کد خبر: ۲۱۲۴۹
زمان انتشار: ۱۴:۱۹     ۰۴ مهر ۱۳۹۰
مدیران خانه سینما در پی انتقادات گسترده اهالی سینما و رسانه، با ترتیب دادن یک نشست خبری، مواضع خود در بیانیه‌های اخیرشان را اصلاح کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «محمدمهدی عسگرپور» مدیرعامل خانه سینما امروز در یک نشست خبری با اشاره به وضعیت بازداشت مستندسازان و بیانیه‌های صادر شده توسط خانه ‌سینما گفت: متاسفانه عده‌ای به دنبال تبدیل جامعه به صفر و صد هستند. زمانی که یک بیانیه‌ روشن با نگاه حقوقی صادر می‌شود، بعضی رسانه‌ها با تحلیل‌های خود فضای سوء‌تفاهم را به وجود می‌آورند، درحالی‌که خانه سینما دفاع از وضعیت معیشتی و امنیتی اعضای خود را وظیفه خود می‌داند.

* همه از نظر دادگاه تمکین می‌کنیم

وی ادامه داد: آنچه که ما در بیانیه خود گفتیم؛ این بود که اگر هر کدام از همکاران ما متهم به مسئله‌ای می‌شوند و تحت تعقیب قرار می‌گیرند، ما به‌عنوان خانه سینما مسایل آن‌ها را پیگیری می‌کنیم. هدف دوم ما مراقبت از گسترش الصاق چنین اتهاماتی به اهالی سینماست. هدف ما این است که این مسئله را با همکاری نهادهای امنیتی رصد و مدیریت کنیم اما تمامی این مراحل تا زمانی است که دادگاه تشکیل نشده باشد. در زمان تشکیل دادگاه، همه ما از نظر دادگاه تمکین می‌کنیم و دفاع ما نیز از همکارانمان تا مرحله تشکیل دادگاه است.

وی با اشاره به بعضی مشکلات قانونی در چنین بازداشت‌هایی گفت: متاسفانه امروز فضایی به وجود آمده که فرد را بدون محاکمه متهم و مجازات می‌کنند مثلا اگر کسی به جرم اتهام با بیگانگان بازداشت می‌شود، یک نفر که مسوولیت قضایی ندارد و مثلا در قوه مجریه و مجلس است، سریعا حکم برانداز یا معاند را به او می‌دهد درحالی‌که باید دادگاه تشکیل شود و بعد جرم او محرز و اعلام شود. 

* VOA و BBC را قبول ندارم

عسگرپور با اشاره به اینکه وی، شبکه‌های VOA و BBC را قبول ندارد، گفت: من همیشه معتقد بودم که این دو شبکه به‌دلیل آنکه با نظام خوب نیستند و توسط بهایی‌ها اداره می‌شوند، کانال‌های مناسبی برای اظهار نظر و نمایش آثار سینماگرا نیستند. خود من نیز به شخصه آن‌ها را قبول ندارم اما باید برای چنین شبکه‌هایی و همکاری نکردن با آنها قانون مصوب شود و خلا قانونی پرشود. نمی‌توان بصورت مجهول و کلی درباره این شبکه‌ها صحبت کرد زیرا وضعیت این شبکه‌ها و تعداد آنها و نیز موضع آنها در قبال ایران درحال تغییر است.

* شبکه‌های خارجی بر اساس سلایق خود با بیانیه‌ها رفتار می‌کنند

مدیرعامل خانه سینما با انتقاد از سوء‌برداشت‌های غیرمنصفانه درباره‌ بیانیه‌های این خانه گفت: بازتاب و برداشتی که از بیانیه‌ها در شبکه‌های خارجی می‌شود، دست ما نیست. این شبکه‌ها با بیانیه‌ها براساس سلایق خود رفتار می‌کنند. آن‌ها همانگونه که از صحبت‌های رییس‌جمهور، هر گونه که دوست دارند استفاده می‌کنند، از سخنان ما نیز استفاده می‌کنند. ما هم با بی‌انصافی مواجه هستیم. گاهی دیده می‌شود که یک خبرگزاری داخلی و شبکه BBC هر دو یک بخش را پررنگ می‌کنند و هر دو نیز به یک میزان تیشه به ریشه بنیان‌های نظام می‌زنند. نتیجه این امر ایجاد سوء‌تعبیر و امنیتی کردن فضاست که افراد را به جان یکدیگر می‌اندازد و آرامش را از بین می‌برد. معتقدم آنچه که به‌عنوان تشویش اذهان عمومی مردم مطرح است، همین بخش است.

عسگرپور با اشاره به فضایی که از دو سال پیش توسط بعضی رسانه‌ها به وجود آمده، گفت: دو سال پیش نامه‌ای به سجادپور نوشتم و در آن اعلام کردم فضایی که درحال بوجود آمدن است انسان را یاد تفتیش عقاید می‌اندازد. اینکه فضایی به وجود بیاید و بعضی رسانه‌ها نیز در تشکیل این فضا سهیم باشند و افراد هم به صفر و صد تقسیم شوند، خوب نیست. امروز فضای روانی بد ایجاد شده است. معتقدم در این مسئله هم BBC به دنبال اهداف مشخص خود است و هم برخی رسانه‌های داخلی که دنبال اهداف دیگری هستند.

* اصل باید قانون‌مداری باشد

وی ادامه داد: BBC دنبال این است که بگوید در ایران خفقان وجود دارد و گروه دیگر نیز به دنبال آن است که فریاد بازداشت جاسوس‌ها را سر بدهد؛ درحالی‌که اصل باید قانونمنداری باشد.

مدیرعامل خانه‌سینما بخشی از این اظهارنظرها را به اختلافات سابق بعضی مدیران با خانه‌سینما ربط داد و گفت: معتقدم که بیانیه‌ها و اظهارنظرهایی از پیش آماده علیه خانه‌سینما وجود دارد و عده‌ای به دنبال این هستند تا اتفاقی را بهانه صدور این بیانیه‌ها کنند.

وی با اشاره به عملکرد وزارت ارشاد و معاونت سینمایی در موضوع بازداشت مستندسازان گفت: بخش عمده‌ای از عملکرد وزارت ارشاد به عدم تسلط مدیران آن بر اوضاع بازمی‌گردد زیرا نمی‌دانند که درباره چه مسئله‌ای باید سخن بگویند و از طرفی نیز جذابیتی در سخن گفتن ندارند. نتیجه‌ رفتار آن‌ها هم این گونه می‌شود.

وی با اشاره به عدم ورود هنرمندان به مباحث سیاسی گفت: جامعه هنر نباید خود را به مباحث سیاسی پیوند بزند. ما باید به دنبال مباحث قانونی باشیم و از دید ما دوستان نظام کسی است که به قانون پایبند است و دنبال راه حل‌های قانونی است و پایبند به قانون باشد.

* توحیدی: خانه‌سینما بر اساس وظایف ذاتی خود وارد ماجرا شد!

به گزارش فارس، «فرهاد توحیدی» رییس هیئت مدیره خانه‌ سینما هم در این نشست با اشاره به پیگیری وضعیت بازداشت مستندسازان گفت: پیگیری وضعیت این افراد جزو وظایف ذاتی ماست اما متاسفانه عده‌ای، یک دفاع صنفی را به یک مناقشه‌ سیاسی تبدیل می‌کنند و اعلام می‌کنند که ما گره را کور کرده‌ایم.

توحیدی با اشاره به پیگیری این موضوع پس از انتشار خبر بازداشت‌ مستندسازان در یکی از خبرگزاری‌ها افزود: از زمان اعلام این خبر، خانه‌سینما بر اساس وظایف ذاتی خود وارد ماجرا شد زیرا این امر از تقاضاهای خانواده افراد بود. همچنین یک نهاد صنفی ذاتا باید مساله امنیت و شغل اعضای خود را پیگیری و حمایت کند. در طول دو سال گذشته نیز پیگیری‌های زیادی درخصوص افراد مختلف انجام شده است.

وی ادامه داد: در طول این مدت تعامل خوبی با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف وجود داشته و در این مورد به خصوص نهادهای امنیتی نیز برخورد مسئولانه و حرفه‌ای داشتند و پس از پیگیری‌های ما ابراز امیدواری می‌کردند که مسئله به سرعت به سرانجام برسد و افراد مختلف با وثیقه آزاد شوند. در این راه ما به‌عنوان یک مشاور با دستگاه قضایی تماس‌هایی داشتیم زیرا پرونده‌هایی که در حوزه سینما مطرح می‌شود، به صورت طبیعی به خانه‌سینما نیز ارجاع می‌شود لذا ما کوشش کردیم این مشاوره‌ها را دراختیار دستگاه قضایی و امنیتی قرار دهیم تا مشکلات حل شود.

* توحیدی: ملجا و پناهگاه همه‌ ما بیت رهبری و مقام معظم رهبری است

رییس هیئت مدیره خانه‌سینما تاکید کرد: از آنجا که ملجا و پناهگاه همه‌ ما بیت رهبری و مقام معظم رهبری است، این مساله را از طریق بخش فرهنگی بیت رهبری پیگیری کردیم و مسئولان بخش فرهنگی نیز به ما اعلام کردند که موضوع را از طریق وزیر ارشاد دنبال کنیم.

* از خانواده‌های بازداشت‌شدگان خواستیم با رسانه‌های بیگانه مصاحبه نکنند

توحیدی افزود: پس از آن تقاضای دیدار و تماس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و وزیر اطلاعات را به صورت مکتوب دادیم اما متاسفانه در طول هفته گذشته امکان ارتباط با هیچ‌کدام از این افراد میسر نشد. همچنین در تاریخ 28 شهریور، نامه‌ای به دادستان نوشتیم و از ایشان درخواست رعایت حقوق شهروندی بازداشت‌شدگان را کردیم. همزمان نیز از خانواده‌ها خواستیم تا با رسانه‌های بیگانه مصاحبه نکنند تا مسئله حل شود زیرا معتقدیم که این مساله قابلیت بین‌المللی شدن دارد اما انعکاس وسیع آن کمکی به حل موضوع نمی‌کند.

توحیدی با اشاره به صدور بیانیه‌ وزارت اطلاعات درباره جاسوس بودن این افراد گفت: زمانی که این بیانیه صادر شد ما کمی ‌بیم‌ناک شدیم لذا تلاش کردیم تا براساس مواد قانونی، زمینه‌های حقوقی را روشن کنیم و اعلام کردیم که براساس اصل 37 قانون اساسی که بر برائت افراد تاکید می‌کند، نباید به کسی که بازداشت شده پیش از صدور حکم اتهام زده شود.

وی ادامه داد: همه باید از روند قانونی تمکین کنیم و به آن احترام بگذاریم. همچنین پرونده باید روند قانون خود را طی کند و دستگاه امنیتی نیز به‌عنوان ضابط نتیجه تحقیقات خود را به قوه قضاییه بدهد و بعد اگر مشخص شد فردی مجرم است به او اتهام زده شود.

توحیدی، مهم‌ترین شاخصه‌ نظام جمهوری اسلامی‌ را قانون اساسی دانست و گفت: دفاع از جمهوری اسلامی‌ یعنی دفاع از قانون اساسی که برخواسته از خون شهیدان است و ما امروز وظیفه داریم که از این قانون پاسداری کنیم و نباید به کمتر از آن قانع شد. ما طرفدار این هستیم که اگر کسی جرم مرتکب شد، مجازات آن متناسب با جرم باشد و اگر نیز برائتش اثبات شد؛ همه از آن تبعیت کنند اما رسیدگی قانونی به این امر مستلزم فضای امن و آرام است.

* باور نمی‌کنیم که همکاران ما اتهام جاسوسی به آن‌ها الصاق شود

وی با اشاره به صدور بیانیه‌ خانه‌سینما گفت: بیانیه‌های ما همیشه بر همین امر و مرزبندی با شبکه بیگانه تاکید داشته است. امروز تعداد زیادی شبکه وجود دارد که علیه نظام فعالیت می‌کنند اما نمی‌توان درباره همه آن‌ها حکم یکسان داد. ما همیشه موافق همکاری با شبکه‌هایی که با اهداف نظام عناد دارند؛ نبوده و نیستیم و از آن‌ها اعلام برائت می‌کنیم. اما در مشکلات، ما از حقوق اعضای خود حمایت می‌کنیم و باور نمی‌کنیم که همکاران ما اتهام جاسوسی به آن‌ها الصاق شود و معتقدیم اگر روند پرونده به صورت طبیعی طی شود، جای امیدواری است که احکام برائت صادر شود اما همچنان ما در برابر حکم دادگاه تمکین می‌کنیم.

توحیدی ادامه داد: در هیئت مدیره و خانه‌سینما درباره بیانیه‌ها تصمیم‌گیری می‌شود و افراد نظر خود را می‌گویند اما وقتی بیانیه‌ای صادر می‌شود این بیانیه دیدگاه همه اعضاست و موضع خانه‌سینماست و وظیفه‌ای است که اصناف و اساسنامه از ما می‌خواهد.

وی ادامه داد: باید درباره فروش فیلم به شبکه‌ها یک وضعیت قانونمند حاکم شود و بخشنامه‌های مرتبط با آن صادر و به خانه‌سینما که وظیفه انعکاس آن به اعضای خود را دارد، اعلام شود. حال باید از ارشاد پرسید که چطور ممکن است که برای مسئله عادی مانند ثبت فیلمنامه، بخشنامه صادر می‌شود اما برای چنین مسئله‌‌ مهمی ‌که با امنیت کشور مرتبط است و باید هر 5 هزار و پانصد عضو خانه‌سینما از آن مطلع باشند، نامه‌ای صادر نشده است.

رییس هیئت مدیره خانه‌سینما در پاسخ به سوالی درباره شکوائیه‌ مرکز گسترش از این مستندسازان گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حدود یک ماه پیش، نامه‌ای به خانه‌سینما فرستاد و اعلام کرد که دو فیلم مستند که مالک آن مرکز است، بدون اجازه‌ مرکز از شبکه BBC پخش شده است. ما نامه را به صورت طبیعی به شورای داوری دادیم و از آنجا که خود مرکز جرمی ‌را اعلام نکرده بود، ما نیز خواهان پیگیری نشدیم.

فارس: نشست «عقب نشینی» مدیران «خانه سینما» بدون دعوت از فارس و دیگر رسانه‌های منتقد صورت گرفت و باردیگر مشخص شد مدیران خانه سینما ظاهرا دوست ندارند به چالش کشیده‌ شوند و میل دارند «بفرموده» صحبت‌هایشان منتشر شود. در ماه‌های گذشته نیز با اختصاص جایزه به رسانه‌های مورد اعتماد، برای اولین بار در تاریخ، بدعت‌گذار جریان «رسانه‌ خودی» در یک تشکل صنفی بودند! برای مدیران کم جراتی که فقط پز «آزادی بیان» و «جریان آزاد اطلاع‌رسانی» می‌دهند، این شاید بهترین روش باشد!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها