کد خبر: ۲۳۰۰۸
زمان انتشار: ۱۳:۴۱     ۲۱ مهر ۱۳۹۰
سازمان عفو بين الملل از مقامات كانادايي خواست "جرج بوش" رئيس جمهوري پيشين آمريكا را به دليل صدور دستور شكنجه در جريان جنگ موسوم به مبارزه با ترور اين كشور دستگير و محاكمه كنند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری استرالیا، قرار است جرج بوش در تاریخ 20 اكتبر (28 مهر) در يك همايش اقتصادي در شهر سوري واقع در غربيترين منطقه استان بريتيش كلمبيا در کانادا شركت كند.

سازمان عفو بين الملل در مقر لندن با توجه به مسئوليت حقوقي بوش، پرونده اي  درباره موارد نقض حقوق بشر توسط وي تشكيل داد و ماه گذشته در يادداشتي رسمي آن را به اطلاع مقامات كانادايي رساند اما اين يادداشت اکنون براي رسانه ها فرستاده شده است.

"سوزان لي" مسئول منطقه آمريكاي سازمان عفو بين الملل گفت: بر اساس تعهدات بين المللي از كانادا خواسته  مي شود با توجه به مسئوليت حقوقي رئيس جمهوري پيشين آمريكا و ارتكاب به جرايمي مانند شكنجه به موجب قوانين بین المللی، او را دستگير و محاكمه كند.

وي افزود: از آنجا كه مقامات آمريكايي تاكنون نتوانسته اند بوش را به پاي ميز محاكمه بكشانند، جامعه بين المللي بايد در اين راه گام بردارد. در صورتي كه كانادا نيز نتواند در جريان اين سفر او را دستگير كند، نشان مي دهد از كنوانسيون "عليه شكنجه" سازمان ملل متحد عدول كرده است و براي حقوق اصلي انساني ارزشي قائل نيست.

سازمان عفو بين الملل اعلام كرده است بوش دستور استفاده از روش هاي بازجويي پيشرفته و خشن را صادر كرده است و همچنين اعمال شكنجه حس القاي خفگي در مورد زندانيان مخفي سازمان مركزي جاسوسي آمريكا در بين سال هاي 2002 تا 2009 از ديگر اقداماتي است كه به دستور وي انجام شده است.

گفتنی است، اين سازمان در يادداشت خود به چندين مورد شكنجه افراد بازداشتي در زندان خليج گوانتانامو و پايگاه هاي  نظامي افغانستان و عراق توسط نظاميان آمريكايي اشاره کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها