کد خبر: ۲۲۲۳۸
زمان انتشار: ۲۰:۰۶     ۱۳ مهر ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، برای جهت دادن به حرکت‌های بیداری اسلامی در کشورهای مختلف با وجود واقعه فتح آندلس در گذشته ی مسلمانان، می‌توان امروز با استفاده از تاکتیک‌های جنگ نرم، موفقیت‌های چشم‌گیری را در عرصه بین‌المللی برای کشورهای منطقه به ارمغان آورد. در زمینه صدور فرهنگ اسلامی و زمینه‌های صدور آن حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند(قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم) گفتگوئی با خبرگزاری فارس داشتند که در ادامه می آید:

حجت‌الاسلام پیروزمند در ابتدا اظهار داشت: صدور فرهنگ در اروپا تابع چند عامل است: نخست اینکه مسلمانان به ظرفیت خود ایمان داشته باشند، همچنین دنیای غرب را به درستی بشناسند، تا ظرفیت مسلمانان به تدریج ارتقا پیدا کند. عامل دیگر اینکه جوامع اروپایی نسبت به فرهنگ مادی دلزده شده نسبت به بن‌بست هایی که فرا روی کشورهای اروپایی قرار دارد واقف شوند.

نویسنده کتاب «قلمرو دین» در ادامه افزود: آنچه که مسلمانان و ایرانیان نباید از آن غفلت کنند؛ این است که زمانی از ستیز فرهنگی با غرب صحبتی به میان می‌آید، به هیچ روی به منزله جنگ مذهبی با ادیان ابراهیمی مانند مسیحیت و یهودیت نیست. به هر حال این ادیان جز ادیان توحیدی هستند هر چند تحریف شدند اما بارقه‌ای از آن معارف توحیدی را با خود به همراه دارند.

کارشناس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقابله با فرهنگ غربی مقابله با رویکرد جدیدی است که در دنیای غرب به تبع عصر روشنگری اتفاق افتاد بانیان «سکولاریسم» در ابتدا شعار جدایی دین از سیاست را مطرح کردند که به تدریج دین در زندگی خصوصی هم حذف شد و اباحگری فراگیری بر جامعه مسلط شد که در نهایت منجر به حاکمیت دین نوین دنیا پرستی و در قالب نظام «لیبرال دموکراسی» شد.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: فلاسفه، جامعه‌شناسان و روانشناسان غربی با آموزه‌های خود دستورالعمل این نوع زندگی را نهادینه کردند و در تلاش هستند که این سبک از زندگی به سایر جوامع از جمله جوامع اسلامی صادر کنند.

وی افزود: مطابق نظرسنجی که به تازگی در آلمان صورت گرفته است، 5/73 درصد اذعان کردند که تابع هیچ دینی نیستند و به عبارتی تن به اباحه‌گیری نوین دادند؛ این در حالی است که تبعیت از دنیاپرستی مدرن تبعاتی دارد که در صورت وقف و اطلاع مردم علیه آن شورش می‌کنند.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: فاصله طبقاتی یکی از تبعات دنیای مدرن است و نظام‌های غربی با تلاش برای جذب سرمایه و امکانات کشورهای ضعیف و در حال توسعه سعی در برطرف کردن این تبعات هستند.

پیروزمند گفت: توجه بیش از اندازه به لذاید مادی، متلاشی شدن بنیان خانواده و امنیت روانی در جامعه نیز جنبه دیگری از فرهنگی غربی است. نخستین اقدامی که در زمینه صدور فرهنگ اسلامی باید انجام شود این است که سلطه فرهنگ مادی در دنیای غرب از بین برود و چالش‌های آن مورد پذیرش قرار بگیرد و این وظیفه مسلمانان را در روشنگری سنگین‌تر می‌کند.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه جامعه غربی با رفاه، امنیت و آزادی فردی سعی می‌کند موجب رضایت‌مندی شهروندان غربی شود، گفت: ایجاد رضایت مندی در جهت جلوگیری از شورش فرهنگی است و مسلمانان برای اینکه این شورش اتفاق بیافتد دو وظیفه را باید انجام دهند نخست ظرفیت خود را از دو جهت ارتقا دهند.

نویسنده مقاله «فرهنگ تحمیلی جهانی غرب و گفتمان جهانشمول انقلاب اسلامی» ادامه داد: نخست میزان تسلط و آشنایی با اسلام ناب است عامل دوم و اقدام دوم که مسلمانان باید انجام دهند این است که که علاوه بر روشنگری معرفتی بتوانند از طریق تولید علم و ارائه الگوهای پیشرفت مناسب، سبک زندگی جدید که بیشتر دغدغه بشر را پاسخ دهد را به جهان معرفی کنند؛ اگر این دو مسئله اتفاق بیافتد به معنای آن است که مسلمانان قدرت جهانی‌سازی مبتنی بر فرهنگ اسلام را پیدا کردند. اگر این اتفاق بیافتد آزادگان و مستضعفان جهان حتی در اروپا و امریکا به سبک زندگی جدید گرایش پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: صدور الگوهای اسلامی به معنای تبعیت دنیای غربی از جهان اسلام نیست حتی در ایران اسلامی زمانی که از الگوی پیشرفته غربی استفاده می‌کنیم به معنای پذیرش بنیادهای معرفتی و اعتقادی حاکم بر اسلام نیست؛ سبک زندگی را به دلیل کارآمدی می‌پذیریم و بعد دچار پیامدهای فرهنگی آن می‌شویم. برای این صدور فرهنگی باید نخست لیبرال دموکراسی را به زانو در آوریم بعد از آن به طور طبیعی شورش فرهنگی علیه بت‌پرستی مدرن حاکم بر دنیای غرب را شاهد خواهیم بود .

حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، درباره محدوده آزادی در اسلام اظهار داشت: آزادی در اسلام به طور بنیادین با معنای آزادی در غرب متفاوت است آزادی در نظام «لیبرال ـ ‌دوموکراسی»‌ آزادی فردی است به طوری که فرد آزاد است در پی کسب تمنیات دنیایی خود باشد و اگر چه در غرب نیز آزادی فردی به وسیله قانون محدود می‌شود، آزادی فرد تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که به حقوق دیگران تجاوز نشود.

کارشناس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آزادی در اسلام به معنای آزادی انسان در بندگی خداوند متعال است، آزادی معیاری است که انسان و جامعه را به قرب الهی می‌رساند که در وجه سلبی آن در جامعه اسلامی علاوه بر قانون، ارزش‌های اسلامی نیز انسان را مقید می‌کند و تقید به معنای عدم آزادی انسان محسوب نمی‌شود.

پیروزمند در تبیین محدوده آزادی در مناظرات گفت: مناظره و کرسی‌های نظریه‌پردازی برای ترویج آزاد‌اندیشی در کشور ظرفیت خوبی را به وجود می‌آورد که موجب ارتقای نقادی در جامعه و سعه‌صدر می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار ترویج کرسی‌های نظریه‌پردازی، دو ملاحظه باید در نظر گرفته شود. نخست این که؛ تریبون‌های آزاد برای شنیدن افکار کاذب نباید ایجاد شود، به همین دلیل، باید ارائه‌کنندگان سخن‌های نو به این موضوع توجه داشته‌ باشند.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره نکته دوم با بیان اینکه کرسی‌های نظریه‌پردازی در دراز‌مدت باید با توجه به اصل مخاطب شکل متنوع به خود بگیرد،‌ گفت: نظریه‌های غیر متعارف و خطرناک ـ نه به معنای صرفاً منفی، بلکه به معنای تأثیرگذار ـ نباید در مجامع عمومی حتی با حضور مخاطبان خاص بیان شود بلکه در بین افراد محدود علمی بیان شود.

ایشان در پایان با ذکر یک مثال خاطرنشان کرد: ‌نگهداری کتب ضاله حرام اعلام شده است اما اشخاصی که اهلیت دارند کتاب را باید نگهداری، مطالعه و نقد کنند. کرسی‌های نظریه‌پردازی نیز اینچنین است و مناظرات غیرمتعارف در راستای رسیدن به محتوا بدون اشکال است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها