کد خبر: ۲۱۱۱۳۵
زمان انتشار: ۱۳:۴۳     ۲۱ اسفند ۱۳۹۲

ورزش DNA بدن را طوری تغییر می‌دهد که بهتر بتوانند ریز مغذی‌ها را به ارگان‌های مختلف بدن برسانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ورزش تاثیر زیادی بر سلامت می‌گذارد. محققان موسسه کارولینسکا سوئد و دانشگاه کپنهاگن دانمارک دریافتند که چند دقیقه‌ ورزش شدید در هفته‌ باعث تغییراتی در DNA می‌شود که منجر به افزایش سلامت می‌شود.

برای انجام این تحقیقات، محققان از یک گروه 20 نفره خواستند که 20 دقیقه‌ بر روی دوچرخه ثابت تمرین کنند تا ضربان قلب آنها افزایش یابد و بدنشان عرق کند. نمونه‌های بافت‌های عضلانی این افراد مورد آزمایش قرار گرفت و با کسانی که ورزش نکرده بودند مقایسه شد.

در این تحقیقات مشخص شد، تغییرات DNA که بر اثر ورزش ایجاد می‌شود باعث پیشرفت کارایی نرمال بدن می‌شود. با مقایسه اسکلت عضلانی این افراد قبل و بعد از ورزش مشخص شد که بعد از ورزش DNA بهتر چربی، قند و ریز مغذی‌های دیگر را به جای جای بدن منتقل می‌کنند و سلول‌ها را از آسیب دیدگی‌ محافظت می‌کند.

تغییرات انجام شده در DNA کارایی میتوکندری‌ها را بهتر می‌کند. دکتر دونال اوگرمن، مدیر مرکز پزشکی دانشگاه دوبلین می‌گوید : یافته‌های ما نشان می‌دهد که فعالیت منظم برای سلامت سوخت و ساز بدن لازم است و از بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند.

با این وجود تغییرات انجام شده در DNA موقتی است. با انجام چند دقیقه‌ ورزش شدید در روز می‌توان عضلات را پرورش داد، سلامت را افزایش داد و DNA را طوری تغییر داد که بتواند بهتر ریز مغذی‌ها را در بدن تقسیم کند.

دکتر زیرات می‌گوید: ماهیچه‌ها به فعالیت‌هایی که ما می‌کنیم عادت می‌کنند اگر از عضلات استفاده نکنید، آنها ضعیف خواهند شد.

به گزارش ایسنا، محققان و پزشکان، پژوهش‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند تا تاثیر ژن را بر روی علاقه و ایجاد مهارت در ورزش بررسی کنند و البته حالا به نظر می‌رسد که تاثیر متقابل نیز وجود دارد و ورزش بر روی DNA تاثیر می‌گذارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها