کد خبر: ۲۳۸۱۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۲۸ مهر ۱۳۹۰
آیت الله جوادی آملی گفت: اگر حکومت های خاورمیانه به سمت اسلامی شدن حرکت کرد، جبهه دین تقویت می شود و اگر به سمت لاییک حرکت کرد ما تنها خواهیم بود.

به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598 به نقل از خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید قم، امروز (28مهر) در همایش عمومی حوزویان با عنوان حوزه و مطالبات رهبری که در سالن دارالشفای مدرسه فیضیه برگزار شد، با بیان اینکه وظیفه ما حق شناسی برکت و نعمت الهی است، تصریح کرد: مهمترین رسالت ما این است که حوزه را از هر نظر حفظ کنیم تا از گزند و افت و آفت اختلاف درامان باشد.

وی حوزه را منشا برکت نظام دانست و افزود: حفظ نظام وظیفه حوزه است، لکن حوزه یک سلسله وظایفی عادی دارد که تدریس و بحث و پذیرش برخی از مسئولیت هاست و یک وظیفه اساسی دارد که آن رسالت انبیاست.

آیت الله جوادی آملی، تاکید کرد: حفظ نظام با نصیحت و گفتار و رفتار نیست، آن قداست حوزه است که حافظ نظام است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، به نوع رابطه نظام و حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: رابطه نظام با حوزه به این است که گاهی مشکلات عملی او و گاهی مشکلات علمی او را حل کند، آنها که حافظ نظام در بخش های علمی هستند رسالتشان در حفظ و نگهبانی حوزه در دو عنصر محوری اعتقادات و اقتصاد حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه امروز خاورمیانه تشنه است، گفت: خاورمیانه بین مرگ و حیات به سر می برد، همسایه شمالی ما در کمال صراحت و بدون رعایت اصول دینی، مصر را دعوت می کند که قانون اساسی تان بر محور لاییک باشد، یعنی به کفر فرا می خواند.

آیت الله جوادی آملی، افزود: اگر خاورمیانه به سمت اسلامی شدن این حکومت ها حرکت کرد، جبهه دین تقویت می شود و اگر به سمت لاییک حرکت کرد ما تنها خواهیم بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه گستره اسلام خواهی در خاورمیانه باید سامان بپذیرد، ابراز داشت: دعوت غرب به اسلام کار آسانی نیست، اگر ما بتوانیم اقتصاد اسلامی را به آنها عرضه کنیم به دامان اقتصاد منحوس دولت سالاری کمونیستی نمی افتند.

وی ادامه داد: یک خطر مرگ و حیاتی بین اقتصاد غرب است که بیش از هزار شهر قیام کرده اند و اقتصاد سرمایه سالاری را نپذیرفتند که اگر این قیام به ثمر برسد نظام اسلامی باید حرفی برای ارائه داشته باشد.

آیت الله جوادی آملی، گفت: حوزه باید هم در مساله دین و سیاست و هم در مساله اقتصاد یک کتاب عمیقی در حد مکاسب بنویسد.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم، با تاکید بر رعایت حقوق مردمی تصریح کرد: باید بر محور عدل حرکت کرد، دین از طرف ذات اقدس الهی آمده است که نمی تواند از طریق عقل، مردم را اداره کند وگرنه نتیجه اش چند میلیون پرونده قضایی می شود، باید اخلاق را مکمل قانون قرار داد.

 

وی تاکید کرد: اخلاق جامعه را اداره می کند و متولی اخلاق حوزه است، خاورمیانه را می توان با تقویت اعتقاد، رهبری کرد.

آیت الله جوادی آملی، با بیان اینکه اقتصادی که در جهان خارج است به سه بخش تقسیم شده که دو بخش آن منحوس است، اظهار داشت: عده ای می گویند سرمایه باید در اختیار دولت باشد که این همان آثار نظام شوروی سابق است و گروهی هم می گویند که سرمایه باید در اختیار سرمایه داران باشد، اما امروز سرمایه های دنیا در دست چند نفر است و بقیه کارگران هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم،با بیان اینکه خداوند مال را طوری آفرید که در دست همه باشد، گفت: سرمایه به منزله خون رگ های جامعه است که باید در مدار 360 درجه حرکت کند، اگر در یک بخش دور بزند و به بخش دیگر نرسد فلج می شود و فلج را دیگری استخدام می کند.

وی ادامه داد: کسب را آموزش دهید که برای خودشان کار کنند، نباید کسی را از راه شکم تامین کرد.

آیت الله جوادی آملی، افزود: یک انسان مقروض بدهکار ذلیل است، دین که نمی خواهد با ذلت جامعه را اداره کند، ما با ننگ می خواهیم جامعه را اداره کنیم؟

استاد برجسته حوزه علمیه قم، گفت: اسلام قسطی زندگی کردن را نمی پذیرد، باید یک اقتصاد پویایی داشته باشیم، سرمایه الهی باید در دست همه باشد و هیچ کس نباید قسطی زندگی کند.

وی بر ضرورت داشتن اقتصاد سالم تاکید و عنوان کرد: باید یک اقتصاد سالم علمی داشته باشیم و ثابت کنیم که این سرمایه دولت سالاری غلط است و سرمایه سالاری غرب نیز غلط است، باید قرض و قسط را که ذلت است از جامعه دور کنیم
 
آیت الله جوادی آملی، ادامه داد: مردم غرب، تشنه اقتصاد صحیح و سالم و دنبال الگو هستند و این وظیفه ماست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دیوی به نام شاه رفت و امام وارد شد، وقتی امام آمد و بهشت زهرا رفت و دستش را مشت کرد و گفت: من تو دهن این دولت می زنم، گفتند این دست بوسیدنی است.

وی افزود: باید همت را بلند کرد و مقداری ساده زیست تر و ساده زیستن را بدانیم، برنامه های تخصصی حوزه هم مشخص باشد تا با ارائه اقتصاد مستدل جهانی، خاورمیانه به پاخاسته را رهبری کنید و هم غرب بیدار شده را به سمت اسلام رهنمود کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها