براین اساس ، موضوع شفافیت اقتصادی با حضور محمدرضا پورابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، حمید حسینی رئیس کمیسیون اصل 44 اتاق بازرگانی، حجة الاسلام جلیل محبی رئیس بسیج حقوقدانان کشور،حسین میرمحمدصادقی حقوقدان و غلامحسین خورشیدی استاد دانشگاه به مناظره گذاشته شد.
محمدرضا پور ابراهیمی ، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به موضوع برنامه گفت : شفافیت اطلاعات رکن اصلی توسعه اقتصادی کشور محسوب می شود و برای تحقق توسعه اقتصادی شفافیت اقتصادی باید در حوزه خانوار، بنگاه و افراد مورد نظر قرار گیرد.
* ورود به اطلاعات شخصی و سوءاستفاده از اطلاعات مردم غلط است
وی با بیان اینکه شفافیت اطلاعات فراتر از هدفمندی یارانه هاست لذا در تمام دنیا اطلاعات اقتصادی فعالان اقتصادی به نحوی افشا می شود که منافع دولت و مردم را مد نظر قرار دهد ، افزود :ارتقای جایگاه اقتصادی نیازمند شفافیت اقتصادی است.
پور ابراهیمی با بیان اینکه بهترین بازارها، بازارهایی هستند که از شفافیت اقتصادی برخوردارند، اظهار داشت: برخی فکر می کنند شفافیت اقتصادی طبق اسلام مشکل دارد درحالی که اینطور نیست؛ چه از نظر جهانی و چه از نظر دینی نیازمند ایجاد ساختار شفافیت اقتصادی در کشور هستیم.
وی تصریح کرد: ورود به اطلاعات شخصی و سوءاستفاده از اطلاعات مردم غلط است،ولی منظور از شفافیت اقتصادی جلوگیری از سوءاستفاده است.
* ایران جز 15 کشور آخر دارای شفافیت اقتصادی
حمید حسینی ، رئیس کمیسیون اصل 44 اتاق بازرگانی با تاکید براینکه به نمایندگی از بخش خصوصی در این مناظره شرکت کرده است ، گفت : آیا دولت حق سرکشی به حساب های ثروتمندان را دارد یا نه؟
رئیس کمیسیون اصل 44 اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه امروز توسعه پایدار، ایجاد فضای بهبود کسب و کار و امنیت و رفاه برای جامعه ضروری است ، ادامه داد : هر اقدامی که موجب امنیت و رفاه شود مورد رضایت جامعه خواهد بود.
وی اظهار کرد: اگر آرامش روانی جامعه بهم بخورد حتما دولت باید کناره گیری کند و یا آماده سازی از طریق فرهنگ سازی را در دستور کار قرار دهد.
حسینی با تاکید براینکه ایجاد حس بهبود فضای اقتصادی و ... در جامعه وظیفه دولت است ، افزود : در دنیا شفافیت اقتصادی مطرح است و سازمانی با این نام نیز مشغول فعالیت است
وی با اشاره به مطلب بالا خاطرنشان کرد : براساس آمارهای سازمان شفافیت اقتصادی ایران جز 15 کشور آخر از 100 کشور عضو است.
* ورود به حریم خصوصی در حوزه عمومی کارآیی ندارد
غلامحسین خورشیدی دانشیار دانشگاه با بیان اینکه موافق بررسی ثروت ثروتمندان است ، اظهار کرد: دولت قصد برپایی یک جامعه اسلامی را دارد لذا با نگاه کوتاه به حکومت امیرالمومنین(ع) میبینیم که ایشان نیز در این زمینه میفرمایند: اگر اموال بیتالمال مهر زنان هم شده باشد آن را برمیگردانم.
وی اصول حکمرانی خوب در دنیا را بر مبنای شفافیت پاسخگویی و سلامت دانست.
خورشیدی با اشاره به اینکه پاسخم به سوال نظرسنجی مثبت است ، ادامه داد : ورود به حریم خصوصی افراد که البته با قوانین فعلی کشور از جمله قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و قانون پولشویی قابل انجام است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: میخواهم بگویم ورود به حریم خصوصی در حوزه عمومی کارآیی ندارد و نتیجه خوبی به بار نمیآورد.
* طبق قانون پولشویی، همه دارایی های مردم عادی در بانک ها رصد می شود
حجت الاسلام جلیل محبی، دکترای حقوق جزایی و جرم شناسی و رئیس بسیج حقوق دانان کشور با بیان اینکه جمعیت 76 میلیون نفری ایران را می توان در 3 دسته طبقه بندی کرد، گفت: دسته اول گروهی از مردم هستند که با کمک دستگاههای دولتی و یا کمک های مردمی امور زندگی شان را می گذرانند، دسته دوم عموم مردم کشور هستند که شغل و درآمدی دارند و دسته سوم کسانی هستند که ثروت را به سیاست گره زده اند.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات مالی دسته اول کاملا مشخص است ، افزود : طبق قانون پولشویی، همه دارایی های دسته دوم در بانک ها که مردم عادی هستند رصد می شود و مطابق ماده 8 پولشویی و ماده 22 این قانون، بانک ها موظفند این اطلاعات را در اختیار سازمان پولشویی قرار دهند تا این سازمان با تخلفات احتمالی برخورد کند.
رئیس بسیج حقوق دانان کشور با تاکید براینکه همه مردم ما حساب های بانکی شان تحت رصد مستمر است که البته موضوع موجب به وجود آمدن خدشه در حقوق شهروندی شان نشده ، تصریح کرد: دسته سوم همواره از شفافیت اطلاعات مالی فرار می کنند؛این دسته هر گاه صحبت از شفافیت مالی شده از فرار سرمایه و از بین رفتن حقوق شهروندی انتقاد دارند.
* دولت وظیفه دارد مانع ایجاد ثروتهای نامشروع در جامعه شود
حسین میرمحمدصادقی ، حقوقدان با اشاره به اینکه موافق حسابرسی ثروتمندان جامعه می باشد ، اظهار داشت: در سالهای مختلف همشیه بحث فساد اقتصادی مطرح بوده است حتی از روز نخست که دکتر اقبال قانون از کجا آوردهای را عنوان نمود بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور مطرح بوده است.
وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم خارج از بحث یارانههای نقدی موضوع بررسی حسابهای ثروتمدان جامعه را مورد بررسی قرار دهیم باید بگویم در حال حاضر دولت ابزارها و اطلاعات خود را برای بررسی منابع درآمدی افراد در اختیار دارد، افزود: جامعه هم اکنون با سازمانها و موسسات مختلفی در حال تبادل اطلاعات هستند.
وی با تاکید بر اینکه سازوکار اطلاعات منابع درآمدی ثروتمندان پیشبینی شده است ، گفت : دولت نه تنها حق بلکه وظیفه دارد مانع ایجاد ثروتهای نامشروع در جامعه شود؛ موضوع اساسی بررسی مفاسد اقتصادی به کارگیری راهکارهای غیرمعقول از سوی دولت برای بررسی ثروتهای نامشروع است.
رئیس موسسه آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی اضافه کرد: تجربه نشان داده است در هر برهه اگر بخواهیم با ارائه فرمهای خاص به ثروتمندان از آنها جزئیات منابع درآمدی آنها را جویا شویم نه تنها به نتایج مثبتی دسترسی پیدا نمیکنیم بلکه شایعات مختلفی در جامعه به وجود میآید.
میرمحمدصادقی ضمن بیان اینکه افراد برخی از موضوعات در سطح جامعه مطرح است مبنی بر اینکه افرادی که منتسب به دولت هستند با واسطههایی اقدام به کسب ثروتهای نامشروع میکنند که باید این موضوع با اصلاح ساختار دولت مرتفع ، تصریح کرد:
* شفافیت اطلاعات ابتدا از درون نهادهای حاکمیت شروع شود
در بخش دیگر برنامه مناظره 13 اردیبهشت ماه ، پورابراهیمی با تاکید بر اینکه شفافسازی اطلاعات امری ضروری است ،گفت: مسلما در بلندمدت برای رسیدن به شاخصهای اقتصادی دستیابی به این امر اجتنابناپذیر است.
وی در مورد نگرانی مردم از سوءاستفاده از اطلاعات شخصی توسط حاکمیت نیز گفت: در ماده 8 قانون پولشویی افشای اطلاعات به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ممنوع است و با مجرم برخورد خواهد شد.
وی ادامه داد: در برخی از کشورها مانند سوئیس حتی میتوان حسابهای بانکی بدون نام تعریف کرد اما از 11 سپتامبر آمریکا فشار آورد که شما چگونه منابع مالی را رد و بدل میکنید که همین فشار موجب تفاهمنامهای شد که سهل گیری در نقل و انتقال وجوه بانکی توسط مقررات و قوانینی خاص صورت گیرد و در کل افشای اطلاعات در دستور کار قرار گرفت.
پورابراهیمی بابیان اینکه برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند سنگاپور و فیلیپین بهشت مالی نامیده میشوند ، ادامه داد :در این کشور ها افشای اطلاعات صورت نمیگیرد و از سرمایهگذاران حمایت ویژه میشود.
وی باتاکیدبر اینکه بیشترین ایهام در بخش اطلاعات مربوط به نهادهای حکومتی است ، افزود: طبق ماده 21 قانون هدفمندی یارانهها باید اطلاعات شفافسازی و راستیآزمایی شود
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد : باید برای ایجاد شفافیت اطلاعات ابتدا به موضوع نهادهای درون حاکمیت پرداخته شود.
* شهرام جزایری و بابک زنجانی قوانین کشور را دور زدند
حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی در ادامه با بیان اینکه نباید به مسئله اطلاعات اقتصادی افراد و یا شفافیت اقتصادی نگاه سیاسی داشته باشیم گفت: مطمئنا برخی اقتصاددانان با استفاده دولت از اطلاعات حسابهای بانکی مخالف بودند و رئیس جمهور هم بر اساس مصلحت با دریافت اطلاعات حسابهای بانکی مخالفت کرد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر چندین میلیون پرونده مالیاتی وجود دارد که این مساله نشان میدهد افراد پرداخت کننده مالیات توانایی پرداخت هزینههای خود را دارند، بنابراین آنها نیازی به یارانه نقدی ندارند.
حسینی با اشاره به اینکه اگر در طرح اطلاعات اقتصادی خانوارها از مردم اروپا مطرح میشد قطعا 99 درصد افراد اطلاعات خود را به درستی اعلام میکردند ، گفت : قوانین کشور ما ساده و ساختارهای آن به گونهای است که به راحتی افراد میتوانند آن را دور بزنند.
عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه فعالیت افرادی مانند شهرام جزایری در واقع از طریق دور زدن قانون بود گفت: بابک زنجانی کارهای خوبی هم انجام داد اما با تشکیل ستاد تدابیر ویژه که هدف آن دور زدن تحریمها بود از او کمک گرفته شد و بابک زنجانی به جای دور زدن تحریمها قوانین کشور را دور زد.
* دولت قبل از شفافکردن اطلاعات مردم در ابتدا خود به شفافیت اطلاعاتش اقدام کند
خورشیدی در مورد اینکه چرا موافق بررسی حساب مردمی که میخواهند یارانه بگیرند نیست، گفت: بهتر است که شفافسازی اطلاعات متمرکز به روی ثروتمندانی شود که میتوانند در این زمینه متهم به این باشند که ثروت نامشروع دارند.
وی با اشاره به اینکه افرادی که در حال حاضر یارانه میگیرند آنقدر حسابشان شفاف است که نیازی به بررسی دوباره ندارند ، ادامه داد :البته قوانین فعلی به دولت این مجوز را میدهد که حسابها را بررسی کند
خورشیدی با بیان اینکه در قانون پولشویی باید در ابتدا به فرد تفهیم اتهام شود بعد بررسیهای مورد نیاز صورت گیرد و نمیتوان مستقیم حساب فرد را بررسی کرد اما در زمینه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات این ظرفیت وجود دارد تا در این زمینه دولت از نظر قانونی دچار مشکل نشود، افزود : ممکن است فردی که از نظر مالی ضعیف است در بانک پول هنگفتی را برای درآمدزایی ذخیره کرده باشد لذا نمیتوان حساب مالی افراد را ملاک قرار داد چرا که سبد داراییهای افراد فقط پول بانکی نیست.
وی گفت: دولتی خوب است که قبل شفافکردن اطلاعات مردم در ابتدا خود نسبت به شفافیت اطلاعات اقدام کند. شاید پشت پرده دولت چیزی نباشد همچنان این پردهها وجود ندارند که این موجب بدبینی مردم نسبت به دولت خواهد شد.
وی تاکید کرد : برای آنکه دولت در زمینه شفافسازی اطلاعات عملکرد مثبتی داشته باشد باید بر روی حساب مشتریانی که ثروتمند محسوب میشوند متمرکز شود.
وی اظهار کرد: ضربالمثلهای زنده نشاندهنده نگاه جامعه است به طوری که وقتی گفته میشود کندن یک مو از دولت غنیمت است این بدین معنی است که مردم از اینکه منابع را در جای درست هزینه کنند تردید دارند.
* شعار دولت که "من نمیخواهم وارد حریم شخصی افراد شوم" بیهوده و حرف ضدحقوقی است
جلیل محبی با بیان اینکه مجلس و دولت باید به دنبال رفع خلاءهای قانونی باشند ، گفت: مجلس اطلاعات زیادی در مورد تدوین و نوشتن یک قانون ندارد و در مجلس کنونی هیچ کدام از طرحها بدون داشتن فوریت به نتیجه نرسیدهاند.
رئیس بسیج حقوقدانان کشور با تاکید براینکه اما ما قوانینی در حوزه فساد داریم که به روز نیست ، اظهار کرد: به روز شدن قوانین وظیفه مجلس است و وظیفه دولت این است که شعار بیهوده ندهد که من نمیخواهم وارد حریم شخصی افراد شوم، این حرف ضدحقوقی است.
وی با تاکید براینکه مردم باید اموالشان رصد شود تا یک ثروتمند به طور مثال با گرفتن یک کارت بازرگانی و یا باز کردن یک حساب برای فردی در یک روستای کوچک نتواند قانون را دور بزند ، افزود: در کشور ما قانون ویژهخواری را تصویب نکردهایم که اگر این قانون تصویب شود در بسیاری از حوزهها خلاءهای قانونی پر میشود.
محبی با اشاره به اظهار نظر مسئولان دولتی در خصوص اینکه نمیخواهیم به حریم شخصی مردم وارد شویم، گفت: ما نباید به گونهای صحبت کنیم که مردم بترسند چرا که اینگونه صحبت کردن فریب است.
رئیس بسیج حقوقدانان کشور خاطرنشان کرد: ثروتمندان خیلی راحت از پرداخت مالیات فرار میکنند و این ظلم به طبقه محروم جامعه است زیرا کارگر و کارمند قبل از دریافت حقوق مالیاتشان را میپردازند.
* رصد همه اطلاعات مالی هم موضوع درست و هم مسئله خطرناکی است
حسین میرمحمدصادقی دربخشی از سخنان خود مبنی براینکه تفکری که در جامعه ما شکل گرفته ناشی از افکار مارکسیستی این است ، گفت: دکتر بهشتی زمانی اعلام کرد مالکیت ابزار تولید حق مردم است اما در همان زمان افکار مارکسیستی به ایشان فحاشی کردند و در همان جوسنگین بود که قانون حمایت از صنایع تصویب شد.
وی با اشاره به اینکه شفافیت جزو واجبات حکمرانی می باشد ، گفت: به خدا قسم من هیچ وقت به مردم در مدت حکمرانی دروغ نگفتم و هیچ چیز مربوط به آنها را از آنها پنهان نکردم، که این سخن حضرت علی(ع) شفافیت لازم برای دولت را نشان میدهد.
رئیس موسسه آموزش و پرورش اتاق بازرگانی با بیان اینکه تمامی کارهای بخش خصوصی از طریق ارگانهای دولتی انجام میشود، ادامه داد: دولت نباید عملکرد پنهان از مردم داشته باشد
میرمحمدصادقی با اشاره به سه برابر شدن ارزش دلار در سال 91 گفت: وقتی دلار به یکباره سه برابر میشود بدون انجام عمل مجرمانهای کسی که همین اطلاع را از افزایش یکباره قیمت دلار داشته باشد میتواند یک شبه میلیاردر شود، ما باید سازوکارها را اصلاح کنیم تا رانت اطلاعاتی و اقتصادی برای هیچ فرد و گروهی وجود نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اینکه همه اطلاعات مالی رصد شود هم موضوع درستی است و هم مسئله خطرناک زیرا اگر دولت از سازوکار قانون خارج نشود درست است اما اگر بخواهد از راههای خلقالساعه استفاده کند خطرناک است.
* شفافیت اطلاعات اقتصادی عین حریم شهروندی است
پور ابراهیمی با اشاره به اینکه در این برنامه به ظاهر بحث هدفمندی یارانه ها بود ولی به آن پرداخته نشد، افزود: نباید برای اعمال قانون شفافیت اقتصادی با نگاه هزینه فایده عمل کرد.
وی افزود: هم اکنون از عدم شفافیت اقتصادی رنج می بریم و به همین خاطر اعلام کردیم نیازمند تحول ساختاری در اطلاعات اقتصادی هستیم .
وی شفافیت اقتصادی را به منفعت جامعه خواند و گفت: عدم شفافیت اطلاعاتی اصلا به معنای حریم شهروندی نیست و برعکس شفافیت اطلاعات اقتصادی عین حریم شهروندی است.
* شاید دارایی های 10 درصد مردم نیازمند پایش باشد
خورشیدی با بیان اینکه کسی مخالف شفاف سازی نیست، اظهار داشت: اما اینکه با هدف پرداخت یارانه وارد مرحله ای شویم که هزینه های زیادی به جامعه وارد می شود و مردم متحمل آن می شوند باید اصل را بر این بگذاریم که دارایی های مردم متعلق به خودشان است و شاید دارایی های 10 درصد مردم نیازمند پایش باشد.
خورشیدی در ارتباط با مغایرت اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر شناسایی اطلاعات موثق 10 میلیون نفر با اظهارات روحانی مبنی براینکه به حساب ها و زندگی خصوصی مردم سرک نمی کشیم، گفت: چرا مغایر است در ظاهر این اظهارات مغایرت مشهود است ولی باید بگوییم دولت توانایی این کار را دارد.
* اصلا نباید نیازی به سرک کشیدن به حساب های مردم باشد
میرمحمدصادقی در توضیح سوالی مبنی براینکه سرک نکشیدن به زندگی خصوصی مردم که مورد تایید رئیس جمهور است را چطور تعبیر می کنید، افزود: حرف درستی است، اصلا نباید نیازی به سرک کشیدن به حساب های مردم باشد اول باید در زمان افتتاح حساب باید هویت صاحب حساب مورد رسیدگی قرار گیرد، اگر از اول گلوگاه را ببندیم مشکلی به وجود نمیاد.
* دولت کف و سقفدرآمدی ، پرداخت یارانه را تعیین و اعلام کند
پورابراهیمی در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت یارانه به تمام افرادی که ثبت نام کرده اند طبق اعلام معاون اول رئیس جمهور خلاف قانون نیست؟ گفت: خیر غیر قانونی نیست؛ در قانون بودجه رسما اعلام شده که براساس میزان درآمد باید پرداخت یارانه توسط دولت انجام شود؛ در قانون کف و سقف درآمدی مورد نظر است ولی هنوز دولت رقم مشخصی را تعیین و اعلام نکرده است؛
دولت این رقم را تعیین و اعلام کند.
* اتاق بازرگانی مخالفت با شفاف سازی نیست
حسینی در واکنش به سوالی مبنی براینکه چرا اتاق بازرگانی مخالف شفافیت اطلاعات اقتصادی هستند، گفت: نمی دانم چه کسی از اتاق بازرگانی مخالفت کرده است؛ بخش خصوصی دنبال ارز ارزان، انرژی ارزان و سرمایه ارزان نیست؛ بلکه دنبال اقتصاد شفاف و رقابتی است. دلیلی برای مخالفت با شفاف سازی نیست.
* نگرانی از ورود پول ها به بازارهایی نظیر خودرو و طلا و سکه وجود دارد
خورشیدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ایا بعد از شفافیت اطلاعات اقتصادی و حساب های بانکی احتمال وجود ندارد که پول ها به بازارهایی نظیر خودرو و طلا و سکه برود؟ تصریح کرد: نگرانی از ورود پول ها به بازارهای ثانویه وجود دارد، ولی وقتی می گویم مردم عادی را مستثنی کنید این مساله کمرنگ می شود ولی برخی افراد که اطلاعات درستی ندارند احتمال دارد که دست به این کارها بزنند.
محبی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شفافیت اقتصادی موجب ناامنی و فرار سرمایه در محیط اقتصادی نخواهد شد ، افزود: به اعتقاد رهبری شفافیت اطلاعاتی باعث میشود تا فضای ناسالم در اقتصاد کشور بوجود نیاید و این امر در گام نخست به نفع تولیدکننده خواهد بود که میتواند در اقتصادی سالم به فعالیت بپردازد.
*مجلس خواستار گزارش معوقات بانکی از بانک مرکزی شد
پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسشی با اشاره به اینکه بازپرداخت معوقات بانکی مربوط به بخش خصوصی و بانکهای دولتی بوده و در صورت پرداخت آنها هیچ پولی به دولت برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها واریز نمیشود اظهار داشت: فارغ از پیگیری این موضوع در رابطه با مطالبات معوق نیز باید اقدامات چشمگیری برای کاهش آن صورت گیرد که در این رابطه مجلس گزارش مفصلی را از بانک مرکزی درخواست نموده است تا در چارچوب آن مشکلات ساختاری بررسی و مانع افزایش معوقات بانکی در سیستم اقتصادی کشور شویم.
*با منطق امام خمینی (ره)، ثروتمندان نباید بر مردم حاکم شوند
محبی در پاسخ به این پرسشی اظهار داشت: در خصوص اینکه چگونه بتوانیم مفاسد اقتصادی را به عنوان یک مطالبه عمومی در نزد مردم قرار دهیم باید بگویم این موضوع باید در سطح جامعه فرهنگسازی شود.
وی با بیان این مطلب که امام خمینی (ره) تأکیدات زیادی را بر این مطلب که باید قدرت در اختیار طبقه متوسط جامعه قرار گیرد گفت: حاکمیت سلطه بر جوامع مختلف نشان از آن دارد که رسیدن به اهداف طبقه ثروتمند همیشه در اولویت قرار داشته و حقوق شهروندان متوسط و ضعیف پایمال میشود.
این حقوقدان ضمن بیان این مطلب که با تأکیدات امام خمینی سیاست کشور باید به دست طبقه متوسط جامعه قرار گیرد، اظهار داشت: در برخی از اخبار شنیدهام که یکی از وزرای دولت یازدهم با هر مراجعه به مطب خود 100 میلیون تومان درآمد کسب میکند حال اشکالی ندارد که فردی میتواند با توجه به توانایی خود درآمد زیادی را به دست آورد اما نکته اساسی این موضوع است که منطق امام خمینی میگوید نباید ثروتمندان بر جامعه حاکم شوند.
* سیاستمداران به نوعی یکی از موانع اصلی شفافیت اقتصادی در سطح جامعه هستند
وی اضافه کرد: سیاستمداران هم جز شهروندان جامعه محسوب میشوند که باید بگویم این افراد خود به نوعی یکی از موانع اصلی شفافیت اقتصادی در سطح جامعه هستند و نمیگذارند آییننامهها و لوایح خاص این موضوع مورد تصویب قرار گیرد.
* رئیسجمهور درآمد خود را برای مردم به صورت شفاف بیان کند
محبی در ادامه صحبتهای خود با اعلام این پیشنهاد به رئیسجمهور که درآمد خود را برای مردم به صورت شفاف بیان کند، اظهار داشت: حتی رئیسجمهور میتواند از وزرا، معاونین و مدیران عامل سازمانهای مختلف نیز این درخواست را داشته باشد تا مردم با مشاهده این موضوع به این نتیجه برسند که دولت با آنها شفاف است. مردم نیز به همین واسطه به آنها اطمینان کافی دارند.
* اصلاح ساختار قانون مالیاتهای مستقیم به صحن مجلس برده خواهد شد
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این مطلب که مجلس با اصلاح ساختار مالیاتهای مستقیم یک اقدام اساسی را برای مبارزه با پولشویی انجام داده است اظهار کرد: اصلاح ساختار قانون مالیاتهای مستقیم در حال حاضر در مرحله نهایی قرار داشته و به زودی البته مجلس در کنار موضوعات مذکور با تصویب قانون نظام صنفی اقدامات لازم را برای مبارزه با پولشویی انجام داده است اما باید این نکته را متذکر شوم که باید با اصلاح ساختار و وضع قوانین متعدد از سوی دولت و مجلس بسترهای لازم برای اجرایی شدن فرمان 8 مادهای مقام معظم رهبری بوجود آید.
*پاسخ 90 درصدی مخاطبان به مقابله دولت مقابله با مفاسد اقتصادی و بررسی دارایی ثروتمندان
سوال جهارمین برنامه «مناظره» این است که به نظر شما آیا دولت برای مقابله با مفاسد اقتصادی، رانتخواری و صاحبان ثروتهای نامشروع، دارایی ثروتمندان را بررسی کند؟ 1. بلی 2. خیر که بر اساس نظر مخاطبان برنامه مناظره ، بیش از 90درصد پاسخ بله و کمتر از 10درصد هم جواب خیر دادند.