کد خبر: ۲۲۸۷۵۶
زمان انتشار: ۱۹:۴۶     ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای از آزادی پنج زندانی طالبان در ازای آزادی تنها یک سرباز آمریکایی در بند طالبان در افغانستان دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، "جان کری"، وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین اظهارات علنی‌اش در این رابطه گفت، این مساله که یک سرباز آمریکایی را پشت سر جا بگذاریم، توهین‌آمیز و غیرقابل درک است.

گروهبان "بو برگدال" که پنج سال در دست طالبان افغان اسیر بود، 31 مه سال جاری میلادی در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان در ازای آزادی پنج زندانی طالبان محبوس در زندان گوانتانامو آزاد شد.

کری در خصوص نگرانی‌ها مبنی بر اینکه این پنج زندانی دوباره تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شوند، گفت: به شما نمی‌گویم که آنها توانایی بازگشت و شرکت در اقدامات تروریستی را ندارند اما ممکن است در همین راه نیز کشته شوند، فکر نمی‌کنم کسی در خصوص توانایی آمریکا برای حفاظت از شهروندان آمریکایی شکی داشته باشد. این زندانیان سابق به شدت تحت نظارت قرار دارند. این افراد همیشه خطر بزرگی برای آمریکا هستنند.

وزیر امور خارجه آمریکا از پرداختن به جزئیات این ادعاها که گروهبان برگدال یک فراری بوده و ترک پست کرده، امتناع کرد و گفت: زمان و افراد بسیاری برای بررسی آنچه که رخ داده و رخ نداده نیاز است.

دولت واشنگتن پس از آنکه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا این تبادل زندانیان را اعلام کرد، از سوی تمامی طرفین مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی قانونگذاران، دولت را به دلیل عدم در جریان گذاشتن کنگره از آزادی این زندانیان گوانتانامو از 30 روز قبل به نقض قانون متهم کرده‌اند.

مقام‌های دولت واشنگتن نیز دلایل مختلفی را از جمله وضعیت بد سلامتی گروهبان برگدال و در خطر بودن جان وی برای این اقدام خود را مطرح کرده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها