معاون سیما تصریح کرد: باید تلاش کنیم در ساختارهای مختلف برنامه سازی یک قدم مردم را به دین خدا نزدیکتر و معارف دینی را بیش از پیش تبیین کنیم.
دارابی افزود: تلویزیون باید برای اهداف بلند و الهی به خدمت گرفته شود و تولید برنامهها بر این محور استوار باشد.
وی تولید بر پایه پژوهش و تحقیق را یکی از مولفههای کار در تلویزیون دانست و افزود: بدون پژوهش و تحقیق اثرگذاری کار کمتر خواهد بود و با هدف و غایت اصلی کار فاصله پیدا میکند.
وی افزود: به زودی ساختار برنامههای صبحگاهی تلویزیون تغییر میکند و این برنامهها در شبکههای مختلف مشابه نخواهد بود، بلکه هر شبکه بر اساس ماموریت خود برنامه سازی میکند. همچنین موج بعدی تغییر، برنامههای شبانگاهی و مناسبتی را در بر میگیرد.
معاون سیما از همه مدیران و برنامه سازان سیما خواست تا تلویزیون را چابک، کارآمد، تاثیرگذار و جذابتر کنند و تصریح کرد: بر اساس مهندسی تولید، تولیدات سیما باید تاثیرگذار و جریان ساز باشد، و بتواند قوه تعقل و قدرت عقلانیت مخاطب را بالا ببرد. در این مسیر باید برنامههای احساسی، عاطفی و هنرمندانه تلطیف و با تعقل تلفیق شود به این ترتیب میتوان جامعهای متفکرتر و عقلانیتر داشته باشیم.
دارابی همچنین اظهار داشت: در نظام نوین تولید در سیما، باید تخصص، اخلاق، همیت، غیرت انقلابی و وفاداری به ارزشهای نظام را معیار مهمی برای سپردن مسئولیتها در سیما بدانیم.
وی تولید آثار تلویزیونی پاک و اخلاق گرا را افتخار رسانه جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: برنامههای سیما باید با نگاه فراملی تولید شود و برای همه جای دنیا قابل استفاده باشد، اصل پیوستگی تولیدات و ارتباط آن با سایر بخشها مهم است و این تولیدات باید به گونهای باشد که مخاطب از گذشتهاش احساس غرور کرده و به آینده امیدوارتر شود.
معاون سیما در ادامه بر اهتمام مدیران سیما در خصوص مدیریت جهادی برای برنامه سازی و تاثیرگذار بودن آن تاکید و گسترش اخلاق عمومی و شهروندی در جامعه، تبلیغ حجاب، عفاف و پاکدامنی، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، تحکیم فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی را از ضروریات تولید آثار تلویزیونی عنوان کرد.
دارابی امسال را سال معارف در سیما نامید و گسترش فضای اخلاق عمومی و تثبیت فضای اخلاقی در جامعه را اولویت برنامه سازی سیما دانست.
وی از مدیران شبکهها خواست امسال از گروههای معارف بیش از سالهای پیش و به صورت ویژه حمایت کنند و گروههای معارف نیز با مدیریت جهادی وقت خود را صرف این امر مهم کنند.
ضرورت حمایت از برنامههای چالشی، جذاب و تاثیرگذار از دیگر نکات مورد توجه معاون سیما بود و دکتر دارابی بالابردن سقف تحمل و مدارای مسئولان و شرح صدر آنها را نیز در این ارتباط ضروری دانست.
دارابی شناسنامه دار بودن برنامهها، استفاده نکردن از لوکیشنهای اشرافی، راهگشایی برای حل مسایل مختلف دانست و خلاقیت، آگاهی و تفکر، حضور بیشتر کودک و نوجوان در آثار تلویزیونی و ترویج افزایش جمعیت را از دیگر نکاتی نام برد که باید در برنامه سازیهای تلویزیونی مورد توجه قرار گیرد.
باید نهضت شادی و نشاط در تلویزیون راه بیفتد
معاون سیما همچنین با تاکید بر ضرورت حضور جدیتر مردم در برنامههای
سیما، شبکه نسیم را نمونه بارز حضور مردم در تلویزیون دانست و گفت:
تلویزیون باید با برنامههای جذاب و تکنیکهای بصری نظیر گرافیک و رنگ و
طرح؛ شادی و نشاط را به مخاطب هدیه و حال مردم را خوب کند.
وی توجه به طنز، کمدی و شادی و نشاط را راهبرد مهم تلویزیون دانست و گفت: این برنامهها نباید مختص عید یا مناسبتها باشد بلکه در طول سال باید تولید و به مخاطبان ارائه شود.
معاون سیما با قدردانی از تلاشهای موثر همکاران سیما در نوروز 93 و ابراز امیدواری برای برنامه سازی بهتر در ماه مبارک رمضان و تابستان گفت: همه همکاران رسانه ملی خوب میدانند که رئیس این نهاد، نایب امام زمان (عج) و ولی امر مسلمین جهان است و این مهم مایه افتخار همگان است و لذا باید با قصد قربت و برای خدا کار کنیم و بهترینها را ارائه نمائیم
ضرورت و جدیت نظارت و ارزیابی آثار تلویزیونی، میدان دادن به نسل جوان و جانشین پروری در برنامه سازی، پایبندی به خرد جمعی، توجه به اتاقهای فکر و شوراهای راهبردی، پرهیز از سلیقهای عمل کردن، تبلیغ و اطلاع رسانی مناسب آثار تولید شده در شبکهها و تقویت روابط عمومیها از دیگر نکات مورد اهتمام معاون سیما در هفتمین هم اندیشی مدیران و برنامه سازان سیما بود.
اراده رسانه در تحقق شعار سال
در هفتمین هم اندیشی مدیران و برنامه سازان معاونت سیما همچنین مهدی فرجی مدیر شبکه ملی در سخنانی به برنامهها، اهداف و الویتهای برنامه سازی در تلویزیون اشاره کرد.
وی با اشاره به نام گذاری سال 93 به عنوان سال فرهنگ، اقتصاد، عزم ملی و مدیریت جهادی تاکید کرد: با چنین رویکردی رسانه به طور ویژه باید عزم خود فرهنگسازی اقتصادی جزم نماییم.
فرجی اضافه کرد: بیتردید رشد اقتصادی بدون فرهنگسازی امکان پذیر نخواهد بود و برای آنکه به قدرت اقتصادی منطقه نبدیل شویم نیازمند رشد 9 درصدی هستیم. بیتردید شعار سال براساس همین نیازها از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است.
وی در ادامه آرمان گرایی و خستگی ناپذیری را از جمله مشخصات مدیریت جهادی خواند و تاکید کرد: درعرصه اقتصاد و فرهنگ بدون اراده وعزم هیچگاه تغییری حادث نمیشود.
مدیر شبکه یک سیما تبیین شرایط اقتصاد مقاومتی را مهمترین مساله در کشور دانست و شاخص سازی برای اقتصاد مقاومتی و پیگیری آن در رسانه را از اولویتهای برنامه سازی خواند. وی اضافه کرد: جلوگیری از خروج ارز، افزایش سرمایه گذاری، جلوگیری از اسراف و تبذیر، توجه به تولید داخلی، توجه به مصرف بیرویه انرژی، توجه به حقوق مصرف کننده و... از جمله نکاتی در زمینه اقتصاد است که باید برنامه سازان در فرهنگسازی آن بکوشند.
مهدی فرجی در ادامه ترویج فرهنگ مطالعه در برنامههای گفتوگو محور را از اولویتهای تولیدات تلویزیونی دانست و ادامه داد: در حوزه فرهنگسازی امسال بخصوص برنامه سازان باید به سینمای ملی و تئاتر (به عنوان هنر پایه)، مساله افزایش جمعیت، محیط زیست، فرهنگ عفاف و حجاب و سبک زندگی اسلامی ایرانی در تولیدات خود توجه نمایند.
گسترش و تعمیق معارف قرآنی راهبرد اصلی شبکه قرآن و معارف سیما
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما گسترش و تعمیق معارف قرآنی بر اساس تعالیم اهل بیت (ع) و آمیختن زندگی فردی و اجتماعی مخاطبان با فرهنگ غنی قرآن و اهل بیت (ع) از راهبردهای شبکه قرآن و معارف سیما است.
حسن گروسی که در هفتمین نشست هم اندیشی مدیران و برنامه سازان سیما سخن میگفت افزود: گسترش فرهنگ حفظ، قرائت و انعکاس فعالیتهای قرآنی و دستیابی به جایگاه رفیع دینداری در حوزه فرهنگ معارف قرآنی و بستر سازی تحقق تعالیم حقه اهل بیت (ع) در جامعه از دیگر راهبردهای این شبکه بر اساس محورهای دین، اخلاق، امید و آگاهی بر پایه منظومه فکری امامت و ولایت است.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تشکیل بیش از یکصد و سی نشست شورای معارف سیما و هفتصد مصوبه آن در موضوعات مختلف مناسبتی و غیر مناسبتی را از اقدامات این شبکه برای تحقق راهبردهای ذکر شده دانست.
سیاستگذاری برنامههای معارفی سیما و تعامل سازنده با نهادهای مرتبط با این حوزه از دیگر اقداماتی بود که حسن گروسی به آن اشاره کرد.
دبیر شورای معارف سیما؛ برنامههای سمت خدا، یاد خدا، شب آسمانی، بچههای مسجد، آفتاب شرقی، عطر عاشقی، روشنا، معرفت و این شبها را از برنامههای شاخصی دانست که مخاطبان بسیاری را جذب کردهاند.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما گفت: احیاء مناسک مذهبی، بهره گیری از ظرفیتهای مناسبتی، بستر سازی انس مردم با قرآن کریم و ترغیب و تشویق مخاطبان به حفظ و تکرار آیات، ترویج فرهنگ جمع خوانی قرآن و انعکاس محافل و مجامع قرآنی با حضور قاریان برجسته، توجه به جنبههای کاربردی و رفتاری قرآن و تبیین آنها برای مخاطبان، افزایش جذابیت و غنای کیفی و محتوای برنامهها از جمله اقدامات این شبکه است.
به گفته گروسی پاسخگویی به نیازها، پرسشها و شبهات مخاطبان در زمینههای مختلف، تهیه و تولید برنامههای تفسیری جذاب پیرامون آیات قرآن، تهیه و تولید تلاوتهای زیبا و دلنشین با کیفیت عالی از قاریان مشهور، تهیه و تولید برنامههای آموزشی مرتبط با تلاوت قران، استعدادیابی و تشویق مخاطبان به ویژه جوانان و نوجوانان در زمینه انس به قران کریم و معارف از دیگر اقداماتی است که برنامه سازان در شبکه قرآن در تولید آن اهتمام ویژهای داشتهاند.
وی افزود: توجه جدی به جذب تمام سطوح افراد جامعه با تکنیکهای رسانهای موثر، تهیه و تولید برنامههایی برای انعکاس فعالیتهای قرآنی و معارفی، طراحی و پخش طرحهای بزرگ قرآنی از دیگر گامهای موثر شبکه قرآن و معارف سیما است.
گروسی از ورود جدی این شبکه به حوزه تولید فیلم و سریال دینی سخن گفت و تولید شش سریال با مضامین قرآنی و معارفی و تولید 10 تله فیلم را از جمله انها دانست.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما توجه به نظرات مخاطبان و اجرای نظرات معقول و ممکن آنها در برنامه، نیازسنجی، نظر سنجی و اثرسنجی از برنامههای شبکه، سطح بندی مخاطبان و استفاده از کارشناسان توانمند و استفاده از امکانات فضای مجازی و شبکههای اجتماعی را نیز از جمله فعالیتهای این شبکه عنوان کرد.
در پایان حجت الاسلام راشد یزدی دیگر سخنران این مراسم در سخنان کوتاهی ابتدا با اشاره به آیات و روایات ائمه معصومین (ع) تعریفی از اخلاص عمل ارائه کرد و گفت: اخلاص در اعمال انسان شاه کلید حضور قلب در پیشگاه خداوند است و هر انسانی باید در کارها و اعمال خود به این مساله توجه داشته باشد.
وی در ادامه مدیران و برنامه سازان سیما را فرهنگسازان عرصه اندیشه دانست و گفت: شما زمام اندیشه و تفکر مردم را در دست دارید و باید از این فرصت پیش رو به بهترین نحو استفاده نمایید.
این استاد حوزه در ادامه مهمترین عبادت را خدمت به خلق دانست و افزود: برجستهترین خدمت در دنیا کار فرهنگی است. شما طبیبان فکر مردمید و در این مسیر همواره در حال عبادتید. هرقدر در این مسیر ثابت قدم و قوی باشید خداوند برایتان اجر بیشتری قایل خواهد شد.