کد خبر: ۲۱۲۳۵
زمان انتشار: ۱۳:۳۱     ۰۴ مهر ۱۳۹۰
امسال مجمع عمومي سازمان ملل كه هر ساله با حضور سران كشورهاي جهان برگزار مي شود،‌ تحت تأثير اقدام محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان در ارائه درخواست عضويت كشور مستقل فلسطين به دبيركل اين سازمان بود.

به گزارش رجانيوز، باراك اوباما رئيس جمهور امريكا در مجمع عمومي سازمان ملل به صراحت از مخالفت ايالات متحده با اين درخواست خبر داد و بار ديگر تعهدش به موجوديت و امنيت رژيم صهيونيستي را به اثبات رساند. اما پاسخ به اين سؤال كه چرا محمود عباس كه از مهره هاي اصلي آمريكا در منطقه است، درخواستي بر خلاف نظرات آمريكا ارئه مي كند، مهم است.

سعدالله زارعي كارشناس ارشد خاورميانه در اين زمينه مي‌گويد: «در این مقطع، در واقع دو، سه مسئله اتفاق افتاد که منجر به مراجعه محمود عباس به سازمان ملل شد. یکی این بود که مذاکرات سازش طی سال‌های گذاشته، بارها و بارها به بن‌بست رسید و اسرائیلی‌ها به صراحت اعلام کردند که ما تشکیل کشوری به نام فلسطین را کاملا رد می‌کنیم و سرزمین‌های 1967 را مخصوصا آنچه درباره قدس شرقی و الخلیل مطرح است، قبول نداریم و این قسمت‌ها بخش جدایی ناپذیر اسرائیل هستند و قدس پایتخت دائمی اسرائیل خواهد بود.

البته آن‌ها به قدس اورشلیم می‌گویند. مسئله دیگر، موضوع آوارگان فلسطینی بود که آن‌ها باید به سرزمین‌های خود در 1948 بر می‌‌گشتند، این مسئله‌ای است که اگر اتفاق بیفتد، توازن جمعیتی را به نفع فلسطین رقم خواهد زد و اسرائیلی‌ها به شدت در مقابل آن مقاومت می‌کردند و می‌گفتند فلسطینیان باید به سرزمین‌های غزه و کرانه باختری برگردند در حالی که این پنج میلیون آواره فلسطینی نوعا ساکن سرزمین‌های 1948 یعنی قسمت‌های شمالی و میانی فلسیطین هستند.

نکته دیگری که در این جا رخ داد، این بود که آرام آرام امریکایی‌ها هم از مذاکره مفصل سه ساله با طرف فلسطینی و اسرائیل به این جمع بندی رسیدند که چاره‌ای جز قبول تشکیل کشور فلسطین وجود ندارد و اسرائیل باید در سرزمین‌های 1967 این مسئله را به رسمیت بشناسد.»

تاكتيك تشكيل دولت فلسطيني هم نمي‌تواند رژيم صهيونيستي را نجات دهد

اما درباره موضع جمهوري اسلامي درباره اين درخواست كه فردا در شوراي امنيت به راي گذاشته مي شود،‌ دكتر احمدي ن‍ژاد روز گذشته به شبكه الجزيره گفت: «تشكيل دولت فلسطيني در بخشي از خاك فلسطين به معناي چشم‌پوشي از سرزمين فلسطين نيست. ملت فلسطين قبل و حين جنگ جهاني دوم نيز وجود داشت، بنابراين تشكيل ارگاني به نام دولت فلسطيني موضوع عجيبي است. حق ملت فلسطين است كه دولت خود را داشته باشند و اعمال حاكميت كنند، منتها ساختارهاي جهاني و برخي قدرت‌ها اين حق را از آنها سلب كرده اند.»

رييس‌جمهور تصريح كرد: «ملت فلسطين مانند رودخانه اي جاري در هميشه تاريخ وجود داشته و پس از اين نيز وجود خواهد داشت و سازمان ملل اگر آن را به رسميت نشناسد در حقيقت از وظايف ذاتي خود فاصله گرفته است.»

احمدي‌نژاد افزود: «حتي اگر برخي رهبران فعلي فلسطين حق ملت فلسطين را استيفا نكنند، در آينده رهبراني خواهند آمد و حق آنان را استيفا خواهند كرد. ملت فلسطين را نمي‌توان از تاريخ پاك كرد و 65 سال تلاش قدرت‌هاي استعمارگر براي اين منظور بي‌نتيجه بوده است. ملت فلسطين وجود داشته اما عده‌اي حق آن را تضييع كردند و اكنون به دنبال بازگرداندن آن حق هستند. آنچه جمهوري اسلامي ايران براي ملت فلسطين قايل است، بيشتر از آن چيزي است كه مي‌خواهند به اين ملت بدهند. تشكيل دولت فلسطين پس از ده ها سال مبارزه گامي در جهت نزديك شدن به حقوق كامل اين ملت است.»

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي در مورد علت طرح موضوع تشكيل دولت فلسطين اظهار داشت: «بالاخره امريكا و متحدانش هم به اين نتيجه رسيده‌اند كه رژيم صهيونيستي قادر به ادامه دادن نيست و به آخر خط رسيده است. آنها مجبور هستند دولت فلسطين را به رسميت بشناسند. برخي دولت‌ها به عنوان تاكتيك تاريخي موضوع تشكيل دولت فلسطيني را مطرح كردند تا فرصتي براي نجات رژيم صهيونيستي فراهم كنند. آنها قصد دارند تشكيل دولت فلسطيني را در مسير مذاكرات طولاني‌، تفرقه‌انگيز و خسته‌كننده قرار دهند اما بدون ترديد اين تاكتيك هم نمي‌تواند رژيم صهيونيستي را نجات دهد. منطقه خاورميانه وصله نامناسب رژيم صهيونيستي را در خود هضم نخواهد كرد و آن را پس مي‌زند. سلطه‌گران تشكيل دولت فلسطيني را به عنوان حس سياسي دنبال مي‌كنند. آنها مجبور هستند كه دولت فلسطيني را به رسميت بشناسند اما قصد دارند حداكثر امتياز را از اين موضوع بگيرند.»

وي در پاسخ به سوالي درباره مواضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص گروه‌هاي مختلف فلسطيني اظهار داشت: «ايران از آرمان ملت فلسطين حمايت مي‌كند و هميشه گروه‌هاي فلسطيني را به وحدت دعوت كرده است چرا كه معتقديم يك آرمان بزرگ بر پايه وحدت قابل تحقق است. ايران با همه گروه‌هاي فلسطيني رابطه مطلوبي دارد. دولت محمود عباس در ايران سفارت دارد و ساير گروه‌ها نيز نمايندگي دارند.»

رييس‌جمهور افزود: «جمهوري اسلامي ايران فراتر از احزاب و گروه‌هاي سياسي، به آرمان فلسطين اهميت مي‌دهد.»

معايب و محاسن طرح محمود عباس

سعدالله زارعي در مورد معايب درخواست محمود عباس مي گويد: «بزرگ‌ترین عیب این طرح این است که سرزمین‌های 1948 به اسرائیل واگذار می‌شود و با واگذاری این سرزمین، طبیعتا آوارگان فلسطین حق نخواهند داشت به این سرزمین‌ها برگردند.

عیب دیگر این است، این طرح در مجامع مطرح می‌شود اما هیچ ضمانتی برای اجرایی شدن تعهدات رژیم صهیونیستی وجود ندارد، این در حالی است که همین الان اسرائیلی‌ها به صراحت می‌گویند تن نخواهیم داد و این سؤال بزرگ وجود دارد که رژیم صهیونیستی چه زمانی به قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند بوده است که امروز پایبند باشد؟

عیب و یا ضعف سوم این طرح این است در واقع این طرح مربوط ماهیت و سرنوشت ملت فلسطین است نه فقط مربوط به آقای محمود عباس سران و گروه‌های فلسطینی؛ بنابراین اگر طرحی می‌خواهد برای ملت فلسطین به سازمان ملل داده شود، باید قبل از آن به رای همه ملت‌ فلسطین رسیده باشد و با رأی دادن فلسطینی‌ها، مشخص شود که این موضع ملت فلسطین است یا نه؟

محمود عباس نمی‌تواند ادعای نمایندگی مردم فلسطین را داشته باشد حتی باید گفت که دوره قانونی ریاست وی بر تشکیلات خود گردان فلسطین سه سال است که به انتها رسیده است و در طول سه سال گذشته قانونا نمی‌تواند از جانب فلسطینی‌ها حرف بزند.

علاوه بر این، طرح محمود عباس به دلیل اینکه همه پرسی درباره آن صورت نگرفته است، طرحی غیر قانونی است. لذا به نظر می‌رسد این طرح، یک طرح خطرناکی است که بیشتر طرف‌های بین‌المللی به دنبال آن هستند. جمع بندی بنده این است که این طرح به سرانجام خاصی نخواهد رسید، شورای امنیت قطعا به این طرح رأی نخواهد داد و با وتوی آمریکا مواجه خواهد شد، در صحن علنی نیز دو سوم آرا را نخواهد توانست کسب کند.»


 

اما اين طرح محاسني نيز دارد. اين كارشناس ارشد بين الملل مي گويد: «طرح البته دو نکته مثبت هم دارد؛ یکی اینکه بار دیگر در سطح بین‌المللی مسئله فلسطین به عنوان موضوع روز دنیا مطرح شد که نشان داد که بعد از گذشت 60 سال موضوع فلسطین داغ است.

موضوع دوم هم اینکه با فرض اینکه این طرح به تصویب برسد، امکان طرح دعوای فلسطیني‌ها در مجامع حقوقی فراهم می‌شود.»

موضع حماس

جنبش اسلامي حماس كه هم اكنون كنترل نوار غزه را در اختيار دارد با گفت‌وگو با دشمن صهيونيستي مخالف است. اسماعيل هنيه نخست وزير قانوني دولت فلسطين روز جمعه پس از نطق محمود عباس اظهار داشت: «در سخنرانی محمود عباس بین درخواست کشور فلسطین و به رسمیت شناختن اسرائیل تناقض وجود دارد.»


 

هنیه از محمود عباس خواست در صورتی که به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطینی در سازمان ملل متحد به شکست منجر شود، گفت‌وگویی ملی را آغاز کند. وی خطاب به محمود عباس تاکید کرد: «راه جایگزین برای شکست در سازمان ملل مذاکره با اسرائیل نیست. با توجه به مواضع امریکا و اتحادیه اروپا، از محمود عباس می خواهیم به سوی مردم فلسطین بازگشته و گفتگویی ملی به راه بیاندازد.»

سياست قطعي جمهوري اسلامي

اما در اين ميان سوال اساسي رأي جمهوري اسلامي به درخواست محمود عباس است كه احتمالا در مجمع عمومي به رأي گذاشته خواهد شد. هرچند مقامات رسمي از تشكيل دولت مستقل فلسطيني استقبال كرده اند اما راهكار جمع بندي شده و نهايي در جمهوري اسلامي چيزي جز به رسميت نشناختن رژيم صهيونيسيتي در هيچ حالتي و بازگشت به وضعيت 70 سال قبل نيست و بر رفراندوم ميان فلسطيني ها اعم از مسلمان، يهودي و مسيحي براي تعيين تكليف سرزمين فلسطين تأكيد دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها