کد خبر: ۲۱۸۷۶۲
زمان انتشار: ۲۱:۰۹     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

یک کوه یخی عظیم با وسعتی دو برابر شهر آتلانتای آمریکا،‌ ماه نوامبر گذشته از جزیره یخچالی «پاین» واقع در قطب جنوب جدا شده و با شناور شدن در اقیانوس منجمد جنوبی، حرکت کشتی‌ها را با خطر مواجه کرده است.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کوه یخ که B31 نامگذاری شده، 660 کیلومترمربع وسعت و حدود 600 متر ضخامت دارد.

کارشناسان مرکز رصد زمین ناسا با بیان این مطلب اعلام کردند: این کوه یخی شناور در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (2013) از جزیره یخچالی پاین واقع در جنوبگان جدا شده است. ترک‌خوردگی که منجر به جدا شدن این کوه یخ از جزیره شد، نخستین بار در سال 2011 میلادی مشاهده شد. کوه یخی B31 از ماه نوامبر تاکنون با جدا شدن از جزیره یخچالی پاین، راه خود را در دریای «آموندسن» در بخش غربی جنوبگان پیش گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، «گرنت بیگ»، محقق کوه‌های یخی دانشگاه «شفیلد» انگلیس می‌گوید: این کوه یخی اکنون کاملا از سواحل جزیره پاین جدا شده و به زودی وارد جریان اصلی آب‌های اقیانوس قطب جنوب در غرب یا شرق این منطقه خواهد شد.

اما موضوعی که کارشناسان جوی را نگران می‌کند دشواری در تشخیص این کوه یخی در هفته‌های تاریک قطب جنوب است و از آنجا که پیش بینی نمی‌شود این کوه یخی به این زودی ذوب شود در نتیجه یک سال یا بیشتر در این منطقه سرگردان خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها