمت خط ریلی و تردد قطار محرومند اما لزوم برنامهریزی بر حسب تواناییهای اقتصادی زمانی احساس میشود که به گفته مدیرعامل راه آهن با بودجه فعلی تنها سالانه ۳۰۰ کیلومتر خط آهن جدید ساخته میشود و این یعنی در صورت متوقف شدن پروژههای جدید، ۳۰ سال زمان احتیاج است تا پروژههای نیمهتمام ریلی نهایی شوند.
این محدودیت باعث شده راهآهن، پروژههای مدنظر خود را اولویتبندی کند و دست روی طرحهایی بگذارد که سالهاست خاک خوردهاند و ساخت آنها حتی از ۱۰ سال نیز گذشته است.
در کنار خطوط جدید، بحث دو خطه و برقی کردن مسیرهای پرتردد نیز در دستور کار قرار دارد و تامین بودجه لازم برای آنها نیز هنوز در هالهای از ابهام است.
باقی ماندن تحریمها و محدودیتهای درآمدهای دولت حداقل برای سالهای آینده، نشان از آن دارد که بودجه عمرانی تغییر محسوسی نخواهد داشت. از این رو دولت بحث بکارگیری فاینانس را مطرح کرده و هرچند قدمهایی نیز در این زمینه برداشته اما تا تامین مالی کامل پروژهها فاصله دارد.
نسنجیدن شرایط اقتصادی در زمان آغاز به کار پروژههای عمرانی بار سنگین مالی را بر دوش وزارت راه انداخته و تا زمان رفع فشارهای اقتصادی در مقابل هر پروژه تابلوی ورود ممنوع قرار داده است.