متقابلا بينندگان تلويزيوني هم با توجه به اين المانها، جذب مسابقات تلويزيوني ميشوند تا ضمن سرگرم شدن، شانس خود را محك بزنند. سالهاي گذشته بيشتر مسابقات تلويزيوني بهصورتي عملي و حضوري بود اما اخيرا با گسترش فناوريهاي نوين ارتباطي و البته بالا بودن هزینههای مسابقات استودیویی همچنين اشتیاق و نیاز مخاطبان به دیدن مسابقه، سبك وسياق مسابقات عوض شده است بهطوريكه مسابقات تلفنی و رایانهای در تلويزيون رونق بيشتري گرفته است.
مسابقاتی که با امکاناتی در حد استودیویي با دکور ساده و یک مجری درمقابل شرکت کنندهای که در خانه نشسته و از طریق تلفن با برنامه در ارتباط است اجرا ميشود و يا اينكه سوالاتي ارائه ميكنند تا بينندگان بهصورت پيامكي جوابها را بفرستند بايد گفت نوع جايزه در اين مسابقات هم ميتواند ببينده تلويزيوني را جذب كند؛ براي همين در ميان انبوه مسابقات رنگارنگ تلويزيوني، مسابقهاي توفيق بيشتري نزد بينندگان دارد و ميتواند بين مخاطبان جا باز كند كه صداقت داشته باشد وگرنه بعد از مدتي با ريزش و سلب اعتماد از سوي بينندگان مواجه ميشود.
براي مثال چندي پيش در دهه مهدويت، شبكه قرآن مسابقهاي پيامكي ترتيب داده بود كه ازشبكههاي مختلف بههمراه سايت خود شبكه آن را معرفي و تبليغ ميكردند. مسابقه با نام« ايستگاه عهد» بود كه هر روز تا نيمه شعبان به 14برنده جايزه سفربه مشهد مقدس تعلق ميگرفت. مخاطبین زيادي به نيت سفر مشهد مقدس هر روز درمسابقه شركت ميكردند يكي از دوستان مذهبي كه علاقهمند به حضور درچنين فضاهايي است هرچند فرصت كافي براي دنبال كردن چنين مسابقات تلويزيوني راهم ندارد اما چون جايزه سفر به مشهد بود با شور وشوق هر روز از طريق سايت شبكه در مسابقه شركت ميكرد و فرداي آن روز از برنده شدن خود مطمئن ميشد تا اينكه روز موعود يعني به نيمه شعبان فرا رسيد و بايد طبق وعدههاي داده شده از ميان برندگان مسابقه، قرعهكشي سفر به مشهد انجام ميشد.
اما او ميگفت روز نيمه شعبان هرچه شبكه قرآن و سايت آن را ورانداز كردم هيچ خبري از اين مسابقه و نتايجش نبود گويا بعد از چندين روز وقتي دوباره به سايت شبكه سري زده بود تنها اسامي روزهاي اول و دوم قيد شده بود و ديگر هيچ اثري از بقيه روزهاي مسابقه و نتايج آن نه در شبكه قرآن و نه در سايت گفته شد. جالب اينجاست هنوز نتايج مسابقه «ايستگاه عهد» و برندگان مشهدش معلوم نشده است و براي برندگان در هالهاي از ابهام باقي مانده، با شروع ماه مبارك رمضان شبكه قرآن دوباره با همان سبك و سياق مسابقه ديگري را تبليغ و معرفي ميكند با نام «پرديس» كه اين بار جوايزش نه مشهد بلكه عتبات عاليات است ودوباره تقريبا با همان شيوه بينندگان را براي شركت در مسابقه دعوت ميكند.
مطمئنا مسابقات تلويزيوني علاوه بر كم خرج بودن و جذب مخاطب همانطور كه في نفسه در طرحهاي توجيهي خود ارائه دادهاند بيشتر به قصد آموزش و ترغيب مردم به مطالعه وكتابخواني طراحي ميشود حال اگر بنا به هردليل اين ابزار فرهنگسازي خود دچار بيفرهنگي شود ميتواند زندگي يك فرد را تغيير دهد.
نوجوان و يا جواني كه با شور و شوق دانستههاي خود را از طريق يك مسابقه به اشتراك ميگذارد و بعد دركمال ناباوري برنده شدن خود را در آن مسابقه ميبيند به ظرفيت بزرگي تبديل ميشود كه با يك بيبرنامگي و بدقولي كوچك و علي الظاهر سطحي، ممكن است مسير زندگي او بهطور كامل تغييركند بهخصوص اينكه چنين مسابقات، مسابقاتي قرآني و مذهبي باشد درشرايط عادي و در يك مسابقه معمولي ممكن است فرد مسئولان سازمان مربوطه را به بيتقوايي متهم كند و دچار بياعتمادي شود اما درمورد مسابقات مذهبي و قرآني، با توجه به هجمه بالاي شبكههاي ماهوارهاي نسبت به مسايل ديني، خطر تغيير كلي نگرش مذهبي در فرد بسيار زياد است.
معصومه طاهري