کد خبر: ۲۲۱۰۵۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
نخست وزیر چین قرار است برای اولین بار با سفر به چهار کشور آفریقایی برای ارتقای روابط اقتصادی میان پکن و این چهار کشور قاره سیاه تلاش کند.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، لی کچیانگ، نخست وزیر چین قرار است به اتیوپی، نیجریه، آنگولا و کنیا برود و این سفر از فردا (یکشنبه) آغاز شده و یک هفته به طول می‌انجامد.

وی همچنین قراراست به مقر اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی برود.

سفر نخست وزیر چین در پی سفرسال گذشته میلادی شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به قاره سیاه صورت می‌گیرد.

رشد اقتصادی چین نسبتا به منابع طبیعی آفریقا به ویژه نفت آن بستگی دارد و سفر نخست وزیر دولت پکن به قاره سیاه برای ارتقا و بهبود روابط اقتصادی صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر امور خارجه چین با اشاره به این مساله که نخست وزیر این کشور به مناطق شرقی، غربی و جنوبی آفریقا سفر می‌کند، گفت: این یک سفر دوره‌ای مهم به اکثر نقاط قاره سیا محسوب می‌شود و از اهمیت فراوانی برای بهبود روابط میان چین و کشورهای آفریقایی برخوردار است.

وی افزود: احیای روابط سنتی میان چین و آفریقا به همراه روابط جدید استراتژیک از اهداف این سفر است.

لی کچیانگ قرار است پس از اقامتی کوتاه در اتیوپی که روز یکشنبه صورت می‌گیرد روز سه شنبه به نیجریه، روز پنج شنبه به آنگولا و روز جمعه به کنیا برود.

وزارت امور خارجه اتیوپی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرمایه گذاری چین در این کشور نشان دهنده ارتقای سطح کیفی و کمی روابط بلند مدت بین دو کشور است و هم اکنون این سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار است.

نخست وزیر چین همچنین قرار است سه روز در نیجریه بماند و با گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری این کشور ملاقات کرده و در نشست اقتصاد جهانی درباره آفریقا که در ابوجا پایتخت نیجریه روز چهارشنبه برگزار می‌شود شرکت کند.

دولت نیجریه اعلام کرده که روابط دو جانبه میان چین و نیجریه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور در سال 1971 بهبود یافته و سفر نخست وزیر چین به این کشور آفریقایی باعث ارتقای این رابطه می‌شود.

وزارت امور خارجه نیجریه همچنین در این بیانیه آورده است: شش توافقنامه منحصر به فرد در جریان این سفر سه روزه امضا خواهد شد که از جمله آن می‌توان به همکاری‌های تکنیکی و اقتصادی، هوانوردی، بانکداری و پروژه‌های بهداشتی برای مقابله با مالاریا اشاره کرد.

در کنیا نیز نخست وزیر چین با اوهورو کنیاتا، رئیس جمهوری این کشور درباره یافتن راه‌هایی به منظور تقویت همکاری‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، تحولات زیرساختی، انرژی، بخش اقتصادی، کشاورزی، هوانوردی، تکنولوژی فضایی، ارتباطات و اطلاعات به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها