کد خبر: ۲۳۲۶۰۹
زمان انتشار: ۱۳:۳۳     ۰۴ تير ۱۳۹۳
اتحادیه اروپا، آلبانی را در مسیر عضویت در این بلوک قرار داده و به این کشور کوچک حوزه بالکان با توجه به اصلاحات اخیرش موقعیت الحاق به این بلوک را اعطا کرد اما به دولت آلبانی هشدار داد که پیشرفت این مساله بسته به تلاش‌های بعدی است.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از سال‌ها دو قطبی بودن سیاسی در آلبانی، اصلاحات سیاسی به آرامی در حال وقوع است و برخی از اشراف‌زادگان یوگسلاوی سابق خود را پشت سر گذاشته است اما تغییر دولت در سپتامبر سال گذشته میلادی راه را برای پیشبرد اصلاحات تحت حمایت اتحادیه اروپا باز کرد.

اشتفن فوله، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا پس از نشست وزرای امور خارجه در لوکزامبورگ در کنفرانس خبری گفت: آلبانی یک گام به اتحادثه اروپا نزدیک‌تر شد. یکی دیگر از نقاط عطف مهم در مسیر الحاق به اتحادیه اروپا تحقق یافت.

فوله آلبانی را به خاطر مبارزاتش با جرائم سازماندهی شده تحسین کرده و خواستار حمله پلیس به قاچاقچیان مواد مخدر شد اما وی افزود، آلبانی با چالش‌های بیشتری در این راه مواجه است.

این تصمیم نخستین اقدام بزرگ توسعه اروپا از زمان برگزاری انتخابات اروپا در مه سال جاری میلادی است.

آلبانی با جمعیت سه میلیون تن که عضو ناتو نیز است باید برای آغاز مذاکرات درباره الحاق به اتحادیه اروپا شروط بیشتری را بپذیرد؛ روندی که با هدف هم‌راستا کردن قوانین نامزدهای الحاق به اتحادیه اروپا با قوانین این بلوک صورت می‌گیرد و ممکن است چند سال طول بکشد.

میخائیل روس، وزیر آلمان در اتحادیه اروپا گفت: پیوستن به این بلوک به صورت اتوماتیک صورت نمی‌گیرد. آلبانی در مبارزه علیه فساد و اجرای قانون پیشرفت‌هایی داشته اما یک انتظار مشخص وجود دارد. بدون ساختارهای دموکراتیک، قوه قضاییه مستقل و مبارزه علیه فساد، الحاق به اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفت: این به معنای چراغ سبز برای الحاق به این بلوک نیست. اگر آلبانی قصد پیشرفت دارد باید اصلاحات بیشتری انجام دهد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت، آلبانی باید به مسائلی همچون استفاده از اسناد جعلی، پول‌شویی، تولید مواد مخدر و قاچاق انسان رسیدگی کند.

ادی راما، نخست وزیر آلبانی گفت: با این تصمیم اتحادیه اروپا، آلبانی بار دیگر مقام و منزلت خود را در پیش شرکای بین المللی به دست آورد.

وی افزود: این کار ساده‌ای نبود. اروپا دری نیست که به راحتی باز شود. پس از انتخابات اروپا همه چیز می‌توانست تغییر کند. من از رهبران اتحادیه اروپا متشکرم که به پروژه پایبند ماندند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها