روند رو به رشد واردات خودروهای چینی در ماههای اخیر که عبور و مرور آنها
در کوچه و خیابان نیز بیشتر از قبل به چشم میخورد، در حالی است که کیفیت
این خودروها نسبت به خودروهای ساخت داخل، برتری قابل ذکری ندارد و خودروهای
چینی صرفا دارای طراحیهای زیبا هستند.
وضعیت واردات قطعات خودرو از چین، بسیار نگرانکنندهتر از واردات خودروی
سواری است. در حالی که قطعهسازان داخلی با مشکل تولید روبرو بوده و اقدام
به تعدیل نیرو کردهاند، واردات انبوه قطعات ساده خودرو از چین، نشانه غفلت
از تولید ملی در این بخش است.
بدون تردید تولید قطعاتی چون پوسته سپر-گلگیر-سینی -درب -زه -دیاق
سپر-دیاق سپر دیاق سپرجلو-میل فرمان -لاستیک دوربادگیر-رکاب-رام
سپر-کاور-کمک فنر-شیلنگ رادیاتور-لوله هواکش-گل پخش کن -لوازم سپر-شبرنگ
سپر-روکش سپر-کمک فنر-زه -لنت ترمز-جلوپنجره -شاتون -آرم -شیشه
آینه-شلگیروقاب فن-قاب ستون سپر-فشنگی آب -لنت ترمز-کفی -آینه –فلاپ-لوله
هواکش -سرپر-سینی جلو-دسته موتور-لیول دنده -موجگیر-طبق -دوشاخ کلاچ
–گردگیرپلوس، نیازمند تکنولوژی خاصی نیست که تولیدکنندگان داخلی از آن
بیبهره باشند و کشور نیازمند واردات این قطعات از چین باشد.
از آنجا که رئیس
دولت یازدهم پیش از این با کنایه نتیجه عملکرد دولت دهم را اشتغالزایی
برای کارگران چینی خوانده بود، انتظار میرود دستگاههای مسئول در دولت
یازدهم به روند رو به رشد واردات خودرو و قطعات خودرو از کشور چین، پایان
دهند تا اشتغالزایی برای کارگران داخلی در بخش قطعهسازی خودرو، رونق
بگیرد.
گفتنی است اوایل سال گذشته محمدرضا نجفیمنش عضو انجمن قطعهسازان با بیان
اینکه در چین 170 شرکت خودروساز فعال هستند، هشدار داده بود که بازار
خودروی چین با مازاد تولید 10 میلیون دستگاه خودرو مواجه خواهد بود و در
این شرایط که پول نفت ایران در چین است و تمام فشارها بر این است که واردات
خودرو از چین صورت گیرد.
"فروش اقساطی انواع خودرو چینی در بازار"