کد خبر: ۲۴۳۲۴۲
زمان انتشار: ۰۹:۰۶     ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
مدتی است که دست روی هر ماده خوراکی می‌گذاری خبر از آلوده بودنش می‌دهند، میوه و سبزی را که می‌گویند با فاضلاب آبیاری می‌شود، شیر و لبنیات را هم که می‌گویند با روغن پالم غنی می‌کنند! برنج _البته از نوع وارداتی_ هم که آرسنیک و سرب دارد دارد و بسیاری از محصولاتی که استفاده می‌کنیم به نوعی استانداردهای لازم را ندارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، مدتی است که دست روی هر ماده خوراکی می‌گذاری خبر از آلوده بودنش می‌دهند، میوه و سبزی را که می‌گویند با فاضلاب آبیاری می‌شود، شیر و لبنیات را هم که می‌گویند با روغن پالم غنی می‌کنند! برنج _البته از نوع وارداتی_ هم که آرسنیک و سرب دارد دارد و بسیاری از محصولاتی که استفاده می‌کنیم به نوعی استانداردهای لازم را ندارند. در این میان تنها چای بود که امیدوار بودیم سالم باشد که گویا آن هم حاوی سموم آفت کش است. البته سخن از چای ایرانی نیست چرا که چای ایرانی سالهاست زیر پای واردکنندگان چای لگد مال شده و زمینهای چایکاری جای خود را به ویلا داده و فنجان چای ما با چای وارداتی هندی پر می‌شود. آنگونه که یک سازمان غیر دولتی هندی اعلام کرده؛ بررسی نمونه‌هایی از 49 برند تجاری چای از 11 شرکت برجسته که به کشورهایی از جمله ایران صادرات دارند حاوی سموم آفت کش است.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی آی ای ان اس، سازمان صلح سبز هند روز دوشنبه اعلام کرد، چای‌های عرضه شده به بازارهای داخلی و خارجی در هند با اسامی‌تجاری معتبر، حاوی سموم آفت کش هستند. سازمان دیگری به نام میز چای هند به عنوان مرکزیت تولید و عرضه چای در هند با رد این ادعا اعلام کرد که چای‌های هندی «کاملا سالم» هستند و با استانداردهای بالای جهانی مطابقت دارند. نها سایگال، یکی از مسئولان صلح سبز هند در این باره گفت: «چای هند یک عامل افتخار ملی است و نباید به مواد شیمیایی سمی‌با ریسک‌های جدی زیست محیطی و بهداشتی آلوده شود. تمام فعالان صنعت چای هند باید پا پیش بگذارند و گام‌هایی را برای تضمین اعتبار این نوشیدنی ملی هند بردارند.» میز چای هند پس از این اظهارات در بیانیه‌ای اعلام کرد«...پس از مطالعه یافته‌های صلح سبز، ما تایید می‌کنیم که تمام نمونه‌های آزمایش شده با قوانین و مقررات هند که برای حمایت از مصرف کنندگان تنظیم شده اند، مطابقت دارند.

چای هند با تبعیت از سرسختانه‌ترین استانداردها، کاملا سالم است.» صلح سبز هند اعلام کرد در فاصله ژوئن 2013 تا می‌2014، نمونه‌هایی از 49 برند تجاری چای از 11 شرکت برجسته را که محصولات آنها به کشورهایی نظیر ایران، روسیه، انگلیس، آمریکا و امارات صادر می‌شود مورد آزمایش قرار داده است. بر اساس اعلام صلح سبز هند، تعداد زیادی از این نمونه‌ها «دارای ترکیباتی از سموم آفت کش بوده اند.» این سازمان غیر دولتی افزود: «آفت کش دِ دِ تِ با وجود اینکه دیگر در بخش کشاورزی هند استفاده نمی‌شود و استفاده از آن از 1989 ممنوع شده است، تقریبا در 67 درصد نمونه‌های چای مشاهده شده است.» میز چای هند اعلام کرد تمایل دارد هرگونه تصور غلط در مورد چای هند را از منظر مصرف کنندگان برطرف نماید.

30 هزار کیلو برگ چای به ایران صادر شد

خبر آلوده بودن چای وارداتی به ایران در حالی شنیده می‌شود که هند تنها از ابتدای امسال 30 هزار کیلو برگ چای به ایران صادر کرده است، ‌این در حالی است که هند هر سال 12 میلیون کیلو چای به ایران صادر می‌کند و یک شرکت تولید کننده چای در ایالت تریپورای هند تفاهمنامه‌ای را برای فروش 10 تن چای به یک واردکننده ایرانی در سال مالی جاری امضا کرده است.

اما چرا با وجود اینکه ایران مستعد ترن زمینها را برای کشت چای در اختیار دارد و یکی از مرغوب‌ترین چیهای جهان را تولید می‌کند باید در لیست بیشترین واردکنندگان چای قرار بگیرد تا علاوه بر بیکاری بیش از 60 هزار چایکار، چای سمی‌لیوان ما را پر کند. چه کسانی از این اوضاع سود می‌برند؟ از رئیس اتحادیه‌های چایکاری تا مدیران شرکت‌های چای و همه باغ داران و چایکاران همه تقریبا حرف‌های مشابهی در مورد این صنعت میزدند. برای مثال مدیر عامل یک شرکت فرآوری چای در بیستمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی گفته بود: سیاست‌های چای کشور در دست 12 نفر است که قصد دارند تولید داخلی را نابود کنند چرا که وارد کننده‌های اصلی چای به کشور هستند و120 هکتار باغ چای در سیلان هندوستان دارند.

ایرج هوسمی‌رئیس اتحادیه چایکاران نیز چندی پیش بر همین نکته تاکید کرده و گفته بود: دلیل اینکه زمین‌های چایکاران به انبار متروکه تبدیل شده این است که وارد کنندگان که اتفاقا تعداد کمی‌هم هستند وقدرت زیادی هم دارند از کاهش تولید داخلی سود می‌برند واین‌ها هستند که با قدرتشان کمر تولید را شکسته اند. وی مدعی شده بود: سازمان چای نیز با اینکه مجددا ا‌حیا شد ولی نه تنها مساعده‌ای به کشاورزان نمی‌دهد بلکه حق الزحمه عادی آنها را هم پرداخت نمی‌کند و حتی از دادن کود شیمیایی به کشاورزان هم مضایغه می‌کند، با این شرایط من یقین دارم ما‌فیای چای در وزارت کشاورزی نفوذ کرده است.

مافیا یا یقه سفیدها به چه کسا‌نی می‌گویند؟ مافیا کسانی هستند که با زر وزور وارتباط و آگاهی بیشتر ره صد ساله را یکساله می‌روند. متاسفانه روند شکل گیری افزایش واردات محصول پرمصرفی مانند چای به کشور زمینه افزایش دلال بازی و شکل گیری مافیاهای گسترده تر را رقم زده است. کاهش تولیدات برگ چای کشور از 70 هزار تن در سال به 20 هزار تن درسال، در حالی رخ می‌دهد که طبق آمار در گذشته ایران چهارمین تولید کننده چای در دنیا بوده است که با سیاست‌های غلط در دولت‌های گذشته امروز هیچ جایگاهی بین تولید کنندگان چای در دنیا ندارد وسالانه 90 هزار تن چای وارد کشور می‌شود.

به طوری که رئیس کمیته چای هند گفته بود: تقاضای ایران برای واردات چای هندی در سال 2013 افزایش داشته است ودر سال گذشته تحریم‌های امریکا ومشکلات موجود در نقل وانتقال پول بین ایران وهند تاثیر منفی بر صادرات چای به ایران داشت که اگر این مشکل مرتفع شود امسال شاهد افزایش صادرات چای هند به ایران خواهیم بود. به راستی چه کسانی باعث کاهش تولید داخلی می‌شوند و از افزایش واردات چای به کشور سود می‌برند؟ داستان مافیای چای در ایران به کجا خواهد رسید؟ و چرا هیچ کس برای احیای باغ‌های چایکاری متروکه پیش قدم نمی شود؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها