کد خبر: ۲۲۳۵۴۸
زمان انتشار: ۱۰:۳۰     ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
هلند، تیم همیشه نائب قهرمان جام‌جهانی در این دوره یکی از شانس‌های قهرمانی به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، کشور هلند که تیم ملی فوتبال این کشور در جام جهانی 2014 برزیل حاضر است امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

* هلند

هلند یکی از کشورهای اروپای غربی است که به کشور آسیاب‌های بادی، دوچرخه، گل لاله و پنیر مشهور است. این کشور با آلمان و بلژیک همسایه است و هلند را کشور هنرمندان هم می‌نامند. به طوری که بسیاری از هنرمندان مشهور جهان همانند ونگوگ و رامبراند در این کشور زندگی کرده‌اند. هلند از معدود کشورهایی است که کوه ندارد و بلندترین تپه در این کشور 332 متر است. تقریبا 20 درصد مساحت این کشور را آب تشکیل می‌دهد. جمعیت هلند نزدیک به 17 میلیون نفر است که بیشتر آنها مسیحیان پروتستانی هستند که در این کشور زندگی می‌کنند اما گفته می‌شود در حدود یک میلیون مسلمان هم در هلند ساکن هستند. پایتخت این کشور آمستردام است اما بیشتر وزارتخانه‌های این کشور در لاهه یا پیرامون آن قرار دارد. البته هلند جزایری هم در آمریکای مرکزی دارد. هلند در ابتدا نام منطقه‌ای در این کشور بود و معنای آن در زبان هلندی به معنای سرزمین چوب است.

* اقتصاد هلند

هلند در پرورش و تجارت گل مقام اول را در جهان دارد. دامداری و کشاورزی نیز از پایه‌های اقتصاد هلند به شمار می‌رود. کشور هلند به رغم کوچکی اما سهم زیادی در تجارت و بانکداری جهانی دارد. بیش از نیمی از شرکت‌های نفتی را شرکت‌های هلندی دارند. هلند نیز دارای ذخایر گاز طبیعی است که بخشی از آن را صادر می‌کند. کشتی‌سازی و صنایع شیمیایی هم از دیگر صنایع این کشور به حساب می‌رود. واحد پول هلند پیش از تبدیل به یورو، فلورن یا گیلدر هلندی بود.

* سیاست هلند

حکومت هلند پادشاهی مشروط است که در آن شاه یا ملکه نقش چندان تعیین‌کننده‌ای در سیاست ندارد و بیشتر نماد وحدت این کشور به حساب می‌آید. در سال 2013 ویلن الکساندر رسما پادشاه کشور هلند شد و جالب اینجاست که پیش از او به مدت 120 سال زنان بر هلند حکومت می‌کردند. در این کشور دو مجلس نمایندگان وجود دارد. تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس هلند را شهروندان مهاجر کردتبار و مراکشی‌تبار تشکیل می‌دهند و جالب اینجاست که از ایرانیان هم فردی در مجلس هلند حضور داشته است.

* مردم هلند

زبان رسمی هلند، هلندی است که این زبان شاخه‌ای از زبان‌های ژرمنی به حساب می‌آید. البته برخی از واژگان فرانسوی در زبان هلندی رسوخ کرده‌اند. در مستعمرات هلند از جمله در سورینام لهجه‌های بومی شده هلندی کاربرد داشته است. در کشور هلند بیش از 65 هزار فارسی زبان سکونت دارند که نزدیک به 30 هزار نفر از آنها ایرانی است و 35 هزار نفر هم از کشور افغانستان هستند.

* فوتبال هلند

تیم ملی فوتبال هلند همواره یکی از تیم‌های صاحب‌نام جهان بوده که بازیکنان بزرگی هم در تاریخ فوتبال این کشور حضور داشته‌اند. البته مهمترین موفقیت‌های تیم ملی هلند را می‌توان قهرمانی در یورو 1988 و سه بار نائب قهرمانی جام جهانی در سال‌های 1974 ،1978 و 2010 دانست  و از این حیث خیلی‌ها هلند را تیم همیشه نائب قهرمان در جام جهانی می‌دانند. این تیم در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی هم به فینال این بازی‌ها رسید اما با یک گل به اسپانیا باخت و دوم شد. نخستین بازی تاریخ فوتبال هلند برد 4بر یک مقابل بلژیک در سال 1905 به حساب می‌آید و بهترین برد این کشور پیروزی 9 بر صفر مقابل نروژ در سال 1972 است. بدترین شکست هلند هم باخت 12 بر 2 مقابل تیم ملی انگلیس در سال 1907 محسوب می‌شود. بیشترین بازی ملی در تاریخ این کشور را ادوین فان‌ درسار با 130 بازی ملی در اختیار دارد و بهترین گلزن این کشور هم رابین فان‌پرسی محسوب می‌شود.

* نظر کارشناس

حشمت مهاجرانی/ هلند را می‌توان یکی از تیم‌های همیشه خوب فوتبال دنیا دانست. این تیم در سال‌های 1970 تا 1974 یکی از تاریخی‌ترین دوران فوتبالش را سپری کرد و بازیکنان بزرگی مانند آری‌هان، کرایوف و ... محصول همان هلند طلایی هستند که دیگر هم هیچ گاه تکرار نشد و بدون شک می‌توان گفت هلند آن زمان از هلند تمام تاریخ قوی‌تر بوده است. با این همه به نظر من بعید است که چه هلند و چه تیم دیگر اروپایی بتواند در آمریکای جنوبی با شرایط خاصی که دارد قهرمان شود و سابقه نداشته که تیمی غیر از آمریکای جنوبی بتواند در این قاره جام را مال خود کند. البته فوتبال هلند در پایه یکی از بهترین‌های دنیاست و از آنجایی که خیلی‌ها فوتبال آکادمیک اروپای غربی را بهتر از اروپای شرقی می‌دانند می‌توان به این یقین رسید که بازیکنان خوبی در این کشور پرورش می‌یابند. به اعتقاد من هلند می‌تواند بدون دردسر مقابل شیلی و استرالیا به پیروزی برسد و معتقدم که این تیم قطعا به دور دوم صعود می‌کند اما باید حوادث پیش‌بینی نشده فوتبال هم در نظر گرفت. با این همه فکر می‌کنم هلند یکی از شانس‌های جام جهانی محسوب خواهد شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها