کد خبر: ۲۱۶۴۷
زمان انتشار: ۱۶:۴۵     ۰۸ مهر ۱۳۹۰
آیت الله علم الهدی:
امام جمعه مشهد در خصوص تعبیر درستی و نادرستی تفکیک جنسیتی گفت: طرح تفکیک جنسیتی برای صیانت حرمت خواهرانی است که در راستای علم و تعالی دانشمندی قرار گرفته اند و این قانون تحت عنوان صیانت از خواهران باید پیگیری شود.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598 به نقل از رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس و عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان، در مراسم میثاق مهر که روز گذشته در رواق شیخ حر عاملی حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: این امر که آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها در مراسمی خاص در جوار حضرت رضا(ع) انجام می شود، دارای پیام خاصی است و وزیر علوم تحقیقات و فناوری در برنامه ریزی ها و مدیریت های شان مجری این پیام ارزشی قرار گرفته اند و آن این است که باید تعلم و آموزش با هماهنگی شدیدی با فرهنگ و دین اجرا شود، زیرا آمیختگی علم و فرهنگ و دین یکی از نقطه های برجسته انقلابی در سیره امام هشتم(ع) است.

وی با اشاره به این که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «بى‏درنگ برخیزید تا خدا مؤمنان از شما را به درجه‏اى و دانشمندانتان را به درجاتى [عظیم و باارزش] رفعت دهد»، بیان داشت: باید تعلم و آموزش با هماهنگی شدیدی با فرهنگ و دین اجرا شود، زیرا آمیختگی علم و فرهنگ و دین یکی از نقطه های برجسته انقلابی در سیره امام هشتم(ع) است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که از ابتدای انحراف رهبری از خط امامت بعد از رحلت رسول خدا(ص) جریان های غاصبانه ای در امت اسلامی به وجود آمد، تصریح کرد: تمام سعی حکومت های آن زمان جدا سازی فکر و علم از دین و فرهنگ بود و چون این آمیختگی علم و دین را در پیشگاه مقدس اهل بیت(ع) مشاهده می کردند و می دیدند که مردم برای نیازهای علمی شان باید به سراغ اهل بیت(ع) بروند و این ها انسان های مقدسی هستند که دین در آن ها مجسم است لذا به دنبال براندازی جایگاه این بزرگواران بودند.

امام جمعه مشهد مقدس با یادآوری این موضوع که توطئه های مختلفی در دوران بنی امیه و بنی عباس صورت گرفته است، افزود: در دوران بنی امیه بنا بر این شد که امام معصوم را سرکوب کنند ولی بنی امیه موفق نشدند و بنی عباس روی کار آمدند و بر این باور بودند که این مشکل را حل کنند و با تجمع امت و جامعه در مباحث دینی و علمی در یک جا مبارزه کنند، بدین جهت مراکز علمی برای رقابت با اهل بیت به وجود آوردند؛ ولی این مراکز نه تنها قدرت رقابت نداشتند، بلکه بیشتر باعث تجلی عظمت علمی و فکری ایشان شدند.

وی تشریح کرد: این رقابت های شکست خورده موجب جلوه عظمت و شخصیت علمی اهل بیت شد و مأمون برای این که در این مسأله موفق بشود به دنبال آن شد که اندیشه علمی غیر اسلامی را وارد جامعه کند، بدبن جهت اقدام به ترجمه کتاب های فلسفی یونانی به زبان عربی نمود، تا مردم به سراغ ائمه(ع) نروند و با اندیشه غیر دینی آشنا شوند، لذا همایشی علمی در مرو تشکیل داد تا امام در این محاصره دچار اختناق علمی شود و امامت از بین برود ولی برجستگی مقام علمی حضرت ثابت شد و این مسأله در امت اسلام تثبیت شد که علم از دین جدا نیست و علم در هر وجهی از تعالی و پیشرفتش باید آمیخته با فرهنگ و دین باشد، لذا از زمان امام هشتم تا دوره قاجار مشاهده می کنیم که مجموعه مباحثاتی علمی، در محافل دینی برگزار می شده است؛ اما در دوره قاجار علم در جامعه ما و کشور سکولار شد و دین را از علم جدا کردند، بنابراین می توان نتیجه گرفت آمیختگی علم و فرهنگ دینی جریانی است که بنیانگذارش امام هشتم(ع) هستند.

آیت الله علم الهدی سپس عناون داشت: این سنتی که وزارت علوم به جهت آن آغاز سال تحصیلی دانشگاه را در جوار امام رضا(ع) برگزار می کند، دارای چنین پیام ارزشمندی است که آمیختگی علم و دین و فرهنگ را به همراه دارد.

وی همچنین در خصوص تعبیر تفکیک جنسیتی تعبیر، درستی و نادرستی آن گفت: طرح تفکیک جنسیتی برای صیانت حرمت خواهرانی است که در راستای علم و تعالی دانشمندی قرار گرفته اند و این قانون تحت عنوان صیانت از خواهران باید پیگیری شود؛ لذا ضرورت دارد که دانشگاه های مشهد و خراسان در این جریان پیشقدم باشند تا آمیختگی فرهنگ دینی را به عنوان نمادی متجلی در مراکز آموزش عالی استان خراسان شاهد باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها