به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، داریوش
فرضیایی (عمو پورنگ) گفت: ایده برنامه عمو پورنگ به 12 سال پیش برمی گردد
که این برنامه قرار بود به صورت مسابقه تلفنی و در ماه رمضان به روی آنتن
رود.
نشست خبری عوامل برنامه «کتابخانه پورنگ» با اهالی رسانه روز گذشته در استودیو گلستان (محل ضبط برنامه) برگزار شد.
بنا
بر این گزارش، در این مراسم علی زارعان (مدیر گروه کودک شبکه دو)، مسلم
آقاجانزاده (تهیه کننده برنامه)، داریوش فرضیایی (عمو پورنگ)، امیرمحمد
متقیان (امیرمحمد)، ابراهیم شفیعی(پهلوان پنبه)، امید سهیلی (شیر)، احمد
علیپور (کارگردان)، محمد علیپور (نویسنده)، مهرداد نصرتی (آهنگساز) و
دانیال حقیقت (طراح گریم) حضور داشتند.
در
ابتدای مراسم فرضیایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 12 سال است که برای
کودکان عمو پورنگ هستید، طی این سالها چه تلاش هایی کردید تا برای کودکان
یکنواخت نباشید و تا کی قرار است عمو پورنگ باقی بمانید؟ پاسخ داد: 12 سال
پیش عمو پورنگ قرار بود فقط یک مسابقه تلفنی باشد. یک ماه در ماه رمضان ما
این برنامه را اجرا کردیم و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت. در ادامه به
آن شاخ و برگ دادیم و فضای آن گسترده تر شد، امیر محمد هم آمد. طی همه این
سالها تلاش کردیم تا برنامه عمو پورنگ را خیلی خوب نگه داریم.
وی
ادامه داد: طی این سالها طبق نظر سنجی های صورت گرفته برنامه ما مخاطب
بالایی داشته و همین نشان می دهد که عمو پورنگ هنوز می تواند باشد.
علی
زارعان نیز در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر حضور اسپانسر در برنامه های کودک
عنوان داشت: اسپانسر مقوله ای است که ابعاد مختلفی دارد. ما در این مورد
در حال گذار هستیم. در حقیقت اتفاقات سال گذشته مبنی بر کسری بودجه
صداوسیما یک تهدید بود که ما آن را به فرصت تبدیل کردیم. از این طریق فضایی
ایجاد شد که حداقل هایی برای برنامه فراهم شود. در ابتدای راه حضور پررنگ
یا اغراق شده در خدمت اسپانسرها در مسیر حفظ مخاطب اختلال ایجاد می کند و
طبیعی است که آزردگی ایجاد شود.
وی
افزود: ما باید دوره گذار را فرهنگی کنیم. در حال حاضر 19 نهاد برای کودک
کار می کنند که اگر هم نفس بشوند و با تلویزیون بیشتر همکاری کنند،
تلویزیون هم کارهای فرهنگی تری انجام می دهد. در همین مسیر یکی دیگر از
کارها تلفن گویاست. نوع جدیدی از تبلیغات که شکل فرهنگی بیشتری دارد .
امروز توجه به اقتصاد مقاومتی برای کودکان یک امر ضروری است و تلویزیون هم
به این مسائل توجه بیشتری دارد.
مدیر
گروه کودک شبکه دو اظهارداشت: تلفن گویای عمو پورنگ تا به امروز 32 میلیون
تماس داشته که هم رویکرد فرهنگی دارد و هم تبلیغات مستمر روند رو به رشدی
خواهد داشت. اگر برنامه جدیدی داشته باشیم، شاهد انواع جدیدی از تبلیغات
خواهیم بود که دل آزردگی هم نخواهد داشت.
همچین
آقاجان زاده در پاسخ به این سوال گفت: خیلی ها فکر می کنند که پول اسپانسر
به عوامل یا عمو پورنگ می رسد. در حالی که وقتی اسپانسر وارد می شود، حتی
شبکه هم دخیل نیست و این پول به خزانه صداوسیما وارد می شود. ما کارمان را
با همان تعهدی که در قرارداد ذکر شده انجام می دهیم و هیچ پول بیشتری به ما
پرداخت نمی شود.
وی
افزود: سال گذشته به ما خیلی سخت گذشت. ما بین نبودن و بودن با اسپانسر؛
دومی را انتخاب کردیم. البته در طول 80 دقیقه هر قسمت، تنها 3 الی 4 دقیقه
به تبلیغات مستقیم پرداختیم. سعی کردیم مخاطب از حضور اسپانسر آزرده نشود و
خوشبختانه بخش کتاب خوشمزه ما یکی از بخش های پر مخاطب بود.
در
بخش دیگری از مراسم، علیپور در پاسخ به خبرنگاری پیرامون نمایش کلید دروغ
در برنامه کتابخانه پورنگ و ارتباط آن با نماد انتخاباتی رئیس جمهور تصریح
کرد: طرح چنین مسائلی مغرضانه است نه منصفانه. ما باید مقداری خودمان را
عوض کنیم. شاید این حرکت در 6 ماه گذشته یک معنی دیگری داشته، ولی الان ما
برای روایت یک حدیث قدسی از آن استفاده کردیم. به هیچ عنوان هم فکر نمی
کردیم که کسی مغرضانه از آن تعبیر کند.
وی
ادامه داد:زمانی که این اتفاق افتاد، فکر نمی کردیم که کسی چنین برداشت
مغرضانه ای داشته باشد، ما نمی توانیم خودمان را سانسور کنیم تا کسی که در
سایه ایستاده بخواهد از ما آتو بگیرد. یکسری مدام منتظر برداشت های مغرضانه
هستند. کسانی که برنامه را کامل دیده اند، می دانند که این ویدئو هیچ ربط و
شباهتی به تبلیغات انتخاباتی ندارد. ما مسیر خودمان را می رویم.
تهیه
کننده برنامه کتابخانه پورنگ نیز در این باره تاکید کرد که ما به زبان
کودکان برنامه سازی می کنیم. ضمن اینکه دوستان دولت از ما دعوت کرده اند و
ما هر کاری که از دستمان بربیاید برای کودکان و پیشرفت زیستی کودکان انجام
می دهیم و در حدمت مسئولین و دولت هستیم.
داریوش
فرضیایی نیز در ادامه سخنان آقاجان زاده گفت: دراین باره من جلوی دوربین
بودم و در آماج موارد مربوط به کلید بودم. من با تمام حس کودکی ام این کار
را کردم. در این باره نیز هیچ تصوری نداشتم و هیچکدام به این موضوع فکر
نکردیم. انگیزه ها را در بین کسانی که برای کودک کار می کنند نکشید و روح
پاک کودکان را آغشته به این مسائل نکنیم.
وی
درباره سری جدید برنامه نیز توضیح داد: فعلا به فکر پایان برنامه هستیم و
بعد از آن به دنبال انجام کارهای شخصی ام هستم. بعد از آن به سری جدید هم
فکر می کنم.
محمد
علیپور نویسنده برنامه نیز در سخنانی گفت: خلق کارکترهای برنامه در اتاق
فکر شکل می گیرد و ما آنجا به ایده ها شاخ و برگ می دهیم. شروع شخصیت های
جدید هم با گلدون خان بود که 8 بچه داشت ولی ما همسر و فرزندانش را نمی
دیدیم. در ادامه برادرش بلبل خان به کار اضافه شد و برای اینکه جان بیشتری
بگیرد، پدر و مادر هم برایش انتخاب کردیم. در این میان به توانایی های
بازیگرانمان هم فکر می کنیم.
وی
ادامه داد: شخصیت ها همه شناسنامه دارند مثلا امیرمحمد در نقش پیرمرد خیلی
خوب جا افتاد و از پس کار برآمد. بعد هم خیلی خوب توانست بخش مربوط به
حامی مالی را مدیریت کند. حتی چند وقت پبش که به پشت صحنه شاهگوش رفته بود،
آقای میرباقری گفته بودند که خیلی خوب بازی میکنی و کاملا قابل باور است.
تهیه
کننده نیز درباره قلم هوشمند عمو پورنگ عنوان داشت: این قلم کاملا ایرانی
است و خوب است که عمو پورنگ بعد از 12 سال وارد حوزه اسباب بازی هم بشود و
مورد حمایت قرار بگیرد.
وی
درباره ساخت فیلم سینمایی با حضور عمو پورنگ نیز گفت: حضور و ساخت فیلم
سینمایی منوط به فیلمنامه قوی و خوب است. حوزه سینما خطر دارد. ما تلویزیون
را می شناسیم و تا پیدا شدن فیلمنامه قوی به سمت سینما نمی رویم. ما را
بکشند هم سراغ سینما نمی رویم.
در ادامه این مراسم سایر عوامل مجموعه هم سخنانی درباره برنامه کتابخانه عموپورنگ گفتند.