کد خبر: ۲۳۱۷۸
زمان انتشار: ۱۴:۵۶     ۲۳ مهر ۱۳۹۰
به گزارش 598، بهانه گفتگو با حسين علي شهرياري نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس ، تماسهاي مردم و اظهارات وی است كه در واكنش به درج مطلب كوتاهي در صفحه فرهنگي شماره ۶۴۲ هفته نامه يالثارات و پايگاه خبري انصار حزب الله انجام شده است. اشاره این نوشتار با عنوان "خانم وزیر به داد بخش زنان بیمارستانها برسید" به عدم رعايت حدود شرعي در رسيدگي به بيماران زن در بيمارستانها بود که عکس العمل قابل توجه مخاطبین را نیز به همراه داشت.

-آقای شهرياري به اعتراضات اقشار متدین در مورد وضعیت بیمارستانها واقف شدید نظر شما در این مورد چیست؟

- البته بنده حق را به مردم محترم می دهم. متاسفانه در بسیاری از بیمارستانهای ما مسائل شرعی رعایت نمی شوند. تا قبل از سال ۷۶ طرح انطباق که از آن یاد کردید در بیمارستانها و در آموزشگاههای وابسته به وزارت بهداشت تا حدودی رعایت می شد . اما پس از این مقطع همان اجرای نیم بند قانون نیز به حال تعلیق درآمد و می توان گفت تقریبا اثری از اجرای آن نیست. در واقع خیز اخیر وزیر محترم بهداشت برای ایجاد بیمارستانهای تک جنسیتی نیز نشات گرفته از همین وضعیت حاکم است. چون تلاش ها تا به امروز در این زمینه اثر چندانی نداشته اند.

اجرای حدود شرعی نیاز به بودجه ندارد

 -چرا تلاشها بی نتیجه بوده اند کار شکنی از کجا نشات می گیرد؟

- ریاست بیمارستانها نقش جدی در این زمینه دارند. یعنی دردرجه اول روسای بیمارستانها بایدبه رعایت حدود شرعی اعتقاد داشته باشند. زیرا مسائل یاد شده از قبیل تهیه پوشش شرعی برای بیماران زن و یا بکار گرفتن بیمار بر همگن برای زنان مسئله ای نیست که بتوان برای آن بهانه هایی نظیر کمبود بودجه و تامین اعتبار آورد.
اما نکته بعدی نظارت وزارت بهداشت است که باید بر نحوه اجرای این قوانین نظارت جدی داشته باشد. امروز که به حمدالله اکثریت معاونی وزارت بهداشت اشخاص متشرعی هستند ما انتظار بیشتری از ایشان برای یک چاره جویی جدی داریم.

ما مقصر هستیم اما مردم هم رسما شکایت نکرده اند

-چرا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که شما هم نایب رئیس آن هستید طبق وظیفه نظارتی خود پیگیر اجرای قوانین در این زمینه بسیار مهم نبوده است؟

- البته ما هم شاهد چنین مسائلی بوده ایم و در این زمینه مقصر بوده ایم که این مسائل را به شکل جدی تری پیگیری نکرده ایم و آن طور که شایسته یک نظام اسلامی است به انجام نرسانده ایم. اما مردم هم تا امروز نه این معضلات را به ما منتقل کرده اند و نه مسئولین وزارت بهداشت و درمان. انعکاس این مسائل باعث افزایش حساسیت ها می شود که در نتیجه مسئولین را به انجام وظیفه وامی دارد. قطعا بعد از این گفتگو ما سریعا رسیدگی به این مسئله را در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان قرار خواهیم داد و از مسئولین سوال خواهیم کرد. تا با متخلفین برخورد قانونی و جدی شود. علی الخصوص که در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی از نظر نیروی انسانی مضیقه قرار ندارد.

رسیدگی به این مسئله را رسانه ای خواهیم کرد

- مکانیسم عمل شما چگونه خواهد بود به نظر می رسد نیاز به یک حرکت سریع در این زمینه وجود دارد؟

- ما از مسئولین می خواهیم به کمیسیون بیایند و زمان بندی خود برای اجرای قانون را به ما اعلام کنند و در ضمن این مسئله را رسانه ای خواهیم کرد.تا انشاالله این نگرانی به زودی در اقشار متدین از بین برود.

بدحجابی پرسنل بیمارستان تابعی از کل جامعه است

 -آنچه گفته شد مربوط به معضلاتی است که بیماران با آن دست به گریبانند . شما خود پزشک هستید و قطعا در بیمارستانهای متعدد رفت وآمد دارید. حتما شما پرسنل خانم در بیمارستانها و به خصوص در بخش خصوصی را دیده اید که چگونه با آرایش کامل و لباسهاو رفتار زننده در محل کار حاضر می شوند. چه توضیحی در این زمینه وجود دارد؟

- افرادی که در بیمارستانها کار می کنند جدای از جامعه ما نیستند. متاسفانه ما در عرصه فرهنگ به طور کلی با مشکلات جدی مواجه هستیم. مگر ما تا امروز توانسته ایم وضعیت پوشش خانمها در معابر عمومی و دانشگاهها را بهبود ببخشیم؟ بیمارستانها نیز بخشی از جامعه هستند که فکر جدی برای رعایت ضوابط شرعی در آن نشده است. من باز هم می گویم مسائل یاد شده زمانی قابل حل است که رئیس بیمارستان مربوطه به مسائل شرعی اعتقاد داشته باشد. اگر یک رئیس بیمارستان به مسائل شرعی حساس باشد بدون ابلاغ بخشنامه و دستور العمل هم می تواند حیطه نظارت خود را اصلاح کند. ما در این زمینه ها قانون و بخشنامه زیاد داریم اما اجرا نمی شود. متاسفانه دغدغه مسئولین در حیطه رای و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری است.آنها احساس می کنند اگر به اجرای این مسائل مبادرت بکنند مقبولیت ظاهری خود در جامعه را از دست می دهند.

در هیچ غرب هم در حق بیماران زن اینگونه بی محابا عمل نمی شود

- مسئله جدی دیگری که وجود دارد الزام قانون برای آموزش مسائل مربوط به بیماری زنان به مردان است .بعضا شنیده می شود که به طور ناگهانی گروهی از دانشجویان مرد به همراه استاد برای معاینه بیمار زن بالای سر او ظاهر می شوند که واقعا برای اقشار متدین غیر قابل تحمل است. آیا واقعا راهی برای حذف این الزام به شکل عملی وجود ندارد؟ آیا حداقل راهی برای محدود کردن این گونه موارد به آموزش غیر مستقیم وجود ندارد؟

- من این را صراحتا می گویم حتی در کشورهای غربی هم تا این اندازه در این زمینه بی محابا عمل نمی شود. حتی در این کشورها هم معاینه بیمار غیر همجنس نیاز به اجازه بیمار دارد. این مسائل را نمی توان بازتر از این بیان کرد. ما یک منشور که مربوط به حقوق بیماران است تعریف کرده ایم و در بیمارستانها نصب کرده ایم . بیماران باید از حقوق خود آگاه شوند و طبق آن در صورت بروز چنین مشکلاتی اعتراض خود را به مسئول مربوطه اعلام کنند. اگر تمام بیماران به حقوق خود واقف باشند ما دیگر شاهد بروز چنین مشکلاتی نخواهیم بود

مردم با ذکر مشخصات، شکایات خود را به کمیسیون بهداشت تحویل دهند

- آنچه بنده به شما گفتم از قول کسانی است که به حقوق شرعی و قانونی خود واقف بوده اند و اعتراض خود را نیز اعلام کرده اند اما بعضا با پرخاش و بی احترامی از سوی پرسنل بیمارستان روبرو شده اند.

- مردم شکایات خودرا به منتقل کنند اگر این شکایات به ما منتقل شود حتما براساس وظیفه نظارتی مجلس به شکل موردی پیگیری خواهیم کرد و با آن برخورد می کنیم.اگر بیماران محترم شکایات خود را راباذکر نام بیمارستان و بخش مربوطه به ما برسانند قطعا قابل پیگیری است.

انشاالله طی دوهفته جواب قابل قبولی به مردم می دهیم

- لطفا یک زمانبندی برای پیگیری این مسئله تعیین کنید

- طی دو هفته آینده این مسئله حتما در دستور کار رسمی کمیسیون بهداشت و درمان قرار می گیرد تا انشاالله جواب قابل قبولی برای مردم داشته باشیم.
منبع:هفته نامه پالثارات
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها