کد خبر: ۲۴۷۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۴     ۰۷ آبان ۱۳۹۰
رئيس‌جمهوري يمن به احزاب اللقاء المشترك سه روز مهلت داده است تا با حزب كنگره مردمي حاكم درخصوص نحوه اجراي طرح شوراي همكاري خليج فارس وارد مذاكره شوند.

به گزارش 598، ايسنا به نقل از روزنامه اماراتي دارالخليج نوشت؛ منابع آگاه اعلام كردند: رئيس دفتر كميسيون اروپا در صنعاء به رهبران احزاب اللقاء المشترك جزئيات پيشنهاد علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهوري يمن را كه دربرگيرنده تفويض اختيارات اضافه رييس جمهوري به معاونش است، ابلاغ كرد.

خواسته‌هاي اصلي از احزاب مخالف، موافقت با آغاز مذاكره با نمايندگان حزب حاكم و دعوت از راي‌دهندگان براي شركت در انتخابات رياست‌جمهوري زودهنگام و صدور حكم تعيين تكليف نخست‌وزير است.

اين منابع گفتند، ميكله سرسوني، رئيس دفتر كميسيون اروپا در صنعاء و تعدادي از سفيران اتحاديه اروپا، رهبران احزاب مخالف را به برخورد مثبت با پيشنهاد صالح و آغاز مذاكرات فوري با معاون رئيس‌جمهور جهت تعيين راهكار اجرايي طرح شوراي همكاري خليج فارس با هدف پايان دادن به بحران سياسي كشور فرا خواندند.

كميته دائمي در حزب حاكم توصيه كرده بود كه صالح در پايان نشست اخير اين حزب به رياست مشاور سياسي‌اش برخورد مناسب با قطعنامه شوراي امنيت و مشاركت در حل‌وفصل بحران سياسي را مد نظر داشته باشد.

طرفداران حزب حاكم، اتهامات احزاب مخالف براي ايجاد جنگ داخلي در كشور را رد كردند.

طرفداران حزب حاكم و اعضاي آن در جريان تجمع هفتگي اين حزب كه روز جمعه در منطقه العروض در ميدان السبعين صنعاء برگزار شد، اعلام كردند: صالح به مواضع علني خود در قبال خواسته‌هاي مخالفان پايبند است و بر برگزاري انتخابات زودهنگام به عنوان ابزاري براي حل مسالمت‌آميز بحران و ممانعت از هرگونه توطئه انقلابي تاكيد دارد.

طرفداران حزب حاكم از قطعنامه 2014 شوراي امنيت استقبال كردند.

از سوي ديگر صدها هزار تن از مخالفان عبدالله صالح در بيش از 30 ميدان در صنعاء و 17 استان يمن در چارچوب تظاهرات جمعه "پيروزي تنها از طريق خداوند ممكن است" تظاهرات كردند.

تظاهركنندگان يمني نماز جمعه و عصر را برپا كردند ودر پي آن تظاهراتي گسترده عليه نظام صالح برگزار كردند.

تظاهركنندگان محاكمه وي و اعضاي نظامش را در برابر دادگاه بين‌المللي كيفري خواستار شدند.

تظاهركنندگان هم‌چنين پيكر چندين تن از كشته شدگان درگيري‌هاي اخير را تشييع كردند.

تظاهركنندگان مخالفت خود را با طرح شوراي همكاري خليج فارس كه به صالح و معاونان ارشدش مصونيت قضايي مي‌دهد، رد كرده و متعهد شدند تظاهرات مسالمت‌آميز را تا زمان سقوط نظام ادامه خواهند داد.

مخالفان يمني همچنين از جامعه جهاني و شوراي امنيت خواستند اعمال فشارهاي بيشتري را بر نظام صالح به منظور كناره‌گيري از قدرت به طور مسالمت‌آميز صورت دهد.

منابع آگاه همچنين اعلام كردند: "عبد ربه منصور هادي" معاون صالح كه به منظور مداوا قصد سفر به آمريكا را دارد، در حال حاضر در دوبي اقامت دارد.

اين منابع گفتند: هادي روز جمعه را در دوبي سپري كرد و بعد به منظور انجام عمل جراحي قلب در يكي از شهرهاي آمريكا عازم اين كشور خواهد شد.

پيش‌بيني مي‌شود سفر وي تا پايان هفته جاري ادامه داشته باشد.

اين در حالي است كه دكتر عبدالكريم الأرياني، مشاور سياسي صالح نيز صنعاء را به مقصد اروپا ترك كرده است.

اين سفر وي براي دستيابي به جلب حمايت كشورهاي اروپايي از طرح صالح براي كنار گذاشتن طرح شوراي همكاري خليج فارس و باقي ماندن صالح به عنوان رئيس‌جمهور تا سال 2013 به همراه اعطاي برخي اختيارات به عبد ربه منصور هادي است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها