کد خبر: ۲۲۲۸۶
زمان انتشار: ۱۲:۳۱     ۱۴ مهر ۱۳۹۰
بولتن نیوز: خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی جهت دار به تظاهرات مردم عربستان اشاره کرد و نوشت: پلیس عربستان روز دوشنبه با شلیک هوایی و گاز اشک آور به مقابله با تظاهراتی که مردم از روز یکشنبه بر علیه دستگیری پدر دو تن از مخالفین دولت سعودی بر پا کرده بودند پرداختند. این در حالی است که وزیر کشور عربستان سعودی می گوید که تظاهر کنندگان از سلاح و بمب های آتش زا استفاده می کردند و اینها از سوی ایران و دشمنان عربستان سعودی تجهیز و حمایت می شوند.در همین راستا وزارت کشور عربستان بیانیه ای صادر کرده است. در این بیانیه آمده است که در درگیریهای شهر العوامیه 11 پلیس امنیتی مجروح شدند و 3 تن از شهروندان سعودی هم زخمی شده اند!! در ادامه بیانیه دولت سعودی آمده است که نیروهای پلیس تظاهر کنندگان را متفرق کردند اما از ساختمانهای اطراف تیراندازی شده و همچنین بمب های آتشین بر سر نیروهای پلیس سعودی انداخته می شد.

به گزارش سرویس بین الملل بولتن نیوز این در حالی است که یک نیروی امنیتی سعودی بدون اینکه از او نامی برده شود ادعا کرده که تعداد نامعلومی از تظاهر کنندگان دستگیر شده و  تحت بازجویی قرار دارند که بگویند سلاح از کجا آورده اند! اما در همین حال بیانیه پلیس عربستان سعودی می گوید که آنها با مشت آهنین به مقابله به تظاهر کنندگان خواهند پرداخت در همین حال یکی از ساکنین شهر "ال اهداهیا" در عربستان سعودی آغاز این تظاهرات را زمانی دانست که نیروهای امنیتی برای اینکه دوتن از فعالین سیاسی را وادار به تسلیم بکنند،پدر آنها را  که سالخورده  بودند،دستگیر کردند. این شهروند عربستانی افزود:پس از دستگیری این دو نفر همه همسایه ها به خیابان آمدند و عکسهایی از امام خمینی و سید حسن نصرالله را در دست داشته و هیچگونه سلاحی با خود حمل نمی کردند.


آسوشیتدپرس که بارها تلاش کرده " تظاهرکنندگان خشمگین عربستانی را فقط شیعیان "معرفی کند در ادامه به  اختلاف تاریخی  و قدیمی بین حکومت آل سعود و اقلیت شیعه این کشور اشاره کرد و نوشت:این اختلاف در شرق این کشور  شدید تر است.چرا که شیعیان که 10 درصد جمعیت 23 میلیونی عربستان را تشکیل می دهند، در حکومت عربستان نمی توانند موقعیتهای مهم و کلیدی در دولت و ارتش داشته باشند و دولت این کشور هیچگونه حق مساوی با دیگر شهروندان برای آنها قائل نیست. این در حالی است که بزرگترین منطقه تولید نفت عربستان که دارای ذخایر نفتی فراوانی است، در همین منطقه شیعه نشین قرار دارد.

آسوشیتدپرس در ادامه به پیشینه این اعتراضات اشاره می کند و می نویسد:همزمان با تظاهرات در جهان عرب تظاهراتی توسط شیعیان در بخش شرقی عربستان در سه ماه آغازین سال میلادی جاری برگزار گردید اما بطرز وحشیانه ای این تظاهرات توسط نیروهای سعودی سرکوب گردید. آسوشیتدپرس دلیل سرکوب مردم  را نگرانی ریاض از موج پیش آمده در دنیای عرب دانست و اضافه کرد: از همین رو بود که مسئولین عربستانی در داخل کشورشان از یک بسته 36 میلیارد دلاری بابت قرض برای خریداری خانه و همچنین حقوق بیکاری و قوض بدون برگشت به مردم خبر دادند و در خارج نیز به بحرین لشکرکشی و این کشور را عملا اشغال نظامی کردند.

این گزارش آسوشیتدپرس در حالی است که یک نشریه انگلیسی به گسترش دامنه اعتراضات درعربستان بدنبال استفاده نیروهای نظامی و امنیتی سعودی از خشونت فزاینده و گلوله های جنگی علیه تظاهرکنندگان درشهرک العوامیه، اشاره کرده است و نوشته که امکان وقوع انقلاب در عربستان سعودی که بزرگترین کشور صادرکننده نفت عضو اوپک است، مقامات آمریکایی را بشدت نگران و مضطرب کرده است.

روزنامه "ایندیپندنت" در ادامه به انتشار سخنان " احمد الرياح " سخنگوي جمعيت توسعه و تغييرعربستان-که برای اظهارنظر آزادانه دربیروت سکنی گزیده است- پرداخت و نوشت:نيروهاي امنيتي سعودی ، تظاهرکنندگان خشمگين در شهرک العواميه را که به بازداشت یک پيرمرد سالخورده معترض بودند، به گلوله بستند و شمار زيادي را زخمي کردند.

ایندیپندنت سپس به نقل از" حمزه الحسن " از مخالفان رژیم سعودي که در انگليس سکونت دارد ؛ مي نويسد : عامل اصلي آغاز اعتراضات بازداشت دو تن بود ، يکي از آنها بيماري قلبي داشت و هنگامي که مردم منطقه العواميه قصد داشتند براي گفت وگو با مسوولان به سمت مرکز پليس حرکت کنند ناگهان نيروهاي امنيتي آنان را آماج رگبار گلوله قرار دادند و مردم نیز نيروهاي پليس را سنگ باران کردند.

هر چند که حکومت عربستان از "مشت آهنین" در برخورد با تظاهرکنندگان سخن می گوید، اما یک پژوهشگرعربستانی معتقد است که حکومت ال سعود دچار بحران شده است." فواد ابراهیم " عصر چهارشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم، با سرزنش آل سعود به دلیل استفاده از خشونت شدید علیه تظاهرات مسالمت آمیز مردم عربستان،این خشونتها را از پیش طراحی شده خواند و افزود:اختلافات داخلی به شدت در عربستان بالا گرفته است و تشکیل " کمیته بیعت" از نشانه های اوج گرفتن این اختلافات است.

ابراهیم، تصریح کرد که ادامه حیات سیاسی رژیم سرکوبگر سعودی درعربستان مانع از تحقق نظامی دموکراتیک مبتنی بر انتخابات واقعی برای برگزیدن حاکمان محلی ، نخست وزیر و اعضای مجلس شورا و شوراهای شهر خواهد بود؛ از همین رو "اصلاحات بنیادین" از ضروریات جامعه عربستان در مرحله کنونی است و ادامه که گسترش ناآرامی ها درعربستان، ورود بهارعربی به این کشور را تسریع کرده است.

وی در پایان به بی ثباتی سیاسی و تغییرات ناگهانی مقامات در دستگاه حاکمه عربستان اشاره کرد و گفت که این وضعیت ، رژیم سعودی را مجبور کرده است تا همواره در آماده باش بسر برد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها