کد خبر: ۲۱۳۲۱۸
زمان انتشار: ۱۶:۲۵     ۰۹ فروردين ۱۳۹۳
ادامه تلاش مقامات آمریکایی برای امتیاز گیری از ایران:
باراک اوباما در دیدار با ملک عبدالله، متحد منطقه ای خود به وی اطمینان داد توافقی که به ضرر متحدین امریکا باشد با ایران به امضا نخواهد رسید. وی در حین بازدید از یک کمپ نظامی صحرایی امریکا در خاک عربستان، که در وانفسای تحولات سریع جهانی می تواند حامل پیام های روشنی برای مقامات کشور ما باشد، براهمیت روابط واشنگتن و عربستان –بزرگترین صادرکننده نفت جهان- تاکید کرد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور سیاسی در مصاحبه ای که موسسه اپسن با حضور وی و کارشناسان مسائل بین الملل ترتیب داده بود به بیان جدیدترین دیدگاه های مقامات امریکایی درخصوص مذاکرات هسته ای پرداخت.

وی که تازه از سفر اوکراین بازمی گشت در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکرات هسته ای گفت: ”گفتگوها سازنده، اصولی و حرفه ای پیش می روند اما همانطور که پرزیدنت اوباما پیشتر بیان کردند در رابطه با روابط ایران و امریکا، صحبت از دهه ها بی اعتمادی در میان است که حتی اگر توافق جامع هسته ای نیز حاصل شود زمان و مسیر بسیار طولانی وجود خواهد داشت تا بتوان آنها را مرتفع کرد."

وی با بیان اینکه ایجاد تغییرات برای رسیدن به یک توافق جامع بسیار مشکل است افزود: ”هدف اصلی ما از مذاکرات این است که به جامعه جهانی این اطمینان را بدهیم که اگر ایران یک برنامه غنی سازی داشت، از صلح آمیز بودن کامل آن مطمئن باشیم!"

بیان اما و اگر در داشتن برنامه غنی سازی برای ایران در حالی است که دولت در دفاع از توافق ژنو همواره اصرار داشته است حق غنی سازی برای ایران به طور مطلق حفظ شده است اما ظاهرا همانطور که منتقدین بارها هشدار داده بودند، طرف امریکایی چنین حقی را آنطور که دولت دکتر روحانی ادعا می کند به رسمیت نشناخته اند.

در واقع، غنی سازی اورانیوم در ایران، فقط تا جایی برای مستکبرین جهانی رسمیت دارد که کاملا با هماهنگی آنان صورت گرفته باشد!



همچنین باراک اوباما در دیدار با ملک عبدالله، متحد منطقه ای خود به وی اطمینان داد توافقی که به ضرر متحدین امریکا باشد با ایران به امضا نخواهد رسید. وی در حین بازدید از یک کمپ نظامی صحرایی امریکا در خاک عربستان، که در وانفسای تحولات سریع جهانی می تواند حامل پیام های روشنی برای مقامات کشور ما باشد، براهمیت روابط واشنگتن و عربستان –بزرگترین صادرکننده نفت جهان- تاکید کرد.

در این دیدار، نکته ای که حتی توجه جراید سرسپرده ی امریکایی را نیز جلب کرده بود، عدم صحبت دو طرف درخصوص مسائل حقوق بشری بود! این تناقض رفتاری مقامات کاخ سفید در مواجهه با متحدین خود همواره انتقادهای فراوانی را در پی داشته است و بخوبی نشان میدهد حقوق بشر صرفا ابزاری است که به وسیله آن مخالفین خود را تحت فشار اذهان عمومی قرار داده و به منافع خود دست پیدا کنند؛ این در حالی است که ان جی او های خصوصی حقوق بشر سرتاسر دنیا در گزارش های سالانه خود همواره حکومت عربستان را یکی از دیکتاتورترین حکومت های جهان عنوان می کنند که در مبانی فکری سردمداران آن توجه به حقوق مردم کمترین اهمیت را دارد.

اوباما همچنین در این دیدار در پاسخ به خواسته ضمنی ملک عبدالله مبنی بر تجهیز شورشیان سوری با سلاح های پیشرفته تر، پاسخ داد کاخ سفید این موضوع را در دست بررسی دارد ولی هنوز شرایط ارتقاء کمک های امریکا به شورشیان فراهم نشده است (و در ظاهر امریکا هنوز قصد ورود مستقیم نظامی به مسئله سوریه را در دستور کار ندارد).

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۸
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها