کد خبر: ۲۴۱۹۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۹     ۰۲ آبان ۱۳۹۰
روزنامه گاردين لندن در گزارشي از اجلاس امروز سران اتحاديه اروپا در بروكسل نوشت: نيكلا ساركوزي رييس جمهوري فرانسه و ديويد كامرون نخست وزير انگليس در اين جلسه درگير نزاع لفظي سختي شدند.
به گزارش 598 به نقل از ایرنا، اين روزنامه در نسخه آن لاين خود افزود: نزاع كامرون و ساركوزي، پايان اجلاس امروز سران 27 كشور عضو اتحاديه اروپا را به مدت دو ساعت به تاخير انداخت.
اين گزارش همچنين تيتر نخست نسخه چاپي روزنامه گاردين در روز دوشنبه است.
به نوشته گاردين، رييس جمهوري فرانسه در اين جلسه خشم خود را از انتقادات و سخنراني هاي مستمر مقامات انگليسي درباره پول واحد اروپايي به معرض نمايش گذاشت و با بي ادبي خطاب به نخست وزير انگليس گفت: 'شما فرصت خوبي را براي اينكه خفه بشوي از دست دادي.'
'ساركوزي افزود: ما از اينكه شما هر روز انتقاد و نصحيت مي كنيد كه چه كاري بكنيم و چه كاري نكنيم، عصباني و ناراحت هستيم. شما مي گوييد از يورو متنفر هستيد و در عين حال مي خواهيد در كار و نشست ما مداخله كنيد.'
بر اساس گزارش منابع خبري انگليس، سران اتحاديه اروپا در اجلاس امروز خود درباره تامين اعتباري صد ميليارد پوندي براي كمك به كشورهاي بحران زده حوزه 'يورو' گفت و گو كردند.
انگليس كه به حوزه پول واحد اروپايي نپيوسته، معتقد است كه كشورهاي خارج از حوزه يورو نبايد در ارائه بسته هاي نجات به كشورهاي بدهكار نظير يونان مشاركت كنند.
سران اين اتحاديه قرار است روز چهارشنبه اين هفته نيز يك اجلاس فوق العاده براي نهايي كردن برنامه خود جهت مقابله با بحران بدهي ها، برگزار كنند و ديويد كامرون نخست وزير انگليس نيز با لغو سفر برنامه ريزي شده خود به استراليا، در اين اجلاس شركت خواهد كرد.
موضوع عضويت انگليس در اتحاديه اروپا و مطرح شدن طرحي در پارلمان براي برگزاري همه پرسي در مورد نحوه تعامل لندن با اتحاديه اروپا در حال حاضر در داخل كشور نيز باعث دردسرهايي براي ديويد كامرون شده است.
طرح برگزاري همه پرسي در مورد ادامه عضويت انگليس در اتحاديه اروپا باعث ايجاد شكاف در حزب حاكم محافظه كار اين كشور شده است.
اين طرح قرار است روز دوشنبه در مجلس عوام انگليس مورد بحث و بررسي قرار گيرد، ولي ديويد كامرون نخست وزير و رهبر حزب محافظه كار به نمايندگان عضو اين حزب تاكيد كرده است كه حتما عليه آن راي دهند.
احتمالا حدود 80 نفر از نمايندگان حزب محافظه كار به رغم دستورات حزبي، قصد دارند فردا از طرح برگزاري همه پرسي در مورد ادامه عضويت انگليس در اتحاديه اروپا حمايت كنند.
تعدادي از نمايندگان عضو حزب كارگر و احزاب كوچكتر از اين طرح حمايت كرده اند ولي سياست رسمي حزب كارگر نيز مخالفت با برگزاري همه پرسي است و در اين مورد با دولت هم نظر است.
حزب محافظه كار كه بطور سنتي مخالف قدرت گرفتن اتحاديه اروپا و كم شدن قدرت دولت هاي ملي در داخل اين اتحاديه بوده، تاكيد كرده است كه انگليس سال ها قبل روند عضويت در اتحاديه اروپا را طي كرده و در شرايط فعلي كه بحران اقتصادي نيز در حوزه پولي يورو در حال تشديد است، مطرح كردن چنين طرح هايي به نفع خود انگليس نيز نمي باشد.
حزب ليبرال دموكرات ديگر حزب مهم انگليس و موتلف حزب محافظه كار در دولت نيز به طور سنتي از همگرايي هرچه بيشتر انگليس با اتحاديه اروپا حمايت مي كند.
با توجه به مخالفت رسمي رهبران سه حزب اصلي انگليس با برگزاري همه پرسي در مورد اتحاديه اروپا، عملا امكان تصويب اين طرح در جلسه روز دوشنبه وجود ندارد ولي تعداد آراي طرفداران برگزاري همه پرسي مي تواند پيام مهمي براي دولت ائتلافي و ادامه همكاري هاي آن با اتحاديه اروپا داشته باشد.
طرح برگزاري همه پرسي در مورد ادامه عضويت انگليس در اتحاديه اروپا پس از امضاي يك تومار توسط اقشار مختلف مردم، در پارلمان مطرح مي شود. بر اساس قوانين جديد انگليس اگر مردم با بيش از 100 هزار امضا خواستار طرح موضوعي در پارلمان شوند، نمايندگان مي توانند اين موضوع را در قالب يك طرح به راي بگذارند.
انگليس از جمله كشورهاي عضو اتحاديه اروپا است كه به حوزه پول واحد اروپايي(يورو) و همچنين حوزه كشورهاي شينگن(ويزاي واحد) نپيوسته است.
بر اساس برخي نظرسنجي هاي منتشر شده در رسانه هاي انگليس در حال حاضر بيش از نيمي از مردم خواستار خروج اين كشور از اتحاديه اروپا هستند.
در طرح برگزاري همه پرسي پيش بيني شده است كه مردم بتوانند در مورد سه گزينه؛ خروج از اتحاديه اروپا، ادامه وضعيت موجود و انجام اصلاحاتي در روابط انگليس و اتحاديه اروپا، نظر بدهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها