کد خبر: ۲۱۶۲۷۱
زمان انتشار: ۲۳:۰۹     ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
"بحران اوکراین یاد 30 سال قبل اوضاع ناتو و روسیه را تداعی می‌کند زمانی که روش‌های تبلیغاتی و بدگمانی در دوران جنگ سرد مورد استفاده بود".

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌آورد: «یک مقام رسمی در مقر ناتو در بروکسل، بلژیک که خواست نامش فاش نشود، گفت: ناتو و مسکو به ناگاه متوجه شده‌اند که همان بدترین و بهترین دشمنان جهان هستند و حال این رفقا و هم‌پیمانان قدیمی از همان رفلکس‌ها و بازتاب‌هایی استفاده می‌کنند که سال‌ها بود آن‌ها را به کناری گذاشته بودند.

در دفاتر ناتو، هم اکنون نقشه اوکراین در کنار نقشه افغانستان کشوری که تا به امروز بیشتر از سایر کشورها دچار تنش‌ بوده، به دیوارها پونز شده است.

منش ناتو و مسکو و روابط دو طرف با یکدیگر در چند روز گذشته به شدت متزلزل شده چرا که هر کدام طرف دیگر را مقصر می‌داند و این روند تداعی کننده ماهیت جنگ سرد است که روسیه و آمریکا در سال‌های 1947 تا 1991 با آن درگیر بودند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان ملل چند روز قبل گفت: هیچ کس خواهان یک جنگ سرد جدید نیست روسیه باید از اقدامات خود برای احیا یا وقوع جنگ سرد جدید دست بکشد.

اما وب سایت وزارتخانه روسیه با نشانه گرفتن انگشت اتهام به رهبری ناتو، لفاظی‌های مشتاقانه و چند برابر جنگ سرد او را متهم کرد.

مسکو نسبتا به حالت خصمانه به این اتهامات و تحریم‌ها از جانب غرب واکنش نشان داده و ناتو در واکنش به این اقدامات همکاری نظامی خود را با مسکو در یک اقدام تلافی جویانه معلق کرده است. این روند بدان معناست که روس‌ها دیگر نمی‌توانند به راحتی به ناتو دسترسی داشته باشند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: اعلام اینچنین محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه دیپلمات‌ها به این معناست که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نتوانسته دوران جنگ سرد را فراموش کند و به جای مذاکره، زبان تحریم را ترجیح می‌دهد.

جدیدترین درگیری‌ها در روز پنجشنبه زمانی رخ داد که ناتو تصاویر ماهواره‌ای را در اثبات حضور و استقرار تعداد گسترده‌ای از نیروهای توانمند روس در مرز اوکراین منتشر کرد.

ناتو این تصاویر سیاه و سفید را منتشر کرد و در آن‌ها نشان داده که صدها تانک و خودروی نظامی در کنار تعدادی هواپیما در نزدیکی مرز اوکراین با روسیه مستقر شده‌اند.

روسیه به انتشار این تصاویر سریعا واکنش نشان داد و اعلام کرد، این تصاویر به تابستان 2013 باز می‌گردد و ربطی به مارس و آوریل 2014 همانطور که ناتو اعلام کرد، ندارد.

ناظران روس و متخصصان دفاعی با دقت تمام به رخدادها در اوکراین نظارت دارند.

فیلیپ میگال، از موسسه امور استراتژیک و بین‌الملل مستقر در پاریس گفت: تمامی این موارد ما را به یاد سطوح ژئوپلیتیکی و نظامی دوران جنگ سرد می‌اندازد. جاه طلبی‌های روسیه پوتین همان جاه‌طلبی‌های دوران شوروی نیست. هیچ توازنی میان این دو وجود ندارد.

توجه ناتو به سمت شرق اوکراین و کمک به کشورهای بالتیک، لهستان و رومانی، سپر دفاع موشکی در اروپا و بحران کوزوو و علت اصلی تنش‌ها محسوب می‌شود.

یک دیپلمات در بروکسل می‌گوید: روابط میان روسیه و ناتو همواره دچار تنش و تزلزل بوده و هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم درباره تغییر آن زحمت فکر کردن به خود بدهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها