کد خبر: ۲۲۵۴۴۰
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۰۳ خرداد ۱۳۹۳

یک متخصص تغذیه معتقد است که کارایی و عملکرد یک ورزشکار بستگی به تغذیه و رژیم غذایی او در جریان مسابقه‌ها دارد. بدون شک نبود متخصص تغذیه همراه تیم ملی فوتبال کارایی ورزشکار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دکتر سید مصطفی نچواک در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تغذیه و رژیم غذایی تیم ملی فوتبال خاطرنشان کرد: نخستین مسئله‌ای که برای یک تیم اعزامی به مسابقه‌های مهمی چون جام جهانی حائز اهمیت است، پیش از تغذیه توجه به مسئله روحی – روانی و استرس ورزشکار است، چون بسیاری از ورزشکاران نخستین تجربه حضور در جام جهانی را دارند، خواه ناخواه استرس مسابقه‌ها نه تنها شرایط فیزیولوژیکی ورزشکار را به هم می‌ریزد، بلکه سبب می‌شود تا آرامش خود را نیز از دست بدهد. همچنین تطابق آب و هوایی از لحاظ ارتفاع، دما، رطوبت و گرما عامل دیگری است که اگر این سازگاری قبل از حضور در مسابقه‌ها به درستی انجام نشود، تعریق بیش از حد سبب افت عملکرد بازیکنان می‌شود.

وی ادامه داد: مرحله آخر تغذیه بازیکنان است، یک ورزشکار حرفه‌ای باید دقت کند تا قبل از مسابقه‌ها دچار کاهش یا افزایش وزن نشود؛ بلکه با کنترل وزن خود طی 5 ماه مانده به مسابقه‌ها تلاش کند برای جلوگیری از افت عملکرد با یک رژیم غذایی مناسب راهی جام جهانی شود.

نچواک اضافه کرد: کارایی یک ورزشکار ارتباط مستقیمی به توصیه‌های درست و استاندارد یک متخصص تغذیه قبل از مسابقه‌ها، در جریان مسابقه‌ها و پس از پایان رقابت‌ها دارد،‌اگر ورزشکاری از یک برنامه غذایی متناسب با شرایط بدنی خود برخوردار نباشد. نه تنها قوای جسمانی ورزشکار تحلیل می‌رود، چه بسا امکان دارد سلامتی وی نیز به خطر بیفتد.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: از نظر بعد علمی حضور متخصص تغذیه کار تیم ملی فوتبال بسیار ضروری است و فدراسیون فوتبال نباید از این امر مهم غافل بماند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها