به
گزارش پایگاه 598، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه امسال خط تولید سراتو
راهاندازی میشود، گفت: تولید خودروها با قیمتهای فعلی زیانده است.
سعید
مدنی در حاشیه مراسم اعلام نام محصولات جدید این شرکت، اظهار کرد: در سال
91 و 92 تولید محصولات زیانده بوده و امسال نیز در صورت عدم اصلاح قیمتها
زیان سنگینی را پیشبینی میکنیم.
وی با بیان اینکه درباره قیمت
خودرو اظهارنظر نکرده و آنرا به شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت
واگذار کردهایم، خاطرنشان کرد: با ابلاغ فرمول جدید قیمتگذاری ممکن است
افزایش قیمت ناچیزی داشته باشیم.
مدنی در رابطه با فعالیت دلالان و
واسطهها در بازار خودرو اظهار کرد: ظرف دو سال گذشته حجم تولید به دلیل
مساعد نبودن فضای کسب و کار کاهش یافت و تقاضای انباشته شده در سال جاری
خود را نشان میدهد.
وی افزود: به همین دلیل برای پاسخ به این تقاضا
افزایش تولید را در دستور کار قرار دادهایم که در کنار آن موضوع خودروهای
فرسوده نیز وجود داشته و ظرفیت تولید باید افزایش یابد.
مدیرعامل
سایپا با بیان اینکه برای تنظیم بازار فروش فوری محصولات در دستور کار
است، تصریح کرد: فرمول جدید قیمتگذاری خودرو فرمول مناسبی است و طبق این
فرمول خودروسازان میتوانند با افزایش کیفیت محصولات خود مجوز افزایش قیمت
را نیز کسب کنند.
مدنی درباره میزان تولید این شرکت اظهار کرد:
میزان تولید سایپا در ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال به طور
میانگین 50 درصد بیشتر از میانگین تولید سال گذشته بوده است.
وی با
بیان اینکه در سال جاری صادرات قطعات به صورت سیکیدی به ونزوئلا و عراق و
همچنین در صورت ثبات در سوریه در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد:
همچنین خودروهای تولیدی به کشورهایی چون مصر، نیجریه، آذربایجان و 30 کشور
دیگر صادر خواهد شد.
مدیرعامل سایپا افزود: خودروی سایپا 232 با نام
جدید ساینا و همچنین تیبا 2 به تدریج جایگزین پراید خواهند شد البته تفاوت
قیمت این خودروها با پراید حداکثر 30 تا 40 درصد و به طور میانگین 29
میلیون تومان خواهد بود.
وی
با بیان اینکه پیشبینی ما صادرات 50 هزار دستگاه خودرو به صورت سیکیدی
و سیبییو در سال جاری است، تصریح کرد: برنامه تولید امسال 500 هزار
دستگاه است که سعی میکنیم آنرا به 600 هزار دستگاه برسانیم.
مدنی
در رابطه با فعال سازی پایگاههای ساخت خودرو در آمریکای لاتین گفت: برخی
از خودروهای ما در کشورهای دیگر خریدار دارد بنابراین حتی اگر تولید این
خودروها در داخل کشور متوقف شود خطوط تولید آن در خارج از کشور ایجاد و به
مشتریان خارجی تحویل داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه با این کار
قطعهسازان داخلی در این حوزه همچنان فعال خواهند بود، تصریح کرد: به طور
معمول ترجیح میدهیم خودروهای کامل را صادر کنیم البته در برخی کشورها به
دلیل قوانین تعرفهای صادرات خودروی آماده به صرفه نیست که در این زمینه
صادرات سیکیدی و مونتاژ کاری در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی،
خودروسازان از این پس سرمایهگذاری جدیدی در خارج از کشور نداشته و خطوط
تولید جدید با سرمایهگذاری داخلی خود این کشورها و با مشاوره فنی، اجرایی و
ارسال قطعات ایرانی صورت خواهد گرفت.
مدنی با بیان اینکه خودروهای
چینی بخش بسیار محدودی از سبد محصولات ما را تشکیل خواهند داد، تصریح کرد:
خط تولید سراتو در حال راهاندازی است و علاوه بر کیا با رنو و نیسان
درحال همکاری هستیم ضمن آنکه مذاکرات با کشورهای دیگر نیز در جریان است.
به گفته وی، شرکت چینی چانگان به صورت مستقیم در ایران سرمایهگذاری کرده و امکان خرید سهام سایپا را نیز خواهد داشت.