دکتر صفار هرندی معاونت فرهنگی، سیاسی و راهبردی سپاه پاسداران، در نشست مخاطرات امروز وفردا که با همت موسسه فرهنگی ولا منتظر (عج) و ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی برگزار شده بود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مرقد امام به تبیین اشکال مختلف انحراف پرداخته به مصادیق ان از صدر اسلام و نیز دوره انقلاب اسلامی پرداختند.
به گزارش 598 به نقل از هم اندیشی؛ وی با استفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت انحراف در جایی رخ میدهد که به بهانه بعضی از امور از کارهای دیگر غفلت شود مثلا به بهانه عقلانیت از معنویت و شریعت غفلت شود وی در معرفی مصداق برای این نوع انحراف به گروهک منافقین اشاره کرد که زمانی دم از عقلانیت میزدند واز مبارزه با امپریالیسم سخن میراندند ولی هم اکنون در دامان امپریالیسم به سر میبرند و به عاملان انها تبدیل شده اند وی اظهار داشت عقلانیتی که گروهک منافقین از ان دم میزدند عاری از خصوصیات اعتقادی بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این نوع انحراف در دو شکل خود را نشان میدهد به انجمن حجیته اشاره کرد و گفت انجمن حجتیه نوعی از سکولاریسم است که معتقد است با جمع دین و سیاست دین تباه میشود و در مقابل گروهی هستند که معتقد هستند با دخالت دین در سیاست، سیاست دچار مشکل میشود.
وی جمع نشدن تعهد و تخصص را مولود این انحراف دانست و اضافه کرد در اویل انقلاب این انحراف وجود داشت که با حضور عناصری مانند شهید چمران شهید قندی و .. که در بالاترین سطوح علمی و نیز تدین قرار داشتند این انحراف کم رنگ شد.
صفار هرندی در ادامه اظهار داشت که بعد از رحلت امام این فرصت ایجاد شد که این انحراف به شکلی دیگر توسط سروش و شاگردان او به خصوص سازگارا دوباره در سطح جامعه مطرح شود.
هرندی در تبیین این انحراف اظهار داشت سازگارا در مقاله ایی فقه را در تقابل با علم قلمداد کرده بود و خواستار این شده بود که دهه دوم انقلاب با مدیریت علمی اداره شود وزیر ارشاد دولت نهم این انحراف را مقدمه برای هجمه به حکومت دینی بر شمرد و اضافه کرد این نوع خط فکری منجر به این شد که در ادامه انها منکر ولایت پیامبر خاتم شدند وحکومت پیامبر را به وکالت از سوی مردم تقلیل دادند.
وی در بیان نوع دیگر از این نوع انحراف گفت گروهی معتقد بودن کوتاه امدن در مقابل امریکا یک امر عقلانی است و در این عقلانیت به قانون جنگل که حیوانات ضعیف ناگزیر باید از حیوانات قوی فرار کنند و در مقابل ان ایستادگی نکنند تمسک کرده بودند.
وی در جواب به این انحراف اظهار داشت: مقایسه انسان با حیوانات که از روی غریزه عمل میکنند و نمیتوانند سرنوشت خود را تغییر دهند مع الفارق است برای مثال ایران که در ابتدا انقلاب همه عالم را در مقابل خود میدید با تدبیر توانست بسیاری از کشورها را متمایل به نوع حکومت خود کند .
وی در خاتمه به بررسی جریان انحرافی اخیر پرداخت و در خصوصیات ان اظهار داشت علی رغم اینکه در اصل این جریان عقلانیتی مشاهده نمیشود ولی مدعای این جریان را نوعی از عقلانیت بر شمرد.
وی اظهار داشت جریان انحرافی چون نقشی در هدایت مردم ندارد و در این زمینه مشروعیتی ندارد با روحانیت که متولی این امر هستند درگیر شده است.
وی جریان انحرافی را شبیه ترین گروه به هاشمی رفسنجانی دانست ودر بیان خصوصیات این جریان انحرافی اظهار داشت بیشترین انحراف این گروه انحراف عملی است که به مقتضای گسترش قدرت خود هر عملی را انجام میدهند از اظهار معنویت گرفته تا عکس گرفتن با هنر پیشه های کذایی.
هرندی در خاتمه بزرگترین سیئه گروه انحرافی را بازی کردن با ابروی نظام دانست و اظهار داشت در دوسال اخیر فساد سازمان یافته در دستگاهها مختلف که صدای بسیار ی از دلسوزان را در اورده است توسط این گروه سازمان دهی شده و تبدیل به باند شده است