کد خبر: ۲۱۱۵۱۷
زمان انتشار: ۰۸:۲۵     ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
در مذاکرات اخیر هسته ای، طرف های غربی با راه اندازی راکتور اراک موافقت کرده اند مشروط به آن که ایرانی ها بتوانند نگرانی های غرب را در این زمینه برطرف نمایند.
به گزارش پایگاه 598، یکی از راه های پیشنهادی غرب تزریق اورانیوم غنی شده 5 درصد به راکتور اراک است که در نتیجه پلوتونیوم 240 از آن به عنوان زباله هسته ای گرفته می شود.

در صورتی که ایران قبول کند اورانیوم غنی شده به راکتور اراک تزریق کند، حداقل هزار سانتریفیوژ لازم است تا سوخت این راکتور 40 مگاواتی را تامین نمایند. غربی ها می گویند اگر ایرانی ها اورانیوم خام به راکتور تزریق کنند اورانیوم 239 می گیرند که کاربرد نظامی دارد. مقامات کشورمان واکنشی به این ادعاهای غرب نشان نداده اند.

مشرق همچنین افزود:  به گفته های منابع غربی، سومین قسط از 4/2 میلیارد دلاری که از پول های ایران در بانک ها بلوکه شده به حساب ایران واریز شده است.

مبلغ قسط سوم 550 میلیون دلار بود که شنبه گذشته از سوی کره جنوبی به حساب بانک مرکزی ایران واریز شد. پیش از این هم دو قسط 550 و 450 میلیون دلاری از سوی ژاپن به ایران پرداخت شده است. اما پرسش مهم درباره پول های دریافتی این است که آیا این پول ها وارد ایران شده است یا نه؟

اظهارات مقام های دولتی در این باره مبهم است. ولی الله سیف رییس بانک مرکزی روز 14 اسفند تنها تایید کرده است که این پول ها به حسابی که بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی سوییس دارد واریز می شود اما به این سوال که آیا پول ها وارد ایران شده یا نه جوابی نداده است.

1+5 طبق توافق ژنو متعهد است 4/2 میلیون دلار از پول بلوکه شده نفت ایران را طی 6 ماه و در 8 قسط به ایران پرداخت کند. گزارش آژانس می گوید تا کنون ایران چیزی حدود نیمی از ذخیره مواد 20 درصد خود را اکسید کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها