به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، شبهای قدر (البته یک شب قدر بیشتر نداریم اما به طور عمومی سه شب ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان را مهمترین روزهایی که احتمال قدر بودن آنها وجود دارند، درنظر میگیرند) یکی از استثناییترین زمانهایی است که برای مردم ایران جایگاه خاصی دارد و تقریبا نمیتوان فردی را پیدا کرد که برای این شب به دنبال مکانی برای نیایش و مناجات با پروردگار نباشد؛ به ویژه آنکه در روایات متعددی از اهل بیت (ع) هم روایت شده که استحباب زیادی در همراهی با سایر مردم در شب زندهداری قدر و مناجات گروهی وجود دارد و ممکن است به سبب وجود یک بنده مقرب، همه افرادی که با او در حال نیایش هستند، بخشیده شوند و مورد رحمت خداوند قرار بگیرند.
با این حال، به هر حال همه مردم نمیتوانند در مساجد و حسینیهها و تکیههای مذهبی حاضر شوند؛ کهنسالانی که به دلیل بیماریهای گوناگون توانایی نشستن چندین ساعته در یک مکان ثابت را ندارند یا والدینی که مجبور به نگهداری از فرزندان خود هستند. برخی افراد هم از اماکن شلوغ و پر از جمعیت دوری میکنند و به هر حال درصدی از مردم را تشکیل میدهند که ترجیحشان در شب قدر، ماندن در خانه و احیای شب قدر به صورت انفرادی است.چند سالی است که رسانه ملی در اقدامی قابل توجه و ارزنده، شبهای قدر را برای کسانی که در منزل هم شب زندهداری میکنند، تبدیل به یک موقعیت خاص کرده است. دیگر از آن سکوت و تنهایی خبری نیست و هر کدام از شبکههای تلویزیونی رسما به یک حسینیه تبدیل شدهاند. پخش مستقیم و زنده مراسم احیای شب قدر از آستانهای مقدس سراسر کشور، مساجد جامع استانها و بیت مراجع تقلید، اقدام ارزشمند صداوسیما در این شبهای دوست داشتنی است که سبب شده تا حتی کسانی که به هر دلیلی فرصت حضور در مراسمهای مختلف را از دست دادهاند، بتوانند خود را در میان و همراه با مردم در سراسر کشور تصور کنند و همزمان و همدل با آنها دست به احیای شب قدر بزنند و با خداوند به راز و نیاز بپردازند.
در یکی دو سال اخیر، مراسم شبهای قدر به صورت زنده از شبکههای یک، دو، سه، چهار، تهران، قرآن و جام جم روی آنتن رفته است و این شبکهها مراسمهای حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت احمد بن موسی (ع)، حرم حضرت عبدالعظیم، امامزاده صالح، مسجد مقدس جمکران، مصلای تهران، مهدیه تهران، حسینیه همدانیها، مسجد دانشگاه تهران، مسجد دانشگاه امام صادق (ع) و مدرسه عالی شهید مطهری را برای مخاطبان و علاقمندان پخش کردهاند که با استقبال گسترده مردم نیز روبرو شده است.
این رویکرد مناسب صداوسیما که نشان از نگاه صحیح و هوشمندانه مدیران این سازمان به موقعیت حساس شب قدر دارد، رسما فرهنگ احیای این شبهای عزیز را به منزل تک تک شهروندان جامعه ایرانی برده و باعث شده تا تقریبا کسی نباشد که نتواند بهرهای به اندازه خود از این شبها و مناجات با پروردگار ببرد. تبدیل رسانه ملی به یک حسینیه دقیقا مطابق با همان رویکردی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از مسئولان تلویزیون و رادیو انتظار داشت و آن را بیان کرده بود. زمانی که امام خمینی (ره) تلویزیون را دانشگاه میداند، مسئولان صداوسیما نیز باید دست به ترویج گفتمان اصیل دین مبین اسلام در این دانشگاه بزنند و چه موقعیتی بهتر از شبهای نورانی نزول قرآن؟
هدفگذاری موفق تلویزیون در شبهای قدر، علاوه بر اینکه باعث افزایش دامنه مخاطبین آن شده و سطح اعتبار آن و اعتماد افکار عمومی به خود را بالا برده است، نشان میدهد که اگر یک اقدام رسانهای با برنامهریزی دقیق و مطالعات کارشناسی صورت بگیرد، تا چه اندازه میتواند در جهتدهی به فضای افکار عمومی در جامعه نقش داشته باشد و رسما به کمک سایر نهادهای دینی به منظور تبلیغ شعائر اسلامی بیاید؛ موضوعی که سالهاست به یکی از دغدغههای مهم نهادهای دینی به ویژه حوزه علمیه قم تبدیل شده و جلسات کارشناسی زیادی برای پیادهسازی بک الگوی موفق در این زمینه برگزار شده است.اقبال عمومی به این رویکرد صداوسیما نیز نشان از تمایل عمومی مردم مسلمان ایران به اتحاذ رویکرد مناسب و صحیح اسلامی از سوی رسانه ملی دارد و در حقیقت، خط بطلانی بر این ادعاست که مردم را نباید مستقیما با مفاهیم دینی درگیر کرد و باید آنها را در هزاران لایهٔ کنایهآمیز پوشاند تا تاثیرگذاری داشته باشند.به نظر میرسد اگر مسولان رسانه ملی بتوانند این الگوی موفق در برنامهسازی مناسبتی را در سایر بخشها و تولیدات خود نیز پیاده کنند و با توجه به ظرفیت هر مناسبت ملی یا مذهبی، اقدام به اجرای آن کنند، قطعا با استقبال عمومی روبرو خواهند شد و گامی نیز در راستای تحقق واقعی شعار «تلویزیون به مثابه یک دانشگاه» برخواهند داشت.