غلامرضا داداش زاده در گفتگو با مهر در مورد نظارت این سازمان بر عملکرد
اپراتورهای تلفن همراه فعال در کشور اظهار داشت: رگولاتوری از وضعیت کیفیت
شبکه های اپراتورهای تلفن همراه راضی نیست و طی تذکری به اپراتورهای همراه
اول و ایرانسل وضعیت این شبکه ها را غیر قابل قبول اعلام کرده است.
مدیرکل
نظارت بر سرویس های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با
بیان اینکه این مشکل به دو اپراتور همراه اول و ایرانسل اعلام شده است
اضافه کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شبکه اپراتورهای موبایل
کشور را اسکن و درایو تست کرده تا مشکلات ناشی از عدم پوشش و ضعف آنتن دهی
موبایل اپراتورها مشخص شود.
وی با بیان اینکه وضعیت پوشش دهی شبکه
اپراتورهای موبایل مناسب نیست تصریح کرد: عدم پوشش مناسب در شبکه های
موبایل در کشور خود را نشان داده و این نشان می دهد که اپراتورها در این
بخش توسعه کیفی نداشته اند.
این مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات
و ارتباطات رادیویی با توضیح آنکه سطح سیگنال در تست شبکه باید به عددی
قابل قبول از نظر این سازمان برسد، خاطرنشان کرد: به رغم اظهارات اپراتورها
این عدد تفاوتهایی دارد و حتی نقاطی کاملا کور در شبکه موبایل دیده می
شود.
وی با اشاره به تعهدات اپراتورهای موبایل طبق پروانه
فعالیتشان به مهر گفت: ایرانسل موظف است تمامی شهرهای کشور را تحت پوشش
قرار دهد و 85 درصد پوشش جمعیتی نیز برعهده همراه اول است.
مدیرکل
نظارت بر سرویس های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با
بیان اینکه این سازمان هر سه ماه یکبار نسبت به دریافت گزارش پوشش دهی شبکه
های موبایل اقدام می کند ادامه داد: تست شبکه با ادعای اپراتورها مغایرت
دارد.
داداش زاده با بیان اینکه به زودی گزارشات دریافت شده از
وضعیت کیفیت شبکه های موبایل را اعلام می کنیم تاکید کرد: امسال سالی است
که رگولاتوری به طور قطع از ابزارهای قانونی جریمه و اخطار برای رفع مشکل
پوشش دهی اپراتورهای موبایل استفاده خواهد کرد.
وی با بیان اینکه
تست های انجام شده از شبکه اپراتورهای موبایل نتیجه مطلوبی دربرنداشته است
گفت: حدود 10 تا 22.5 درصد میان نتایج تست های انجام شده از سوی رگولاتوری و
ارقامی که این سازمان از پوشش شبکه به دست آورده است با اعداد و ارقامی که
اپراتورها اعلام می کنند تفاوت دارد که این موضوع باید به صورت مستدل حل و
فصل شود.
به گزارش مهر، هم اکنون اپراتورهای اول با بیش از 30
میلیون مشترک و دوم با بیش از 20 میلیون مشترک فعال در کشور سرویس دهی می
کنند و قرار است اپراتور سوم نیز سیمکارتهای خود را وارد بازار کشور کند.
چندی
پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس اعلام کرد که از
ابتدای سال تاکنون به علت اختلال در ارائه خدمات در حوزه ارتباطات و
مواردی که اپراتورها حداقل ها را رعایت نکرده اند در مجموع 11 اخطار به
اپراتور اول، 5 اخطار به ایرانسل و 3 اخطار به سایر اپراتورها داده شده
است.
رضا تقی پور عدم انتشار منظم گزارش سنجش کیفیت و وضعیت
اپراتورها را جلوگیری از استفاده تبلیغاتی اپراتورها عنوان کرد اما با
تاکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی متعهد شد که حداقل در دوره های 6 ماهه
گزارش کیفیت و وضعیت خدمات اپراتورها را منتشر کند.
سازمان تنظیم
مقررات و ارتباطات رادیویی نیز اعلام کرده که طی 5 ماه نخست امسال بیشترین
درخواستهای ارائه شده و شکایات مردم به رگولاتوری مربوط به حوزه تلفن همراه
بوده است.