کد خبر: ۲۳۵۱۹
زمان انتشار: ۰۰:۰۵     ۲۷ مهر ۱۳۹۰
مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در برگزاری اولین همایش "انتخاب برترین توالت" همزمان با روزجهانی توالت در قزوین با شهرداری قزوین همکاری کرد.
به گزارش رورابط عمومی مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر تهران، مهندس محمد مجابی ، معاون علم و فن آوری مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر  تهران با اعلام این خبر گفت: مرکز مطالعات برای اینکه بتواند مطالعات مناسبی را در حوزه مدیریت شهری به منظور رفع معضلات شهری به انجام رساند که دارای قابلیت اجرایی نیز باشد باید نشست های تخصصی با حضور کارشناسان زبده در این حوزه ها برگزار کند.

وی با اشاره به اینکه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران این نشست ها را به صورت مشترک با شهرداری های شهرستان ها نیز برگزار می کند، اظهار داشت: همایش انتخاب برترین توالت که با همکاری شهرداری قزوین  در تاریخ 28 آبان ماه (19 نوامبر) همزمان با روز جهانی " توالت " برگزار می شود، از جمله این نشست های تخصصی خواهد بود.

مجابی ضمن تاکید بر این امر که یکی از مباحث مهم رعایت بهداشت در سرویس‌های بهداشتی است ، خاطرنشان کرد: این موضوع در دستور العمل‌های متعدد به تصویب نهادهای بین‌المللی  رسیده و بسیار مورد توجه است.

 معاون علم و فن آوری مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه یک گرم مدفوع انسان می تواند دربردارنده میلیونها ویروس، باکتری و انگل باشد که با عدم رعایت بهداشت به راحتی قابل انتقال است، تصریح کرد: امروزه بسیاری از مردم در نقاط مختلف دسترسی به توالت‌های تمیز ندارند و با توجه به جایگاه توالت‌ها، لازم است توجه جدی به این نکته صورت گیرد.

مجابی تاکید کرد: نزدیک به 11 سال است که مراسم روز جهانی توالت در کشورهای دنیا با  نشست‌های مختلف  برگزارمی شود و امسال نیز بنا شده است ، این گردهمایی در کشور چین باشد.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ ایرانی اسلامی میزان توجه به مسائل بهداشتی زیاد است و پیشینیان نیز به این موضوع اهمیت بسیاری داده‌اند ،افزود:  با این وجود بسیاری ازنکاتی که باید در سرویس‌های بهداشتی رعایت شود ، مورد توجه قرار نگرفته و جنبه‌های بهداشتی آن رعایت نشده است.

مجابی ضمن تاکید بر این امرکه در سرویس‌های بهداشتی باید استاندارهای متعددی رعایت شود، گفت: باید تعداد سرویس های بهداشتی عمومی زنانه و مردانه با جمعیت کشور متناسب باشد، از سوی دیگر نور سرویس ها، جنس کف و دیوارها و نوع سنگ به کار رفته، امکان تمیز کردن و شست و شوی نوزاد و برخورداری از آب گرم  نیز از نکات دیگری است که قطعا باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی بوی آزاردهنده نیز از نکات بسیار مهمی است که در سرویس‌های بهداشتی عمومی کشور ما به آن توجه نمی شود و این بو معمولا تمام محوطه اطراف سرویس‌های بهداشتی را نیز در بر می‌گیرد.

مجابی همچنین یکی از مشکلات جذب گردشگر در کشور را معضل سرویس‌های بهداشتی دانست و عنوان کرد: البته در جایگاه گردشگری جدا از موضوع جذب گردشگر باید به این نکته توجه کنیم که به عنوان کشوری اسلامی که در آن توجه ویژه ای به مقوله نظافت شده است نباید از نگاه گردشگران خارجی با سرویس‌های بهداشتی آلوده مورد سئوال قرار بگیریم.

وی  تصریح کرد: شهرداری قزوین همزمان با روز جهانی "توالت" همایش وجشنواره "انتخاب بهترین  توالت" را بر گزار می‌کند و مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نیز در این همایش با  بررسی مطالعات صورت گرفته در این حوزه شرکت خواهد داشت .

مجابی اظهار امیدواری کرد که اهداف این همایش مورد توجه قرار گیرد و با ارائه استانداردهای لازم؛ همایش بتواند با جلب توجه عمومی، مشارکت را در جامعه در این حوزه گسترش دهد و همانطور که مردم در گذشته با وقف و احداث آب انبار به  پاکیزگی عمومی توجه می کردند ؛ اکنون نیز چنین اقدامی در زمینه سرویس های بهداشتی صورت گیرد.

به گفته وی در حال حاضر نه تنها در مکان‌های عمومی بلکه در اماکن خصوصی مانند رستوران ها نیز مشکل سرویس بهداشتی وجود دارد و با توجه به اینکه بر اساس مطالعات ، هر انسانبطور متوسط 3 سال از زمان عمر خود را در توالت به سر می‌برد توجه به جایگاه بهداشت در سرویس‌های بهداشتی از نکات بسیار حائز اهمیت است.

مجابی در پایان  با بیان اینکه اقدام شهرداری قزوین در برگزاری همایش "انتخاب بهترین توالت" را ارج می نهم، خاطرنشان کرد: از اینکه مر کز مطالعات نیز در این زمینه همکاری دارد، خوشحال و امیدوارم بتوانیم تابوی این مشکل را بشکنیم ، چراکه در این حوزه اگر از اکثریت جامعه نظر سنجی کنیم همه  به این معضل شهری اعتراض دارند .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها