کد خبر: ۲۳۵۷۶۳
زمان انتشار: ۱۷:۴۵     ۲۲ تير ۱۳۹۳
حجت الاسلام و السلمین جوشقانی در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
استاد مرکز تخصصی تبلیغ افزود: اگر به خداوند اعتقاد داشته باشیم، شن بیابان می آید به کمک مان و به مدد الهی صحرای طبس رخ می دهد، اگر اعتقاد داشته باشیم، حماسه های دفاع مقدس شکل می گیرد، و اگر اعتقاد داشته باشیم با ایمان و عمل می گوئیم امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ولی اگر معتقد به سنت الهی نباشی و در مدیریت کشور به قدرت الهی تکیه نکنیم مجذوب غرب خواهیم شد.
حجت الاسلام و المسلمین جوشقانی استاد مرکز تخصصی تبلیغ و مسئول سابق موسسه روایت سیره شهدادر گفتگو با سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، در تبیین جایگاه عوامل معنوی و سنت‌های الهی در زندگی و جوامع دینی اظهار داشت: یکی از معضلات اصلی جوامع اسلامی ایمان به وعده الهی ست و این مسئله ریشه در ضعف خداشناسی دارد. در حدیثی که از امام صادق علیه السلام رسیده است حضرت تاکید دارند که چهار نکته را برای انسان لازم می دانم، اولین نکته فراگیری علم است. وی افزود: متاسفانه برخی از انسان ها اینگونه هستند که اگر کودکی وعده ای به آنها بدهد اعتماد می کنند ولی به همان اندازه که به وعده کودکان اعتماد دارند به خداوند و تحقق وعده های الهی اعتماد ندارند.

رئیس سابق موسسه سیره شهدا بیان نمود: ایمان به وعده الهی بود که در زمان دفاع مقدس باعث شد که رزمندگان اسلام با شجاعت و اطمینان و با یک کلاشینکف ساده به دل خط بزنند و با دشمن که از نظر تعداد، قدرت، و تسلیحات قوی تر بود مواجه شود و در آخر ظفر مند باشند.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید اگر دین خدا را یاری کنید خداوند نیز شما را یاری می کند، و همین وعده الهی بود که باعث شد در عملیات والفجر 8 در اروند رود، در شب سرد زمستانی، زیر دید دشمن آن عملیات خارق العاده و معجزه گونه که منجربه پیروزی بود شکل بگیرد. و همین سنت الهی بود که باعث شد بعد از شکست سنگین کربلای 4 در کربلای 5 به نتیجه شیرینی دست پیدا کنیم.

این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: البته گاهی اوقات پیش نیاز تحقق وعده های الهی تحمل سختی و رنج است. به عنوان نمونه اگر سختی دفاع مقدس را ما نمی کشیدیم در حال حاضر نیز نمی توانستیم در عرصه کنونی جهان با فتنه های ده لایه ای که وجود دارد، و شرایط دشوار منطقه به پیشرفت های متعدد در زمینه نانو، هسته ای، هوا و فضا و پزشکی و غیره برسیم.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: گاهی ما فکر می کنیم که وعده الهی تحقق نیافته و کاری کرده ایم و انتظار داشته ایم اتفاقی رخ بدهد ولی رخ نداده است و بد گمان می شویم. من سخنم این است که خداوندی که عصا را به مار و اژدها تبدیل می کند، و ابراهیم را از آتش نجات می دهد، و رطب خشک را به خرما تبدیل می کند و حضرت محمد که یتیم بود را بر بزرگترین حاکمان زمان مسلط می کند، پس دلیلی می بیند که چیزی را که بنده می خواهد به او ندهد.ژ

جوشقانی ادامه داد: قطعا اگر بنده ای درست به وظیفه خود عمل کند و از خداوند چیزی بخواهد ولی خداوند به وی عطا نکند یک مصلحتی در کار هست، و در توان و قدرت الهی کسی نمی تواند شک داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه معضل عدم اعتماد به سنت الهی در کاسبی ها و مشاغل هم فراوان یافت می شود و جوانان می آیند و می گویند اگر دروغ نگوئیم نمی توانیم در آمد داشته باشیم، در صورتی که خداوند می فرماید اگر تفوا داشته باشید خدا راه خروجی به شما می دهد و از آنجایی که تصور نمی کنید روزی به شما می رساند.

حجت الاسلام جوشقانی افزود: به عنوان نمونه می خواهم مثالی عرض کنم و آن اینکه روزی در مسیر اصفهان بودم و از یک ماشین سنگین پیاده شدم تا مسیرم را عوض کنم و سر یک سه راهی بودم که ماشین پیدا نمی شد. دست به جیب شدم و دیدم هیچ پولی ندارم. اتوبوسی نگه داشت و سوار شدم، دیدم صدای آهنگ زنی بلند شده است و نمی توانستم وضعیت را تحمل کنم.

وی ادامه داد: از طرفی هم اگر پیاده می شدم ماشین دیگری پیدا نمی شد. به شاگرد اتوبوس گفتم برو و به راننده تذکر بده یا خودم تذکر بدهم که ضبط را خاموش کند. گفت خودم می گوید شاید اگر شما بگوئی ناراحت بشود. رفت خاموش کرد و آمد کنار من نشست و متوجه شدم که اتوبوس برای همین کسی ست که فکر می کردم شاگرد اتوبوس است.

این کارشناس حوزوی گفت: وقتی کنار من نشست گفت مقداری پول دارم می خواهم در ضریح حضرت معصومه (س) بیندازم و می خواهم شما این کار را برای من انجام دهید. گفتم باشد، ولی به شرط اینکه اجازه تصرف در مال را بدهی، یعنی اگر لازم داشتم خرج کنم و بعد که به قم رسیدم پول را به ضریح بیندازم.

ایشان افزودند: راننده اجازه تام داد و من کرایه ماشین را از همان پول خواستم به وی بدهم ولی قبول نکرد و من کارم را تمام کردم و وقتی برگشتم قم پول را در ضریح گذاشتم. این است اعتماد به وعده الهی.

وی در پایان با بیان اینکه اگر مسئولین کشورمان اعتماد به سنت الهی نداشته باشند در مدیریت کشور با مشکل و بحران مواجه خواهیم شد، گفت: اگر اعتماد به سنت الهی در میان مسئولین ما وجود نداشته باشد، ما مجذوب قدرت های پوشالی غربی خواهیم شد، در حالی که قدرت پوشالی غرب در برابر قدرت خداوند صفر هم نیست. لذا اگر معتقد به سنت الهی باشیم قدرت الهی نیز با ماست ولی اگر معتقد به سنت الهی نباشی و در مدیریت کشور به قدرت الهی تکیه نکنیم مجذوب غرب خواهیم شد.

این کارشناس مذهبی افزود: اگر به خداوند اعتقاد داشته باشیم، شن بیابان می آید به کمک مان و به مدد الهی صحرای طبس رخ می دهد، اگر اعتقاد داشته باشیم، حماسه های دفاع مقدس شکل می گیرد، و اگر اعتقاد داشته باشیم با ایمان و عمل می گوئیم امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها