تبیان افزود: برخی عوامل دیگر عبارتند از :
۱. دقت در انجام مقدمات نماز، مانند وضوى با معنویت و انجام مستحباتى چون اذان، اقامه و... .
شخصى
از پیامبر صلى الله علیه و آله درخواست كرد كه راهى به او بنمایاند تا
حضور قلب بیشترى در نماز پیدا كند و حضرت او را به شاداب گرفتن وضو فرمان
داد. بنابراین، وضوى شاداب و با آداب كامل، براى حضور قلب انسان در نماز
مؤثر است.
۲. گزینش مكان مناسب براى نماز و دورى از جاهاى شلوغ و پر سر و صدا و پرهیز از هر چیزى كه موجب انحراف توجه از خداوند شود.
۳. گزینش وقت مناسب و در صورت امكان، خواندن نماز در اول وقت.
۴. نماز خواندن در مسجد و با جماعت (به ویژه در جماعاتى كه بعد معنوى بیشترى دارند)
۵. خواندن نماز با طمأنینه و دقت در مفاهیم و معانى آن.
۶. نگاه به مهر، در حال قیام، نگاه به پایین پا، در ركوع و نگاه به دامن خود در هنگام تشهد.
۷.
تخلیه دل از حب دنیا و امور دنیوى و آن را مالامال از عشق خدا ساختن؛ زیرا
ذهن انسان همواره متوجه چیزى است كه به آن عشق میورزد؛ همانند عاشقى كه
آنى از فكر معشوق خود بیرون نمیرود. این كه ما در نمازهایمان همواره به
فكر مسائل دیگر هستیم، به خاطر تعلق شدید نفس به دنیا و حب آن است؛ اما آن
كه عاشق حق شد، در هر حال و در هر كارى، به یاد خدا خواهد بود؛ به طورى كه
گویى همیشه در نماز است.
۸. توجه به این كه مبدأ و منتهاى انسان، خداوند است و آن چه در این بین است، براى امتحان آدمى و ابزارى در جهت رشد و كمال اوست.
۹.
ضبط قوه خیال؛ پرنده لجام گسیخته خیال، چكاوكى است كه هر آن بر شاخسارى
مىنشیند. از اینرو، همیشه افكار انسان به این طرف و آن طرف متوجه است و
قرار و آرام ندارد؛ اما اگر آدمى با دقت و هوشیارى در كنترل آن بكوشد، پس
از چند صباحى، رام و مطیع شده، به هر سو كه اراده كند، متوجه مىگردد.
بنابراین، انسان باید در نماز، از اول با قاطعیت بنا را بر این بگذارد كه
تمام توجه خود را به سوى پروردگار معطوف دارد و هر گاه پرنده خیال از چنگ
او گریخت، بیدرنگ آن را به همان جهت برگرداند. اگر چندین مرتبه و در ایام
متوالى، چنین كند، كم كم ذهنش عادت خواهد كرد.
۱۰. توجه به عظمت و هیبت پروردگار و نیاز خود.
اگر آدمى بداند با چه وجود بزرگى رو به رو است كه خود در مقابل او هیچ، بلكه عین احتیاج و نیاز است، با تمام وجود خاضع خواهد گردید.
یكى از اولیاى خدا در توصیه اى در این باره چنین میگوید:
در
مرحله اول، مدتى قبل از شروع نماز، حداقل ۱۵ دقیقه به حسابرسى و تخلیه
درون بپردازید و به صورت ارادى، عوامل پریشانى خاطر را تعدیل بخشید؛ مثلاً
اگر كار ناشایستى (مثل فریاد زدن بیهوده) انجام داده اید، از كرده خود
اظهار ندامت كنید؛ منظور این است كه آن چه در باطن شما رسوب كرده و با نماز
برانگیخته مىشود، با اختیار خود شما، مورد ارزشیابى و حسابرسى قرار
گیرد و براى موارد مشابه، تصمیم بگیرید كه رفتار خود را كنترل كنید؛ پس
منظور از این مرحله، این است كه خود را براى نماز مهیا سازید.
در
مرحله دوّم، همان طور كه در ابتداى سخن، ذكر شد، شرایط را فراهم كنید و در
طول مدت نماز، ابتدا همان اذكار نماز را در درون حاضر كنید و بعد الفاظ را
ادا كنید. امام خمینى(ره) این عمل را این گونه تشبیه میكند: نمازگزار
[باید] اذكار نماز را به درون خود تلقین كند؛ مثل این كه طفلى در درون او
هست و اذكار را به او عرضه مىكند.
۱۱- تفکر در مرگ و قبر و قیامت و مطالعه ی کتب در این زمینه مانند: منازل الآخرة/ محدث قمی و معاد و سرای دیگر / شهید دستغیب
براى مطالعه بیشتر به كتابهاى زیر مراجعه كنید:
۱. حضور قلب در نماز، على اصغر عزیزى تهرانى
۲. حضور قلب در نماز، محمد بدیعى
۳. اسرار نماز، محسن قرائتى.
۴. علل و درمان حواسپرتى در نماز، علىاصغر عزیزى تهرانى.
۵. صلوة الخاشعین شهید دستغیب