کد خبر: ۲۰۹۷۰
زمان انتشار: ۱۵:۰۶     ۳۱ شهريور ۱۳۹۰
جعفر تکبیری|مجلس گویا تمایل چندانی به تصویر طرح نظارت بر نمایندگان ندارد. طرحی که قرار است در آن عملکرد نمایندگان بهارستان نشین توسط نهادهای ذیصلاح مورد بازبینی و نظارت قرار گیرد. این بی تمایلی را می توان از تعلل آنها در رای دادن به مواد این طرح در صحن علنی مجلس مشاهده کرد چرا که بر اساس گزارش رسانه ها، تصویب تنها یک بند از این طرح حدود ۱۴۵ دقیقه به طول انجامیده است. این در حالی است که طرح مذکور به رقم انکه یکی از خواستهای مهم رهبر انقلاب است، مدتها نیز در اتاق هیات رئیسه مجلس خاک می خورد. 

تصویب طرحی شبیه قصه 

این طرح در طول دورانی که برای تصویب پشت سر می‎گذاشت همانند ده‎ها طرح دیگر به همان سندروم قدیمی بوروکراسی‎‎های اداری مجلس دچار شد. این در حالی بود که هنگام ارائه پیش نویس طرح قبلی، تک ستاره یک فوریتی را همراه خود داشت تا از این طریق، خارج از روال عمومی دستور کار مجلس مورد بررسی قرار بگیرد اما بازپس‎گیری این طرح توسط کمیسیون اصل ۹۰ که حواشی و تذکرات زیادی توسط نمایندگان را به‎همراه داشت، نگذاشت ستاره یک فوریتی آن خودنمایی کند.
ماجرای تهیه این طرح به زمانی باز می‎گردد که غیبت‎‎های نمایندگان و به حدنصاب نرسیدن صحن علنی مجلس، سوژه داغ خبرنگاران رسانه‎‎های گروهی شده بود و کار آن‎قدر بالا گرفت که هیأت‎رییسه مجلس، اسامی غایبین جلسات رسمی را به‎صورت علنی از تریبون مجلس اعلام می‎‎‎کرد. این موضوع اگرچه توانست نمایندگان را در صحن علنی پارلمان نگه دارد اما عدم مشارکت بخشی از نمایندگان در رأی‎گیری‎ها نشان می‎داد که حضور آن‎ها تنها از ترس افشای نامشان است نه مسئولیت نمایندگی. درست در همان ایام بود که هیأت‎رییسه و نمایندگان مختلف مجلس شورای اسلامی به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند و ایشان نیز به‎صورت غیرمستقیم در لابه‎لای سخنان‎شان این نکته را مورد توجه قرار دادند تا نوعی زنگ خطر برای نمایندگان باشد. زنگ خطری که به تهیه طرح نظارت بر نمایندگان منجر شد.
حضرت آیت‎الله خامنه‎ای، در این دیدار با اشاره به شأن و اهمیت نظارتی مجلس، لزوم تدوین، سازوکار نظارتی برای مجلس و عملکرد نمایندگان را ضروری دانستند و فرمودند: «اگر شما امروز توانستید یک سازوکار کنترلىِ متقن و محکم براى نظارت بر کار نماینده پایه‎گذارى کنید، تا هر وقتى که این دستگاه خوب کار کند، اجرش مال شماست؛ مزد الهى‎اش مال شماست.»
شاید قصد حقیقی مجلس برای تهیه چنین طرحی، حفظ شأن نمایندگان مجلس باشد. شأنی که این روز‎ها با حرف و حدیث‎‎های مختلف و شایعاتی که در خصوص شغل نمایندگی مجلس، میزان حقوق دریافتی و سفر‎های خارجی نمایندگان و شاید رانت‎‎های مورد استفاده آن‎ها دهان به دهان می‎‎‎چرخد، خدشه‎دار شده است. اما با حذف بند نظارت بر دارایی‎‎ها و واکنش منفی برخی نمایندگان به مسائل اینچنینی در این طرح، شائبه‎‎ها را همچنان پابرجا باقی ‎نگه داشت. 

فراز و نشیب طرح نظارت 

پس از این وقایع و تأکید رهبری، کمیسیون اصل ۹۰ دست به‎کار شد و طرح به نسبت امیدبخش نظارت بر نمایندگان را تهیه و با قید یک فوریت به صحن علنی مجلس فرستاد.
درست یک هفته پس از ارائه این طرح به صحن علنی مجلس و بررسی قید یک فوریت آن، به ناگاه در جلسه روز ۲۶ خرداد با تقاضای کمیسیون اصل ۹۰، طرح از دستور کار خارج شد. این ماجرا واکنش شدید نمایندگان را به‎همراه داشت و چند نماینده از جمله احمد توکلی اعتراض شدید خود را در این خصوص به هیأت‎رییسه مجلس ارائه کردند اما بازهم نتوانستند کاری از پیش ببرند. این طرح تا مدت‎ها به ناکجا آبادی در مجلس رفت و هیچ کس از آن خبر نداشت. در این زمان بود که برخی از نمایندگان مجلس، از مخالفت تعدادی از همکاران‎شان برای ارائه و تصویب این طرح در مجلس پرده برداشتند. اما پس از چند ماه توقف در بررسی این طرح، کمیسیون اصل ۹۰ طرحی جایگزین را برای بررسی به کمیته ویژه پنج نفره کمیسیون ارجاع داد. طرحی که نه قید یک فوریت داشت و نه خبری از نظارت بر دارایی نمایندگان در ابتدا و انتهای دوره نمایندگی، سفر‎های خارجی نمایندگان، گرفتن هدایا در آن بود. با این‎حال با کش و قوس فراوان، طرح نظارت بر نمایندگان با کمترین اهرم فشار به‎کار نمایندگی، در فروردین ماه ۹۰ به تصویب رسید و سپس از سوی کمیسیون اصل ۹۰ به هیات رئیسه مجلس ارجاع شد تا این طرح مدتی نیز در آنجا اسیر پشت گوش اندازی شود. 

نمایندگان بی میل تر از همیشه 

اما حالا پس از تمامی این کش و قوس ها و فراز و نشیب ها، طرح خاک خورده نظارت بر نمایندگان این هفته از سوی هیات رئیسه مجلس به صحن علنی آورده شد تا نظر اکثریت نمایندگان را در خصوص این طرح جویا شوند. نمایندگانی که گویا میلی به تعیین تکلیف نهایی این طرح ندارند چراکه بر اساس گزارش ها در جلسه روز چهارشنبه برای تصویب بخشی از این طرح از ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، ۸۶ نماینده حاضر به شرکت در رای گیری نشدند و به این طرح حتی رای منفی هم ندادند. نکته جالب تر از این هم در اقدامات مجلس به چشم می خورد، و آن اصرار نمایندگان به بررسی محرمانه تخلفاتشان است. بر این اساس مقرر شد‌ هیئت ۷ نفره مجلس بر رفتار نمایندگان به گزارش‌های واصله درباره هر یک از نمایندگان به صورت محرمانه رسیدگی کند و در صورتیکه تخلف را متوجه نماینده بداند، در اولین جلسه از نماینده دعوت و پس از مذاکره با وی و نیز استعلام از مراجع ذیربط تصمیم لازم اتخاذ کند.
در مجموع آن چیز که از گزارش های منتشر شده از بهارستان به چشم می خورد، این است که عملکرد بهارستان نشین ها در تصویب این طرح پس از تمام کش و قوس ها، تنها به منظور برداشتن این بار از دوش خود و کم کردن حجم انتقادات درباره آن است و گویا قرار نیست که طرحی درست و توانمند برای رسیدگی به عملکرد نمایندگان مجلس که باعث رضایت رهبر انقلاب باشد، تصویب شود...

منبع: جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها