کد خبر: ۲۲۰۹۰۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
سعید زیبا کلام – عضو هیئت علمی دانشگاه تهران – در برنامه واکاوی توافق نامه ژنو با عنوان « راز آنچه مرقوم داشته اید» که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید جمران اهواز برگزار شد گفت : من در طول 5 ماه گذشته که از توافق نامه می گذرد متوجه شده ام که خیلی از محافل دانشگاهی و حتی حوزوی از توافق نامه اطلاع چندانی ندارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»، وی با اشاره به سخن رئیس جمهور که گفته بود:« چرا یک عده بی سواد ، که از جای خاصی پول می گیرند باید توافق نامه را نقد کنند» گفت: این سخنان دولتمردان نقد بند به بند توافق نامه ژنو را اجتناب ناپذیر می کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا در موسسه سابان که موسسه ای غیر محرمانه و علنا صهیونیستی است و پاتوق روزنامه نگاران سن بالا است در پاسخ به سوالی که پرسیده شده بود : جه تضمینی وجود دارد که ایران سلاح هسته ای نسازد؟ گفته بود:در واقع هیچ تضمین بنیادینی وجود ندارد لیکن ما امکانات رصدی و نظارتی مان را به شدت افزایش دادیم و در طول این 6 ماه به شدت آن ها را مورد راستی آزمایی قرار می دهیم.

وی ادامه داد: نظارت روز به روز ، در تاریخ آژانس بی سابقه است ؛  آقای روحانی گفته بود این توافق یعنی عزت و سربلندی ملت و شکت و خواری دشمنان. آیا واقعا این گونه بود سا ختار تحریم ها شکسته شد.

وی با اشاره به سخن رئیس جمهور که گفته بود« فرزندان ایرانی حقانیت خود را ثابت کردند» گفت : می دانید حقانیت چیست : یعنی اثبات حقانیت ملت ایران با این تفاهم نامه است.آیا براستی تمام خطوط قرمز در این مذاکرات حفظ شد؟

اشکال ندارد ما بی سوادیم . الان که تحریم ها برداشته شد پس باید مشکل بیکاری باید از بین برود و معیشت مردم بچرخد ؟ آیا می ارزد؟ آیا اینگونه شده است.

متن توافق : تلاش ها برای ایجاد تحریم های بیشتر برداشته می شود.

می گویند تلاش بیشتری صورت نمی گیرد.نه اینکه سازوکار تحریم ها برداشته شده.

وی اضافه کرد: خوشا به حال آمریکایی ها و اروپایی ها که وزیران خارجه غیوری دارند.

امکان بازگشت اموال بلوکه شده ایران ؛ کجاست این اموال ؟ رئیس جمهور ، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی هر کدام یک چیز می گویند. امکان بازگشت مقدار توافق شده ای به چه معناست: مثلا می روی یک کفش بخرید در فاکتور می نویسد که این کفش به مقدار توافق شده ای فروخته شد. این نمی شود که . این یک توافق نامه بین الملی است. در نشت خبری سخنگوی وزارت خارجه می پرسند: آیا توافق دیگری وجود دارد. خانم افخم صراحتا می گوید: نه ، دفتر مطبوعاتی کاخ سفید نشریه ای همزمان با روز توافق منتشر می کنند که اموال بلوکه شده ایران 4.2 ملیارد دلار بیان شده ؛ در حالی که اموال بلوکه شده 100 میلیارد دلار بوده ؛ خانم افخم گفته: این تفسیر آمریکاییه. چه شد این تفسیر آمریکایی درست از آب در آمد.ما یا بی سوادیم یا نامحرم.

هیچ تحریم جدید مرتبط با هسته ای تصویب نخواهد شد، یعنی همه تحریم های قبلی سرجایش باقی است. تحریم های مرتبط با هسته ای مثل حقوق بشر و.. هنوز هست. این بند دست آنها را برای تحریم های بیشتر باز می کند.

3 آذر روز توافق ژنو و 7 آذر ، 17 شرکت ایرانی را تحریم کردند ؛ بلافاصله روسیه صدایش در آمد که توافق نامه ژنو نقض شد ( آن ها هم به فکر خودشانند) بعضی از نمایندگان اعتراض کردند: که وزارت خارجه باید واکنش دهد.یکی از مسئولان وزارت امور خارجه گفته بود: بررسی می کنیم.

رسانه شبه ملی ما هم که فقط حمایت می کرد. خبرنگار تلویزیون از آقایی که خندان بود می پرسد حتما از توافق ژنو خوشخال هستید.

حق غنی سازی : آقای ظریف پس از امضای توافق نامه در نشت خبری گفت حق غنی سازی برای ایران به رسمیت شناخته شده است. جان کری گفت: نه هیچ حق غنی سازی برای ایران به رسمیت شناخته نشده است.ظریف در واکنش به این اظهارات گفته بود.در دبیاچه و صفحه پایانی توافق نامه حق غنی سازی ایران ذکر شده است. جا ن کری: نه این سخنان دقیق نیست هیچ حق غنی سازی برای ایران وجود ندارد.

من به قرآن قسم می خورده ام که دیگر در هیچ انتخاباتی تا نسبت به کسی اطمینان پیدا نکنم که برای انقلاب دلسوز است رای ندهم . می روم  در انتخابات ، ضربدر می زنم و میام.

وی در پایان سخنانش با انتقاد شدید از عملکرد مجلس شورای اسلامی گفت: لااقل 50 درصد وقتتان را برای انقلاب بگذارید ؛ برید ببینبد کنگره آمریکا را : جان کری و وندی شرمن وقتی اسم کنگره می آید تنشان می لرزد نمایندگان کنگره به آنها گفته بودند : آنها که تا این حد کوتاه آمدند چرا 6 ماه را 6 سال نکردید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها