کد خبر: ۲۱۶۲۱
زمان انتشار: ۱۵:۵۱     ۰۷ مهر ۱۳۹۰
رييس موسسه ملي اقيانوس شناسي خواستار ايجاد هر چه سريعتر پايگاه تحقيقاتي در قطب جنوب شد و گفت: بايد هر چه زودتر اين پايگاه را ايجاد كنيم چرا كه ممكن است قوانين موجود تا ۱۰ سال آينده تغيير كند و شانس حضور در قطب جنوب را از دست بدهيم.

به گزارش 598  'وحيد چگيني' در گفت و گو با ايرنا افزود: ممكن است برخي كشورها كه نفوذ زيادي در سازمان ملل دارند، قوانين موجود حضور در قطب جنوب را به نفع خود تغيير دهند كه در اين صورت، امكان حضور در قطب جنوب براي ما سخت مي شود.
وي ادامه داد: اين مساله براي قطب شمال نيز اتفاق افتاد و شانس حضور بسياري از كشورها از آنها گرفته شد.
وي اظهارداشت: هم اكنون ۴۰ كشور پيمان نامه حضور در قطب جنوب را امضا كرده اند كه بر اساس آن حق دارند در آنجا پايگاه تحقيقاتي ايجاد كنند كه كشور مالزي نيز همين اواخر به اين پيمان نامه پيوست.
چگيني با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران هنور فرصت عضويت در اين پيمان نامه را به دست نياورده است، تاكيد كرد: بايد هر چه زودتر مراحل عضويت را پشت سر بگذاريم تا از حضور در قطب جنوب و انجام كارهاي تحقيقاتي محروم نشويم.
به گفته وي، كشورهاي اروپايي و نيز ايالات متحده آمريكا ، هند و پاكستان در قطب جنوب پايگاه دارند و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس نيز در حال رايزني براي ايجاد پايگاه هستند.
وي گفت: با توجه به اينكه احتمال دارد قوانين حضور در قطب جنوب تغيير كند ،‌ چنانچه دولت زودتر اين پيشنهاد را بپذيرد و به مجلس ارايه دهد مي توانيم اميدوار باشيم تا چند سال آينده در قطب جنوب پايگاه تحقيقاتي داشته باشيم كه البته بعد از موافقت دولت و مجلس براي ايجاد پايگاه، حداقل به پنج سال زمان نياز داريم.
چگيني اظهار داشت: براي دسترسي به قطب جنوب به كشتي مخصوص با طول حداقل ۱۰۰ متر و مجهز به يخ شكن نياز است كه بتواند قطب جنوب را طي كند .
وي پيش بيني كرد: براي تهيه اين كشتي و ساخت پايگاه به بودجه اي حدود ۱۱۰ ميليارد تومان نياز است و خريد كشتي به تنهايي ۸۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
وي ادامه داد: براي اينكه حضور ايران براي ورود به پيمان نامه حضور در قطب جنوبي قانوني و مجاز شود نياز به قانونگذاري در داخل كشور است كه اميدواريم هر چه زودتر انجام شود.
رييس موسسه ملي اقيانوس شناسي در عين حال گفت: اين پيشنهاد را به معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ارايه كرده ايم و قصد داريم در نامه اي به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اين موضوع را در كميسيون دائمي و هيات امناي موسسه ملي اقيانوس شناسي مطرح كنيم كه اميدواريم هرچه زودتر مورد موافقت دولت و تصويب مجلس شوراي اسلامي قرار گيرد تا جنبه قانوني و رسمي يابد.
وي با بيان اينكه براي حضور در قطب جنوب نياز است با كشورهايي كه در آنجا پايگاه دارند توافقاتي صورت گيرد، افزود: البته از حدود يكسال پيش مذاكراتي با برخي كشورها انجام داده ايم و چنانچه اين مساله رسميت پيدا كند، مذاكرات شكل قانوني و جدي به خود خواهد گرفت و با جديت بيشتري وارد عمل خواهيم شد.
چگيني اظهارداشت: ابتدا لازم است يك گروه كوچك به قطب جنوب فرستاده شود تا با شرايط آشنا شوند و سپس شروع به احداث پايگاه تحقيقاتي كنيم.
وي گفت: قطب جنوب سرزمين پهناوري است كه از اروپا تا آفريقا گسترده شده و داراي منابع زيادي است و تحقيقات بسيار و متنوعي همچون اقيانوس شناسي ، فيزيك ، فيزيك مغناطيسي ، ساخت لباس هاي فضا نوردان ، زمين شناسي و هواشناسي درباره آن انجام مي شود و به دليل شرايط سخت زندگي براي حضور در اين مكان بايد آموزش هاي لازم ارايه شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
جریان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۱ - ۰۷ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
سلام
خدا کنه اونجا شعبه بانک نزنن و تحاتری معامله کنن ماهی با ماهی مثل کارتون پنگونا.
-------------
یا حق
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها