کد خبر: ۲۲۷۶۸۲
زمان انتشار: ۱۳:۰۷     ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در فاصله‌ای که بنزین کشور از طریق واردات تامین می‌شود مسئولان دولت باید به فکر تولید بنزین در پالایشگاه‌ها باشند تا ان‌شالله در آینده‌ای نزدیک از واردات بنزین خودکفا شویم.

به گزارش پایگاه 598 ، جلیل جعفری بنه خلخال، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «خبرگزاری دانشجو» گفت: با توجه به شرایط تحریمی کشور و وضعیت اضطراری که در آن قرار داشتیم، پتروشیمی‌ها در یک عمل جهادگونه دست به تولید بنزین زدند در حالی که وظیفه اصلی پتروشیمی‌ها این کار نیست.


وی افزود: در حال حاضر که شرایط واردات بنزین در کشور فراهم شده است، باید ماموریت اصلی پتروشیمی‌ها را تولید محصولات پتروشیمی قرار دهیم و این کار به نفع کشور است چرا که با برداشتن این مسئولیت از دوش پتروشیمی‌ها این واحدها می‌تواند تولید محصولات و صادرات خود را افزایش دهند.

 

تولید بنزین وظیفه پالایشگاه‌هاست نه پتروشیمی


جعفری تاکید کرد: تولید و صادرات محصولات پتروشیمی از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و با توجه به نفع اقتصادی این مسئله، بنده به شخصه با تصمیم دولت و وزارت نفت موافق بوده و بر این اعتقادم تصمیم درستی گرفته شده است.


وی همچنین در خصوص آلودگی بنزین تولید پتروشیمی‌ها اظهار داشت: هنوز این شک و شبهه وجود دارد که بنزین پتروشیمی‌ها از نظر آلودگی در چه وضعیتی قرار دارد و موضوع اثبات شده‌ای وجود ندارد.


عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در خصوص وجود آلودگی احتمالی بررسی‌ها ادامه دارد و نمایندگان در کمیسیون انرژی این کار را به وزارت نفت محول کرده‌اند تا مشخص شود بنزین تولیدی از نظر آلودگی در چه وضعیتی قرار دارد که هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم ولی این احتمال وجود دارد بر اساس گفته‌های سازمان محیط زیست آلودگی بنزین داخل کشور بیشتر باشد.


وی تصریح کرد: جدا از بحث آلودگی، من فکر می‌کنم آنچه در پتروشیمی‌ها به عنوان ماموریت اصلی‌شان انجام می‌شود، نسبت به تولید بنزین ارزش افزوده بیشتری دارد.


نماینده مردم خلخال در خانه ملت در پاسخ به این سوال که آیا واقعا بنزین وارداتی ارزان‌تر از تولید بنزین در داخل کشور تمام خواهد شد، گفت: من اطلاعاتی در این خصوص ندارم اما می‌دانم که جایگزینی تولید محصولات پتروشیمی به جای بنزین در پتروشیمی‌ها از ارزش افزوده بیشتری برخوردار است و مسلما اگر معادل‌سازی انجام شود به نفع کشور خواهد بود. پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین طراحی نمی‌شود، بلکه وظیفه اصلی این واحدها تولید محصولات پتروشیمی است که محصولات گران‌تری بوده و صرفه‌ اقتصادی بالایی دارند.

 

باید از واردات بنزین بی‌نیاز شویم


وی همچنین خاطرنشان کرد: در این فاصله که بنزین کشور از طریق واردات تامین می‌شود مسئولان دولت باید به فکر تولید بنزین در پالایشگاه‌ها و نه پتروشیمی باشند. لازم است پالایشگاه‌های موجود برای تولید بنزین تجهیز شوند و اگر به پالایشگاه جدیدی نیاز است، اینکار باید انجام شود و همچنین ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های فعلی افزایش پیدا کند تا ان‌شالله در آینده‌ای نزدیک از واردات بنزین خودکفا شویم.

 

نظارت مجلس بر کیفیت بنزین وارداتی افزایش می‌یابد


جعفری در تبیین برنامه مجلس برای مقابله با عدم واردات بنزین بی‌کیفیت گفت: قطعا کمیسیون انرژی در جلساتی که با وزارت نفت دارد، از مسئولان این وزارتخانه خواهد خواست تا توضیحاتی در ارتباط با بنزین‌های وارداتی دهند. وظیفه ویژه کمیسیون انرژی نظارت بر این قضیه هست چرا که با جان انسان‌ها، حفط محیط زیست و سلامتی ارتباط دارد و در حال حاضر نیز این نظارت بیشتر خواهد شد.


وی در پایان تاکید کرد: این اطمینان را به مردم می‌دهم که ما، مجموعه وزارت نفت و دولت کاری انجام نمی‌دهیم که به ضرر منافع ملی باشد و قطعا نفع اقتصادی مردم و کشور مدنظر همگان قرار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها