کد خبر: ۲۱۴۸۳۵
زمان انتشار: ۰۸:۴۸     ۲۰ فروردين ۱۳۹۳
درپی تلاش روسیه برای انجام مبادلات کالا به کالا با ایران:
ماجرا از این قرار است که اخیرا خبری در رسانه ها با این مضمون انتشار یافت: روسیه در ازای دریافت روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران، کالاهای موردنیاز این کشور را به آنجا صادر می کند و از این طریق در این معامله 20 میلیون دلار کسب کند. حتی وزارت امورخارجه امریکا نیز ابراز نگرانی کرده است که این معامله، توافق موقت ایران و گروه 1+5 را نقض می کند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598،  مجتبي روحاني نژاد/ ورود روسیه به مسئله اوکراین، حمایت از دولت بشار اسد، و هم اکنون نیز تلاش برای انجام مبادلات کالا به کالا با ایران زنگ خطر را برای ایالات متحده به صدا در آورده است، به نحوی که برخی سیاسیون امریکایی و تحلیلگران مسائل سیاسی حوزه غرب آسیا از دور زدن توافقنامه ژنو توسط ایران و روسیه اعلام خطر کرده اند.

ماجرا از این قرار است که اخیرا خبری در رسانه ها با این مضمون انتشار یافت: روسیه در ازای دریافت روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران، کالاهای موردنیاز این کشور را به آنجا صادر می کند و از این طریق در این معامله 20 میلیون دلار کسب کند. در همین راستا از مارک دوبوویچ -عضو بنیاد دفاع از دموکراسی- نقل شده است که: ”اگر واشنگتن این معامله را متوقف نکند، دیگر کشورها نیز وارد معاملات اینچنینی می شوند و این نشانه ای است برای کشورهای دیگر که نشان می دهد امریکا در مناقشه های دیپلماتیک اینچنینی ضعیف عمل می کند!"



حتی وزارت امورخارجه امریکا نیز ابراز نگرانی کرده است که این معامله، توافق موقت ایران و گروه 1+5 را نقض می کند. واشنگتن پست در این باره نوشت: ”روسیه با انجام این معامله، گروه 1+5 و قرارداد ژنو را مسخره کرده است!"

در همین راستا رابرت منندز و مارک کیرک، دو سناتور ضدایرانی کنگره ی امریکا، در نامه ای به باراک اوباما خواستار این شدند که اگر ایران بوسیله این معامله در دیواره تحریم ها شکافی ایجاد کند و یا از مفاد قرارداد ژنو تخطی نماید، ایالات متحده موظف است با جایگزین کردن تحریم های جدید، فروش نفت ایران در جهان را باز هم به حداقل برساند و هر اقدام اینچنینی را با اشد مجازاتی که در قانون [امریکایی ها] آمده محکوم به شکست نماید.

نگرانی امریکایی ها به این دلیل است که اگر معاملاتی از این دست به سهولت انجام شوند، تنها اهرم امریکا برای فشار به ایران به منظور توقف فعالیت های هسته ای این کشور که همانا تحریم های اقتصادی بوده اند در هم شکسته و ابهت و اقتدار کاخ سفید زیر سوال خواهد رفت.

از طرف دیگر، برخی دیگر از سیاسیون امریکایی نگرانی از بابت این معامله را بی مورد دانسته و اصرار بر بزرگنمایی آن را نقشه ی طرفداران اسرائیل عنوان می کنند که از این طریق با فشار بر کاخ سفید، توافق با ایران را غیرکارآمد جلوه داده و گزینه نظامی را تنها راه حل موجود برای متوقف کردن ایران نشان دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها