کد خبر: ۲۱۱۱۳۰
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۲۱ اسفند ۱۳۹۲

سرمربی تیم ملی رده‌های سنی وزنه‌برداری گفت: امید نداشتن من به تیم نوجوانان مربوط به بحث قهرمانی بود، از طرفی نمی خواستم توقعات بی جا و بیش از حد نیز ایجاد شود.

حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره عملکرد تیم ملی وزنه‌برداری نوجوانان در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب مقام قهرمانی اظهار کرد: در مسابقات باید با حداقل‌ها پیش‌بینی کرد، چرا که امکان دارد حداکثرها در مسابقات رخ ندهد. البته من به این تیم امیدی نداشتم که امید نداشتن من مربوط به بحث قهرمانی است. زیرا ایران تیم قدرتمندی در آسیا محسوب می‌شود و به جز قهرمانی نباید به چیز دیگری فکر کرد. حتی دوم شدن در آسیا نیز برای ایران ضعف به حساب می‌آید. بنابراین منظور من از امید نداشتن به تیم دوم یا سوم شدن در آسیا یا کسب چند مدال بوده است. از طرفی با گفتن این که به این تیم امید نداشتم می خواستم توقع بیجا یا بیش از حد ایجاد نشود و روی تیم فشار نیاید به طوری که همه انتظار این را داشته باشند که وزنه‌برداران باید مدال طلا می‌گرفتند.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به تاریخ و سابقه برخی رشته‌های ورزشی ثابت شده وقتی انتظارات بالا می‌رود، تمرکز از دست می‌رود و نمی‌توان کار درست و مثبتی انجام داد. بنابراین خواستم به نوعی شاگردانم را جمع و جور کنم، همچنین حرف منطقی نیز زده باشیم، با این وجود قهرمان شدن تیم ایران اتفاق خاصی بوده است.

توکلی در مورد وزنه‌زدن کیانوش باقری در گروه B دسته 69 کیلوگرم و عملکرد وزنه‌برداران دسته فوق سنگین نیز بیان کرد: کیانوش باقری به دلیل کمردرد در هفته‌ آخر تمرینات قدرتمندی نداشت، بنابراین رکورد ورودی او را یک کیلوگرم پایین‌تر اعلام کردم تا مشکلی برایش پیش نیاد و راحت‌تر وزنه بزند و با تاکتیک ویژه و کوچک‌ترین رکورد سایر وزنه‌برداران با وزنه‌هایی که برای او انتخاب کردم توانست قهرمان شود.

در مورد وزنه‌برداران فوق سنگین و اختلاف رکورد آنها با وزنه‌بردار قزاقستانی نیز باید بگویم که وقتی وزنه‌برداران تیم قبلی به رده جوانان رفتند خلا ایجاد شد و این وزنه‌برداران که در حال حاضر در تیم ملی نوجوانان هستند، اطلاع نداشتند به اردو می‌آیند یا نه. حتی یکی، دو نفر مثل مهرشاد محمودی وزنه‌برداری را کنار گذاشته بود. از طرفی وزنه‌بردار قزاقستانی سال آخرش در رده نوجوانان بود و قهرمان جهان نیز شده بود، بنابراین نخواستیم با این ذهنیت که او را شکست دهیم در رقابت‌ها شرکت کنیم با این حال دو وزنه‌بردار دسته فوق سنگین خیلی بالاتر از حد انتظار ظاهر شدند و بیشتر از رکورد تمرینی‌شان وزنه زدند که برای من جای خوشحالی دارد.

سرمربی تیم ملی رده‌های نوجوانان و جوانان در پاسخ به این پرسش که برنامه‌تان برای دو نفر اعزامی به المپیک نوجوانان چیست؟ گفت: در المپیک کار ما را راحت‌تر است زیرا می‌توان بر روی دو نفر که وضعیت کاملا مشخصی دارند سرمایه‌گذاری کرد و نتیجه‌ هم گرفت. ما شش نفر کاندیدا داریم که فکر می‌کنم نفر اول وزنه‌بردار دسته 85 کیلوگرم رضا بیرالوند باشد. در مورد نفر دوم هنوز مشخص نکردم میان سبک وزن یا سنگین باشد، اما نظر خودم بر روی 69 کیلوگرم و فوق سنگین است، اما اگر در این مدت نفرات دیگری نیز پیشرفت داشته باشند، این شانس را دارند که انتخاب شوند، اما با توجه به رکوردهایی که الان ثبت کرده‌اند، انتخاب میان سه وزن 69 ، 85 و فوق سنگین انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با رکوردهای وزنه‌برداران نوجوان در مسابقات قهرمانی آسیا، امکان کسب مدال در المپیک وجود دارد؟ تصریح کرد: رکوردهایی رضا بیرالوند در 85 کیلوگرم که در مسابقات ثبت کرد، رکوردهای تمرینی‌اش بود، ما در المپیک فقط برای گرفتن مدال طلا نمی‌رویم، بلکه برای کسب مدال می رویم. در 85 کیلوگرم شانس زیادی داریم، چرا که بیرالوند خیلی حرفه‌ای و منطقی کار کرد و من اعتقاد ویژه‌ای به او دارم. در المپیک نیز حداقل 10- 15 کیلوگرم بیشتر از الان وزنه خواهد زد و این شانس را دارد.

وی افزود: می‌توان بر روی مدال‌های نوجوانان در بازی‌های المپیک حساب کرد، اما باید دید برنامه‌هایی که مدنظر داریم اجرایی می‌شود یا نه؟ در این مورد فدراسیون باید کمک کند و خیلی‌ها نیز از آن بالا هوای فدراسیون داشته باشد تا در نهایت به تیم ملی کمک شود، زیرا تیم نوجوانان ظرفیت این را دارد که مدال بگیرد.

توکلی با بیان این که باید به وزنه‌برداران نوجوان رسیدگی شود، گفت: بارها و بارها از این وزنه‌برداران نوجوان در رده سنی جوانان اسم خواهید شنید ، اما باید روی آنها کار شود و نباید آنها را به امان خواهد کرد تا با انگیزه مدالی که کسب کرده‌اند، خودشان کار کنند و نتیجه‌ بگیرند. بلکه باید دائما چک شوند و الان که در این مسیر استارت کار را زده‌اند اگر در دست انداز بیافتند، بعید می‌دانم به نهایت کار برسند.

این وزنه‌برداران در رده‌های سنی نوجوانان با توجه به این که برای اولین مرتبه به تیم ملی دعوت شدند و زمان کوتاهی که برای آماده شدن داشتند ، خوب کار کردند و با این شرایط در صحنه آسیا توانستند ظرفیت 100 درصدی را به نمایش بگذارند. قهرمان المپیک سیدنی در مورد اردوی تیم ملی جوانان نیز بیان کرد: اردوی جوانان از 13 – 14 فروردین ماه برگزار می‌شود. در مورد جوانان تجربه با آنها کسب نکرده‌ام و در یک مقطع زمانی مناسب راجع به آنها اظهار نظر می‌کنم، زیرا اظهار نظرها باید منطقی و درست باشد و فکر می‌کنم این که حرف‌های الکی زده شود که اساس علمی ندارد و بر روی تفکر و برنامه‌ریزی نیست برای مربی خوب نباشد با این وجود با توجه به مقطعی که با آنها کرد کردم، فوق‌العاده‌ بودند و بعید می‌دانم نتیجه‌ بدی بگیرند.

وی در پایان گفت: من باید از تدارکات، روسای هیات‌ها و مربیان شهرستان‌ها که تعامل خوبی با آنها داشتیم تشکر کنم، البته باید تشکر واقعی را از مربیان شهرستان‌ها داشته باشم که وزنه‌برداران را از صفر به این جا رساندند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها