کد خبر: ۲۲۴۷۷۰
زمان انتشار: ۰۹:۵۵     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
یک مقام بلندپایه آمریکایی در واکنش به لغو لایحه‌ای در مجلس سنا که خواستار نظارت کنگره بر مذاکرات هسته‌ای بود از نمایندگان این کشور خواست به دنبال کاهش اختیارات رئیس جمهور در این مذاکرات نباشند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، یک مقام بلندپایه دولت آمریکا ضمن اعلام حمایت از اقدام سناتور «باب منندز» مبنی بر لغو لایحه «همکاری‌های راهبردی آمریکا و اسرائیل» گفت که واشنگتن با هر اقدامی که اختیارات رئیس جمهور در مذاکرات هسته‌ای را محدود کند مخالف است.

لایحه همکاری راهبردی آمریکا و اسرائیل از جمله مصوبه‌های قانونی آمریکا است که اسرائیل را به عنوان یکی از متحدان راهبردی اصلی آمریکا معرفی کرده و بر افزایش روابط نظامی و اطلاعاتی بین دو طرف تأکید می‌کند. روز گذشته سناتور «باب منندز» در اقدامی که در گام اول باورنکردنی به نظر می‌رسید در واکنش به پیشنهاد یک نماینده جمهوری‌خواه برای الحاق یک ماده قانونی به این لایحه دستور لغو کل لایحه را صادر کرد. ماده‌ای که سناتور «باب کراکر»، نماینده جمهوری‌خواه سنا طرح الحاق آن به عنوان یک متمم قانونی به این لایحه به شدت مورد حمایت لابی اسرائیلی آیپک را صادر کرده بود از دولت اوباما خواسته بود نظر نمایندگان کنگره را در باره هر گونه توافق در مذاکرات هسته‌ای با ایران جویا شود.

یک مقام بلندپایه دولت اوباما با بیان اینکه متمم قانونی پیشنهادی آقای کراکر اصل تفکیک قوا در قانون اساسی را زیر سوال می‌برد به هاآرتص گفت: «ما کاملاً با این ماده قانونی و هر ماده مشابه دیگری که در پی محدود کردن اختیارات و توانایی رئیس جمهور در مذاکره با کشورهای خارجی باشد، مخالفت می‌کنیم.»

این مقام آمریکایی همچنین اضافه شدن هر نوع ماده قانونی از این دست را مانعی بر سر راه اعمال خط مشی دولت در عرصه سیاست خارجی دانست و تأکید کرد: «ما نمی‌توانیم برای هر مذاکره با یک کشور خارجی ۵۳۵ مذاکره‌کننده (تعداد نمایندگان کنگره) داشته باشیم.»

این منبع آگاه سپس به مخاطرات متمم قانونی پیشنهاد شده توسط سناتور کراکر اشاره و خاطرنشان کرد که مخالفت دولت با این طرح علاوه بر اشکالات قانونی آن از توان بالقوه این طرح برای خارج کردن مذاکرات هسته‌ای از مسیرش نشأت گرفته است. به گفته وی «این اقدامات هم مذاکرات و هم هدف ما برای حل و فصل مسالمت‌آمیز این موضوع را تخریب می‌کند.»

مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود بر لزوم انعطاف‌پذیری مذاکره‌کنندگان آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای تأکید کرده و افزوده دست‌یابی به این مهم با «وارسی فهرستی از مواردی که وضعیت نهایی، مواضع و موضع‌گیری‌‌های علنی را از پیش تعیین می‌کند، امکان‌پذیر نخواهد بود.»

وی اینکه دولت اوباما به دنبال سلب مشارکت کنگره در مذاکرات هسته‌ای باشد را رد کرد و گفت: «مطمئناً ما در سیاستمان در قبال ایران برای کنگره نقش قائل هستیم. وضع تحریم‌ها دستاورد دیپلماتیک بزرگی بود که کنگره نقش مهمی در آن بازی کرد. هنوز برای اینکه تعیین کنیم بسته تحریمی ما باید چه شکلی داشته باشد زود است، زیرا که مذاکرات (برای توافق) جامع در جریان هستند. اما، در نهایت رفع جامع تحریم‌ها مطمئناً به ترکیبی از اقدامات قوه مجریه و مقننه بستگی خواهد داشت.»

* « انفعال در انفعال» اوباما

چالش‌های صورت گرفته در مجلس سنا طی روزهای اخیر نمایانگر بخشی از نگرانی‌های نمایندگان کنگره آمریکا درباره سیاست‌های انفعالی باراک اوباما در عرصه سیاست خارجی است. این نمایندگان، توافق هسته‌ای موقت ژنو که در سوم آذرماه سال گذشته بین ایران و کشورهای ۱+۵ منعقد شد را هم از جمله نمودهای همین سیاست دولت می‌دانند. نمایندگان کنگره می‌گویند دولت آقای اوباما با مخفی کردن جزئیات این توافق هسته‌ای امکان همکاری آنها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را سلب کرده است.

نمایندگان کنگره ازطرف دیگر می‌گویند دولت برای آنکه پاسخ انتقادهای آنها درباره این سیاست‌های انفعالی را بدهد به رویکردی به مراتب انفعالی‌تر در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران روی آورده است. به گفته آنها رئیس جمهور آمریکا با رویکردی شتابزده به دنبال دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران است تا پاسخی قاطع به منتقدانش در عرصه سیاست خارجی بدهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها