کد خبر: ۲۰۹۵۸۲
زمان انتشار: ۰۸:۲۲     ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی: مهندس بازرگان از روزنامه جمهوری اسلامی انتقاد می کرد که دولت موقت را تضعیف می کند ولی همین فرد امروز نخست وزیر و دولتی که در شرایط جنگ تشکیل شده است را تضعیف می کند . ...نگذارید زبان ما باز شود و حرف هایی را که در شورای انقلاب داشتیم بیرون بریزیم.

رخدادهای 15 اسفند 1359

چکیده

  • آیت الله خامنه ای: هر کس امروز مردم را سفارش کند که با اعتصاب بخواهید فلان نابسامانی برطرف شود به مردم و انقلاب خیانت کرده است.
  •  به عنوان کسانی که روی قرآن کار کرده ایم و قرآن را می شناسیم صلح از نظر قرآن یک ارزش مطلق نیست آن صلحی خوب است که در آن تشویق ظالم و متجاوز و سرکوب مظلوم نباشد .
  • در غائله دیروز  با وجود این که مکرر به [گروهک های آمریکایی] توصیه می شد که شعار ندهند شعار می دادند به چهره هایی که امام به آنها اظهار اطمینان کرده است...از این زشت تر و خبیث تر نمی شود.
  • آیت الله منتظری:  از این که آقای ریگان دو مرتبه تقاضای سقوط دولت جمهوری اسلامی را کرده ملت ایران می فهمد که این دولت منافع دولت آمریکا را تامین نمی کند بنابراین ملت مسلمان ایران به هر نحو از دولت حمایت خواهد کرد.
  • هاشمی رفسنجانی خطاب به مهندس بازرگان: نگذارید زبان ما باز شود و حرف هایی را که در شورای انقلاب داشتیم بیرون بریزیم.
مردم بر اعصاب خود مسلط باشند

خطبه های نمازجمعه این هفته تهران به امامت حضرت آیت الله خامنه ای و در محل دانشگاه تهران برگزار شد. ایشان در خطبه های نمازجمعه با اشاره به سخنان دیروز رئیس جمهور و اقدامات ساختارشکنانه هواداران بنی صدر از مردم خواستند با تسلط بر اعصاب و احساسات خود از تسلیم به توطئه این عناصر جلوگیری کنند و با کنترل نفس و احساساتی نشدن از دامن گرفتن اختلافات بپرهیزند و به دشمن اجازه ندهند که موفق به ایجاد اختلاف داخلی شود.

آیت الله خامنه ای تاکید کردند : ای بندگان خدا ای زن و مرد انقلابی ای جوان های فداکار برای رضای خاطر خدا و برای حفظ تداوم انقلاب اسلامی بر اعصابتان مسلط بمانید اگر کسانی می خواهند اعصاب شما را تحریک کنند با اهانت به نهادهای محبوب شما و چهره های محبوب شما شما را برانگیزند تسلیم نشوید تحریک نشوید راه خدا روشن است وظیفه مردم امروز روشن است اسلام وظیفه ما را معلوم کرده است و امام بارها تصریح نموده اند نهادهای انقلابی و در مرکز و محور این نهادها دولت جمهوری اسلامی مسئول اداره این جامعه بزرگ و ملتهب و انقلابی است و همه ملت پشت سر این نهادها مامور و مسئول مقابله با توطئه های ضد انقلابند.

ویژگی های زمامدار در نظام اسلامی

ایشان ادامه دادند : در سیستم اسلامی حاکم باید طرفدار حق باشد زیرا او جانشین خدا است چون حاکم جانشین خدا است باید بر طبق حق حکم کند و بر اساس حق حکم کردن نقطه مقابلی دارد یعنی بر اساس هوای نفس رفتار نکند.

آیت الله خامنه ای در تشریح دومین ویژگی حاکم اسلامی تاکید کردند : دومین چیزی که حاکم اسلامی باید داشته باشد این است که باید زندگی او در حد زندگی مردم متوسط باشد امیرالمومنین از این هم بالاتر می رود یعنی سطح زندگی حاکم اسلامی در عهد امیرالمومنین از زندگی مردم معمولی هم پائین  تر است .

آیت الله خامنه ای افزودند : سومین چیزی که برای حاکم اسلامی لازم است این است که ارتباط خودش را با مردم ارتباط برادرانه قرار بدهد از مردم منتظر مدح و ثنا نباشد امیرالمومنین می فرماید آن جوری که با جباران عالم حرف می زنید با من حرف نزنید با من عادی حرف بزنید و برادر وار حرف بزنید.

زمامدار باید فقیه و اسلام شناس باشد

ایشان افزودند :‌ شرط دیگری که برای حاکم اسلامی لازم است این است که دارای آگاهی از خط اسلام باشد فقیه باشد اسلام را بشناسد .امیرالمومنین هم در این باره می فرماید شایسته ترین مردم به کار حکومت و ریاست بر جامعه مسلمان ها آن کسی است که هم عرضه و تدبیر این کار را داشته باشد بیش از دیگران و هم حکم خدا را در این باره بیش از دیگران بداند باید فقیه باشد باید آگاه باشد بداند خدا از او چه می خواهد و اگر نداند گمراه خواهد شد .

تحریک مردم به گرفتن حق از طریق فریاد خیانت است

آیت الله خامنه ای پس از برشمردن ویژگی های حاکم در نظام اسلامی در بخش دیگری از خطبه ها اظهار داشتند : هر کس امروز به مردم بگوید حقتان را با فریاد بگیرید به آنها خیانت کرده است هر کس امروز مردم را سفارش کند که با اعتصاب بخواهید فلان نابسامانی برطرف شود به مردم و انقلاب خیانت کرده است چون دولت و مسئولان امر در میان این توفان های هولناک توطئه در صورتی می توانند چاله ها را پرکنند و زخم ها را مرهم بگذارند که بر اعصاب خودشان مسلط باشند که در جامعه تشنج نباشد.اگر تشنج بود هیچ مسئولی نخواهد توانست به چیزی غیر از رفع تشنج فکر کند.

صلحی که در آن حق مظلوم ادا نشود پذیرفتنی نیست

ایشان افزودند : اسلام می گوید فریادهایتان را بر علیه آمریکای جبار بکشید زمانی که دست نشانده آمریکا در این مملکت بود فریادها را آنجا باید می کشیدید و این ملتی که علیه آمریکا فریاد کشیده حاضر نیست علیه خودش هم فریاد بکشد .  آیت الله خامنه ای در خطبه دوم نماز جمعه به سفر هیئت بررسی کننده جنگ اشاره کرده و اظهار داشتند : این هیئت آمده بودند تا موافقت نامه ای را که به نظرشان رسیده بود به ایران بدهند و نظر مسئولان امر را درباره آن بخواهند این موافقت را مطالعه کردیم در شورای عالی دفاع متفقا مضمون این موافقت نامه رد شد .

ایشان ادامه دادند : موافقت نامه ای که یک ملت انقلابی را به صلحی دعوت کند که در آن احقاق حق مظلوم نیست برای ملت انقلابی و مسلمان ما قابل قبول نیست . ایشان افزودند : تکرار کرده ایم که دنیا بداند که از نظر ما راه حل تحمیلی مثل جنگ تحمیلی است روی ارزش صلح تکیه می کنند به عنوان کسانی که روی قرآن کار کرده ایم و قرآن را می شناسیم صلح از نظر قرآن یک ارزش مطلق نیست آن صلحی خوب است که در آن تشویق ظالم و متجاوز و سرکوب مظلوم نباشد .

آیت الله خامنه ای فرمودند : ما اگر بدون مجازات و محاکمه رژیم دست نشانده صدامی پای میز مذاکره بنشینیم جواب پدران و مادران شهید را چه بدهیم جواب میلیون ها آواره جنگ را چه بدهیم جواب دهها هزار رانده شده عراقی که در ایران با وضعی رقت بار زندگی می کنند چه بدهیم ...من به عنوان عضو شورای عالی دفاع و یک برادر به شما اعلام می کنم مطمئن باشید هیچ راه حل تحمیلی از نظر ما مورد قبول نخواهد بود.

دو هدف گروهک های آمریکایی از غائله 14 اسفند

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از خطبه ها به غائله دیروز اشاره و تاکید کردند : این گروهک های آمریکایی دو چیز را مد نظر داشتند اول این که یک غوغای مصنوعی به راه انداختند یعنی این که کسانی می خواهند جلسه را خراب کنند و دیگر این که کسانی که از قبل نشان کرده بودند که باید مورد شتم قرار گیرند زیر باران ضرب و شتم قرار دادند بارها به آن ها گفته شد نزنید و زدند افراد را زندانی کردند کارت ها و نام ها و ورقه هایی را به تریبون رساندند تا اسم هایی اعلام شود با وجود این که مکرر به آنها توصیه می شد که شعار ندهند شعار می دادند به چهره هایی که امام به آنها اظهار اطمینان کرده است به آنها دل بسته است و آمریکا از آنها می ترسد ...

خطیب جمعه تهران ادامه دادند : از این زشت تر و خبیث تر نمی شود با این که رئیس جمهور مکررا به آنها گفت شعار ندهید دادند خودشان بریدند و دوختند و خودشان به تن هر که دلشان خواست پوشاندند.

علیه افراد شعار ندهید

آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به برخی شعارها در محل نماز جمعه اظهار داشتند : من از شما برادران می خواهم که بر اعصابتان مسلط باشید الان دیدم بعضی شعارها نوشته می شود و یا گفته می شود که شعارهای نادرستی است دشمن آن صحنه را به وجود آورد تا شما همین شعارها را بدهید . در شعارها حتما به هیچ شخصی اهانت نشود. در شعارها دشمن واقعی آمریکای جنایت کار است فراموش نشود.(1)

آیت الله منتظری : این دولت منافع آمریکا را تامین نمی کند

آیت الله منتظری در نماز جمعه این هفته قم با تائید دولت محمد علی رجایی گفت : این دولت منافع آمریکا را تامین نمی کند.وی ادامه داد : از این که آقای ریگان دو مرتبه تقاضای سقوط دولت جمهوری اسلامی را کرده ملت ایران می فهمد که این دولت منافع دولت آمریکا را تامین نمی کند بنابراین ملت مسلمان ایران به هر نحو از دولت حمایت خواهد کرد.

آیت الله منتظری ضمن درخواست از رئیس جمهور و نخست وزیر برای تکمیل کابینه گفت : از رهبر انقلاب تقاضا داریم به رئیس جمهور و نخست وزیر دستور دهند تا کابینه را تکمیل نمایند تا از سوی وزیر خارجه به وضع وزارت خانه ها رسیدگی شود در صورت عدم انجام این کار همان طرح سرپرستی وزارت خانه ها تصویب شود و اجرا شود زیرا که ملت ایران در مورد تکمیل کابینه بیش از این نمی تواند صبر داشته باشد.(2)

هاشمی : نگذارید زبان ما باز شود

هاشمی رفسنجانی طی سخنانی پیش از خطبه های نمازجمعه قم خطاب به مهندس بازرگان گفت : نگذارید زبان ما باز شود. وی گفت : اگر کارشناسان مکتبی و اسلام شناسان در بطن جریان ها و در کرسی تصمیم گیری نباشد و بخواهند از قدرت روحانیشان و نفوذشان استفاده کنند و موعظه نمایند کلاه دین و اسلام پس معرکه است . وی ادامه داد : مسئولیت های کشور تصمیم گیری های کشور باید به دست افراد مسلمان و متعهد و اسلام شناس باشد و بدون حضور این گروه در صحنه هیچ تضمینی برای دوام اسلام و انقلاب نداریم .

هاشمی گفت :  مهندس بازرگان از روزنامه جمهوری اسلامی انتقاد می کرد که دولت موقت را تضعیف می کند ولی همین فرد امروز نخست وزیر و دولتی که در شرایط جنگ تشکیل شده است را تضعیف می کند .

وی ادامه داد : یک روز آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه از دولت موقت انتقاد کردند و بازرگان در شورای انقلاب گفت اگر منتظری بگذارد ما کار می کنیم بنابراین دخالت در چنین دولت جرم و گناه است ولی امروز همین افراد به دولت هر بهتانی که بخواهند می زنند ...نگذارید زبان ما باز شود و حرف هایی را که در شورای انقلاب داشتیم بیرون بریزیم.(3)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 16 اسفند 1359 ، صفحه 11

2-  جمهوری اسلامی ، 16 اسفند 1359 ، صفحه 12

3- جمهوری اسلامی ، 16 اسفند 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها