کد خبر: ۲۲۳۲۷
زمان انتشار: ۱۸:۴۶     ۱۴ مهر ۱۳۹۰
به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598، مرجع تقليد شيعيان احاديث نقل شده توسط علي بن ابراهيم  قمي  را سنگ زيرين حديث شيعه دانست.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه ؛ آيت الله العظمي جعفر سبحاني پيش از ظهر  پنج شنبه در كنگره بزرگداشت علي بن ابراهيم  با بيان اينكه همانطور كه قرآن حجت است سنت رسول الله(ص) نيز برايمان حجت است افزود: متاسفانه بعد از رحلت پيامبر (ص) كتابت و نقل  سنت  رسول اكرم(ص) ممنوع شد كه تا دوران اموي و عباسي نيز ادامه داشت.
وي با اشاره به اين كه در دوران منصور دوانقي كتابت احاديث اهل بيت(ع) آغاز شد اظهار داشت: بعد از آن نهضت حديث نويسي با قدرت به پيش رفت تا آنجا كه براي شنيدين يك حديث از راوي آن مسافرت هاي طولاني  را طي مي كردند تا آن حديث را بشنوند.
آيت الله سبحاني ادامه داد: شيعيان در  زمان حضرت علي (ع) با اقتدا به اميرالمومنين كتابت احاديث را آغاز كردند كه اين امر از افتخارات شيعه است .
اين مرجع تقليد در ادامه با بيان اينكه در زمان امام رضا(ع) سه مركز نقل حديث وجود داشت افزود:كوفه و نجف يكي از اين مراكز بود كه محدثين فراواني در آنجا به نقل و جمع آوري احاديث مشغول بودند و در تاريخ آمده است كه 900 نفر در كوفه نقل حديث مي كردند.
وي مركز دوم  نقل حديث را منطقه خارزم برشمرد و افزود: احاديثي كه در خوارزم وجود داشت در عراق به چشم نمي خورد و اين امر نشاندهنده آن است كه رابطه اين امر منطقه ب يكديگر قطع بوده است.
آيت الله سبحاني ادامه داد: منطقه سوم مركز نقل حديث قم و اطراف قم همانند شهر ري بود كه روش محدثين آن با روش سايرين متفاوت بود.
استاد برجسته حوزه عليمه قم  با بيان اينكه در گذشته نقطه ثقل حديث‌، قم و كوفه بوده است افزود: با ورود پدر علي بن ابراهيم  قمي از كوفه به قم احاديث كوفه را نيز به قم منتقل كرد و احاديث موجود در قم را تكميل كرد.
اين مرجع تقليد افزود: علي بن ابراهيم  قمي كارش حديث پروري بود و ايشان در تمامي ابعاد فقهي رواياتي نقل كرده است و اين بدان معني است كه وي محدث به تمام معني بوده است.
وي تفسير علي بن ابراهيم  قمي را مهمترين اثر علي بن ابراهيم  قمي دانست  افزود:ايشان در تفسير خود آيات قرآن در ابعاد مختلف مورد بررسي قرار مي دهد و شان نزول هايي كه در ذيل تفسير وي آمده است در جاي ديگري ديده نمي شود.
آيت الله سبحاني بيان كرد: تمام كتاب تفسير علي بن ابراهيم  قمي براي او نيست  و بخشي نيز از براي ابی الجارود مي باشد كه احاديث ابی الجارود دچار مشكلاتي بوده است كه امروز اين احاديث از تفسير علي بن ابراهيم  قمي جدا شده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به اساتيد و شاگردان علي بن ابراهيم  قمي اشاره كرد و اظهار داشت:احاديث نقل شد از علي بن ابراهيم  قمي  سنگ زيرين حديث شيعه است و ايشان از محضر 14 استاد بهره برد و شاگردان او نيز افرادي نظير شيخ كليني و ابن باويه مي توان نام برد.
اين مرجع تقليد با بين اينكه حديث شيعه نيارمند پالايش و اجتهاد بيشتري است افزود:‌ احاديث شيعه در دوران صفويه از نظر استدلال و مباحث عقلي لطمه ديد و در طي اين 200سال احاديث شيعه از نظر اصولي عقب افتاد اما حديث در اين دوران تا حدي زنده شد.
استاد برجسته حوزه عليمه قم  با تاكيد بر اينكه امروز بايد نسبت به احاديث اهتمام بيشتري داشته باشيم افزود:هم اكنون در حوزه توجه بيشتري به اين موضوع شده است و بايد در راستاي اصلاح كتب حديث نيز قدم هايي برداشت.
آيت الله سبحاني تاكيد كرد: قالب كتابهاي حديث در چاپ مخدوش اند و بايد نهضتي در چاپ كتب احاديث صورت گيرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها