کد خبر: ۲۲۴۸۱
زمان انتشار: ۱۷:۵۳     ۱۶ مهر ۱۳۹۰
پذیرفتن یاران اسراییل با آغوش باز از یک سو و تروریست خواندن این رژیم از سوی دیگر در کنار هزاران سیاست چند چهره ترکیه، مواضع کشورهای خارجی را در برابر این کشور بلاتکلیف گذاشته است.
به گزارش 598 به نقل از شبستان، بعد از اینکه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر کشور ترکیه به دنبال احیای خون شهدای ناوگان آزادی غزه، اسراییل را به عنوان جنایتکار از لیست هم‌پیمانان این کشور خط زد و در برابر سازمان ملل به صراحت ایستاد. حداقل مردم غزه خود را از حمایت این کشور مطمئن دانستند.

این در حالی است که ترکیه به صورت گزینشی در میان کشورهای همسایه عمل کرد و به خاطر یکی در کنار هم‌پیمانان اسراییل ماند و به خاطر دیگری در برابر آنها مقاومت کرد.

در گزینش این سیاست ترکیه به تبع مشق‌هایی که برای خود دیکته کرده است گاهی چهره اسلام‌گرا می‌گیرد و گاهی سکولاریسم را به کشورهای درگیر انقلاب پیشنهاد می‌دهد.

در حالی که برآورد می‌شود عضویت به سازمان ملل و تعلق به ارزش‌ها دولت ترکیه را بر سر دوراهی قرار داده است انتخاب سیاست کوبیدن یکی به نعل یکی به میخ تنها راهی بوده که توانسته سیاست‌مداران ترکیه را راضی نگاه دارد.

در حالی که رجب طیب اردوغان برای سومین بار با اتکای به رأی اسلام‌خواه مردمی بعد از 54 سال حاکمیت پادشاهی عثمانی دولت اسلامی را به روی کار آورده است در نیمه راه منافع برخی از تحلیل‌گران بر این باورند شاید دشمنی ترکیه با اسراییل برگرفته از دشمنی دیرینه این کشور با قبرس و یونان است که ترکیه را در برابر دولت این دو کشور یعنی اسراییل قرار داده است.

جایی که بعد از حمله به ناوگان آزادی بلافاصله رفت و آمدهای حضوری مقامات صهیونیستی و قبرس و یونان تقویت شد و بهانه تقویت خصومت‌ها برای ترکیه رقم خورد.

در حالی که از سویی دولت ترکیه در همین سفر اخیر به سازمان ملل به سر میز مذاکره تبادل رفت و گاز بسیاری از کشورهای اروپایی همچون نروژ نشست که رأی مثبت به جنایات اسراییل داده‌اند و یا حتی رویگردان شدن نخست‌وزیر ترکیه به سمت همتای قبرسی‌اش که وعده همه نوع حمایت از حقوق و منافع ترکیه را داده بود نشان از تزلزل تعریف روشن سیاست‌های خارجی این کشور می‌دهد.

در مقابل اسراییل فعالیت‌ها و روابط خارجی ترکیه را همچنان در جهت ترتیب دادن جنگی علیه این رژیم می‌داند.

تا جایی که تعهد و هم‌پیمانی بالای قبرس، یونان و اسراییل وحشت در تنگنا قرار گرفتن را از آن مقامات ترکی کرده است.

در حالی که قبرس و یونان می‌توانند حمایت زنجیره‌ای کشورهای اروپایی در مقابل ترکیه چینش کنند.

ترکیه تلاش می‌کند با بستن قراردادهای نفتی و گازی آن هم در عصر بحران مالی اروپا به واقع در این قاره به نفع خود یادگیری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که قبرس ریاست گردشی اتحادیه اروپا در تابستان آینده را به عهده می‌گیرد به عضویت پیوستن ترکیه به سازمان ملل به تدریج سخت‌تر و دشوارتر خواهد شد، بنابراین فاصله گرفتن این کشور از ارزش‌هایی چون اسلام که طبیعا او را از خواسته‌های اروپایی دور می‌کند بعید به نظر نمی‌رسد.

از سوی دیگر تمایل غربی شدن ترکیه توجه و طمع کشورهای غربی چون اروپا را از مدل‌سازی غربی در مورد لیبی، تونس و مصر کاسته است.

احتمال می‌رود عدم پذیرش ترکیه به عنوان یک کشور اروپایی به نیت کنده شدن از تمام ارزش‌هایی است که در اروپا ضد ارزش تعبیر می‌شود.

در این‌باره نوار غزه به عنوان مظلومیتی که همواره در پی حمایت هر یک از کشورهای منطقه است اولین قربانی بازی‌های سیاسی کشورهایی چون ترکیه می‌شود.

عدم مقابله ترکیه با خوی صهیونیست‌طلب کشورهای اروپایی از سویی و شعار ضد صهیونیستی ترکیه از سوی دیگر کشورهای منطقه را در برابر چهره چندگانه این رژیم بلاتکلیف گذاشته است.

در حالی که ترکیه پتانسیل مناسبی برای مبارزه با اسراییل و اسلام‌هراسی در اروپا دارد اما منافع یا خواسته‌های سیاسی مانع انفجار این پتانسیل به فعل می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها