کد خبر: ۲۰۹۲۰
زمان انتشار: ۱۹:۴۷     ۳۰ شهريور ۱۳۹۰
حجت‌الاسلام و المسلمین پیروزمند:
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: مطابق نظرسنجی که به تازگی در آلمان صورت گرفته است، 5/73 درصد اذعان کردند که تابع هیچ دینی نیستند و به عبارتی تن به اباحه‌گیری نوین دادند؛ این در حالی است که تبعیت از دنیاپرستی مدرن تبعاتی دارد که در صورت وقف و اطلاع مردم علیه آن شورش می‌کنند. فاصله طبقاتی یکی از تبعات دنیای مدرن است و نظام‌های غربی با تلاش برای جذب سرمایه و امکانات کشورهای ضعیف و در حال توسعه سعی در برطرف کردن این تبعات هستند.
 به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598 به نقل از فارس، در شوال سال 92 هجری، آندلس به دست مسلمان فتح شد.

شاید پرداختن به مسئله فتح آندلس و مرور اتفاقات دوران پیروزی مسلمانان، انگیزه‌ای برای جهت دادن به حرکت‌های بیداری اسلامی در کشورهای مختلف باشد و در واقع می‌توان گفت با وجود چنین برگ‌های زرینی در گذشته، مسلمانان می‌توانند امروز نیز با تأسی از آن زمان و با استفاده از تاکتیک‌های جنگ نرم، موفقیت‌های چشم‌گیری را در عرصه بین‌المللی داشته باشند..

در این زمینه صدور فرهنگ اسلامی و زمینه‌های صدور با حجت‌الاسلام «علیرضا پیروزمند» عضو هئیت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت‌وگویی انجام دادیم.

حجت‌الاسلام پیروزمند در آغاز سخن اظهار داشت: صدور فرهنگ در اروپا تابع چند عامل است: نخست اینکه مسلمانان به ظرفیت خود ایمان داشته باشند، همچنین دنیای غرب را به درستی بشناسند، تا ظرفیت مسلمانان به تدریج ارتقا پیدا کند. عامل دیگر اینکه جوامع اروپایی نسبت به فرهنگ مادی دلزده شده نسبت به بن‌بست هایی که فرا روی کشورهای اروپایی قرار دارد واقف شوند.

نویسنده کتاب «مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی» ادامه داد: آنچه که مسلمانان و ایرانیان نباید از آن غفلت کنند؛ این است که زمانی از ستیز فرهنگی با غرب صحبتی به میان می‌آید، به هیچ روی به منزله جنگ مذهبی با ادیان ابراهیمی مانند مسیحیت و یهودیت نیست. به هر حال این ادیان جز ادیان توحیدی هستند هر چند تحریف شدند اما بارقه‌ای از آن معارف توحیدی را با خود به همراه دارند.

وی گفت: مقابله با فرهنگ غربی مقابله با رویکرد جدیدی است که در دنیای غرب به تبع عصر روشنگری اتفاق افتاد بانیان «سکولاریسم» در ابتدا شعار جدایی دین از سیاست را مطرح کردند که به تدریج دین در زندگی خصوصی هم حذف شد و اباحگری فراگیری بر جامعه مسلط شد که در نهایت منجر به حاکمیت دین نوین دنیا پرستی و در قالب نظام «لیبرال دموکراسی» شد.

وی ادامه داد: فلاسفه، جامعه‌شناسان و روانشناسان غربی با آموزه‌های خود دستورالعمل این نوع زندگی را نهادینه کردند و در تلاش هستند که این سبک از زندگی به سایر جوامع از جمله جوامع اسلامی صادر کنند.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: مطابق نظرسنجی که به تازگی در آلمان صورت گرفته است، 5/73 درصد اذعان کردند که تابع هیچ دینی نیستند و به عبارتی تن به اباحه‌گیری نوین دادند؛ این در حالی است که تبعیت از دنیاپرستی مدرن تبعاتی دارد که در صورت وقف و اطلاع مردم علیه آن شورش می‌کنند.

وی گفت: فاصله طبقاتی یکی از تبعات دنیای مدرن است و نظام‌های غربی با تلاش برای جذب سرمایه و امکانات کشورهای ضعیف و در حال توسعه سعی در برطرف کردن این تبعات هستند.

پیروزمند گفت: توجه بیش از اندازه به لذاید مادی، متلاشی شدن بنیان خانواده و امنیت روانی در جامعه نیز جنبه دیگری از فرهنگی غربی است. نخستین اقدامی که در زمینه صدور فرهنگ اسلامی باید انجام شود این است که سلطه فرهنگ مادی در دنیای غرب از بین برود و چالش‌های آن مورد پذیرش قرار بگیرد و این وظیفه مسلمانان را در روشنگری سنگین‌تر می‌کند.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه جامعه غربی با رفاه، امنیت و آزادی فردی سعی می‌کند موجب رضایت‌مندی شهروندان غربی شود، گفت: ایجاد رضایت مندی در جهت جلوگیری از شورش فرهنگی است و مسلمانان برای اینکه این شورش اتفاق بیافتد دو وظیفه را باید انجام دهند نخست ظرفیت خود را از دو جهت ارتقا دهند.

نویسنده مقاله «فرهنگ تحمیلی جهانی غرب و گفتمان جهانشمول انقلاب اسلامی» ادامه داد: نخست میزان تسلط و آشنایی با اسلام ناب است عامل دوم و اقدام دوم که مسلمانان باید انجام دهند این است که که علاوه بر روشنگری معرفتی بتوانند از طریق تولید علم و ارائه الگوهای پیشرفت مناسب، سبک زندگی جدید که بیشتر دغدغه بشر را پاسخ دهد را به جهان معرفی کنند؛ اگر این دو مسئله اتفاق بیافتد به معنای آن است که مسلمانان قدرت جهانی‌سازی مبتنی بر فرهنگ اسلام را پیدا کردند. اگر این اتفاق بیافتد آزادگان و مستضعفان جهان حتی در اروپا و امریکا به سبک زندگی جدید گرایش پیدا می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صدور الگوهای اسلامی به معنای تبعیت دنیای غربی از جهان اسلام نیست حتی در ایران اسلامی زمانی که از الگوی پیشرفته غربی استفاده می‌کنیم به معنای پذیرش بنیادهای معرفتی و اعتقادی حاکم بر اسلام نیست؛ سبک زندگی را به دلیل کارآمدی می‌پذیریم و بعد دچار پیامدهای فرهنگی آن می‌شویم. برای این صدور فرهنگی باید نخست لیبرال دموکراسی را به زانو در آوریم بعد از آن به طور طبیعی شورش فرهنگی علیه بت‌پرستی مدرن حاکم بر دنیای غرب را شاهد خواهیم بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها