کد خبر: ۲۳۵۴۱۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۲۱ تير ۱۳۹۳
حجت الاسلام بیاتی در رادیو معارف:
حجت الاسلام بیاتی گفت: یک شاخه ای در حیا به نام حیای جنسی داریم که همان عفت است. این حیا یک نوع خود کنترلی در مقابل مسائل جنسی برای افراد به وجود می آورد.

به گزارش سرویس دین و اندیشه پایگاه 598، حجت الاسلام بیاتی رئیس مرکز راهبردی عفاف و حیا در برنامه صبح روشن رادیو معارف به بررسی معضل عفاف و حجاب در جامعه پرداخت.

وی در ابتدا ابراز کرد: منظومه مفاهیم گسترده ای در زمینه مفاهیم عفاف وحجاب هست و برای شناخت و بررسی باید با اصطلاح و تعاریف دقیق آن آشنا شد.

این کارشناس رادیو معارف ادامه داد: ابتدا از حیا شروع می کنم. حیا یک حالت است که در درون انسان یک مواظبت و مراعات انسانی را به وجود می آورد. این حالت را می توان از طرز نگاه کردن، تعاملات اجتماعی، بیان کلمات و تعاملات اجتماعی افراد متوجه شد. و این امور باعث آرامش دیگران می شود.

وی تصریح کرد: در دین اسلام هم تاکید فراوانی بر مقوله حیا شده تا جایی که معصوم می فرماید، کسی که حیا ندارد دین ندارد.

حجت الاسلام بیاتی گفت: یک شاخه ای در حیا به نام حیای جنسی داریم که همان عفت است. این حیا یک نوع خود کنترلی در مقابل مسائل جنسی برای افراد به وجود می آورد.

وی تاکید کرد: پس تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که حیا ریشه است و عفت میوه آن می شود و حجاب ابزاری ست برای حفظ و تقویت عفت.

کارشناس رادیو معارف با بیان اینکه دو نوع حیا داریم گفت: حیا از مردم داریم و حیا از خداوند. حیا از مردم فطری ست و می توان برای نمونه اشاره کرد به این مسئله که معمولا افراد در مقابل مردم از برخی حرکات امتناع می کنند. حیا از خداوند مربوط به آن حالتی می شود که انسان در خلوت خود هنگام معصیت به دست می آورد.

وی تصریح کرد: منظور از عفت، حیا از خدا در خلوت است، و برای اینکه بتوانیم این حیا را به دست بیاوریم باید تکلیف خودمان را با فراز و نشیب هایی که در زندگی وجود دارد روشن کنیم.

این کارشناس عفاف و حجاب افزود: اگر به دنبال راحت طلبی و عافیت طلبی باشیم و نخواهیم با سختی هایی که موجب رشد مان می شود کنار بیائیم و آستانه تحمل مان را بالا نبریم در کنترل عفت دچار مشکل می شویم. چرا  که لازمه عفت استقامت است.

وی اضافه کرد: البته گاهی اوقات برخی خانواده ها فکر می کنند که هدف حجاب است، در صورتی که حجاب ابزار است و هدف عفت است. برخی گمان می کنند که اگر دخترشان چادری باشد خیال شان آسوده باید باشد، در صورتی که حجاب صرف کافی نیست.

وی با بیان اینکه در وجود هر انسانی دو نوع تمایل هست ابراز کرد: یک نوع تمایل سطحی، بالفعل و دم دستی هست، و زود گذر. یک نوع تمایل هم عمیق، بالقوه، و آرامش بخش تر است و با فطرت انسانی سازگار دارد. انسان باید تکلیفش را روشن کند که به کدام تمایل می خواهد میدان دهد و آیا می تواند استقامت داشته باشد و چشم بپوشد از تمایلات بالفعل سطحی، و به تمایلات فطری و بالقوه و عمیق خود بپردازد؟  

وی ادامه داد: خداوند در قرآن ما را تحریک می کند به اینکه تودشمنی به نام شیطان و نفس اماره داری و باید همواره باید با آن مبارزه کنی.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها