کد خبر: ۲۲۷۶۴۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
یک فعال حوزه زنان با بیان اینکه عدم پایبندی به اعتقادات مذهبی ازعوامل مؤثر درگرایش زنان به مصرف قلیان است گفت:نیازمند یک استراتژی مشخص و یکپارچه‌ای توسط نهادهای مسئول برای حل این معضل هستیم.

به گزارش پایگاه 598 ، پروین هدایتی، فعال حوزه زنان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبستان با اشاره به افزایش مصرف سیگار و قلیان در میان زنان گفت: سلامت اجتماعی یکی از ارکان مهم پیشرفت هر جامعه‌ای محسوب می‌شود که دولت تدبیر و امید هم تلاش می‌کند بر اساس رویکردهای ویژه‌ای که نسبت به این مسئله دارد زمینه های لازم را برای توسعه سلامت و کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم کند.

 

وی اظهار کرد: ما به عنوان نظامی که هدف را تعالی و تکامل انسان می‌دانیم و تأمین سعادت و سلامت دنیوی و اخروی آحاد جامعه برای ما مهم است از این رو کاهش آسیب‌های اجتماعی و حرکت به سمت سلامت اجتماعی را از موضوعات اساسی و پایه‌ای برنامه های خود می دانیم.

 

هدایتی تصریح کرد: با توجه به نقش‌های چندگانه زنان و تأثیرپذیری که سایر اعضای خانواده (فرزندان و  همسران) از آنها دارند توجه به آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا ماهیت زنان به گونه‌ای است که شاید اگر درگیر آسیب‌های اجتماعی شوند نتواند در مسیر تکامل انسانی و تعالی اجتماعی و خانوادگی خود حرکت کنند که نتیجه آن هم بروز نقصان در ایفای نقش‌های مادری و همسری آنها است که اثرات منفی فراوانی به دنبال دارد.

 

بروز آسیب‌های اجتماعی در زنان  معلول دو عامل فردی و محیطی  است 

وی عوامل فردی و محیطی را دو عامل مهم در بروز آسیب‌های اجتماعی در زنان عنوان کرد و افزود: در عوامل فردی مسایلی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات شخصیتی (رسیدن به خودباوری و مطرح‌کردن)، اعتماد به نفس‌های پایین، عدم توانایی نه گفتن در مقابل فشار همسالان (دختران در سنین پایین). عدم تحمل ناکامی‌ها و شکست‌ها و همچنین کاهش وزن که اخیرا توسط شبکه‌های ماهواره‌ای به شدت تبلیغ می‌شوند، مؤثر هستند.

 

وی با بیان اینکه عدم پایبندی به اعتقادات مذهبی از دیگر عوامل مؤثر در گرایش زنان به آسیب‌های اجتماعی است، افزود: طبق تحقیقات صورت‌گرفته در خانواده‌هایی که پایبندی آنها به باورهای دینی و سنتی بیشتر و قوی‌تر است افراد کمتر به آسیب‌های اجتماعی گرایش پیدا می‌کنند.

هدایتی دسترسی آسان به مواد مخدر و قلیان در پارک‌ها و اماکن عمومی را از دیگر عواملی عنوان کرد که می‌تواند در گرایش زنان به آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشند.

 

این فعال حوزه زنان با اشاره به عوامل خانوادگی به عنوان یکی دیگر از موارد گرایش زنان به قلیان و سیگار تصریح کرد: مصرف مواد مخدر توسط اعضای دیگر خانواده نیز در گرایش به مصرف قلیان و سیگار زنان نقش مهمی دارد.

 

هدایتی با بیان اینکه مصرف قلیان در زنان نقش مهمی در تزلزل تحکیم بنیان خانواده و افزایش طلاق در جامعه دارد، افزود: این موضوع به دلیل نقش چندگانه‌ای که زنان در خانواده دارند تأثیر زیادی در سست‌شدن پایه‌های خانواده دارند.

 

لزوم استراتژی مشخص و یکپارچه‌ای توسط نهادهای مسئول برای حل آسیب‌های اجتماعی

وی با بیان اینکه آسیب‌ها و پدیده‌های اجتماعی بر اثر عوامل مختلف فرهنگی، اقتصادی و روانی ایجاد می‌شوند به راهکارهای مقابله با آنها اشاره کرد و افزود: آسیب‌های اجتماعی معلول تعدادی عوامل خرد و کلان هستند که برخورد با آنها نیز شیوه‌های چندگانه را می‌طلبد مثلا ما معتقدیم باید حوزه‌ها و نهادهای مسئول یک استراتژی مشخص و یکپارچه‌ای در راستای حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی جامعه داشته باشند تا بتوانند در کاهش آن موفق باشند.

 

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه نگاه ما به آسیب‌های اجتماعی باید یک نگاه آسیب‌نگر به جای سلامت‌نگر باشد، گفت: شناخت مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی مرتبط با حوزه زنان و خانواده از یک سو و پیش‌بینی اقدامات و برنامه‌های لازم برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب از سوی دیگر باید به عنوان موضوعات مهم و اساسی در برنامه‌ نهادهای حوزه زنان و خانواده مطرح و مورد عمل قرار گیرد.

 

برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان بیشتر بر حول محور برنامه‌های ورزشی می‌چرخد  

هدایتی با بیان اینکه اکنون برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان بیشتر بر حول محور برنامه‌های ورزشی می‌چرخد تا مسایل و مشکلات جوانان، خاطرنشان کرد: مسئولان و برنامه‌ریزان ما باید به این تشخیص رسیده باشند که جامعه ما به دلیل جوان‌بودن نیازمند یک وزارتخانه‌ مجزا با این عنوان است تا مسایل و مشکلات جوانان را به صورت جدی پی‌گیری و در راستای حل آن برآیند که ما دیگر شاهد چنین وضعیتی در جامعه نباشیم.

 

وی با بیان اینکه از سه بعد همزمان باید به این موضوع نگریسته شود، اظهار کرد: یکی بار آسیب اجتماعی این موضوع است که ببینیم چه نوع آسیب‌های اصلی و با چه فراوانی و چه میزان تکراری در اولویت‌ها قرار می‌گیرد، دیگر اینکه سطح مداخله و نوع مداخله ما به چه شکل باید باشد.

 

وی تصریح کرد: بنابراین نهادهای مسئول در حوزه‌های دولتی باید از تحقیقات اجتماعی خود از این سه موضوع به عنوان مولفه‌های پشتیبان استفاده کنند تا بتوانند برنامه‌های راهبردی خود را بهتر طرح کنند.

 

 بار مسئولیت  همه مسایل و مشکلات را به دوش دولت نیندازیم

هدایتی با بیان اینکه نباید بار مسئولیت تمام این مسایل تنها به دوش دولت گذاشته شود، تصریح کرد: تعداد زیادی سازمان‌های مردم‌نهاد و حوزه‌های اجتماعی فعال در سطح تهران و کشور وجود دارند که به صورت داوطلبانه در حال فعالیت هستند ولی نیازمند کمی انسجام و تعامل بیشتر و مناسب‌تر با دولت هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها