به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه توزیع سبد کالا و
ادامه این طرح در سال آینده اظهار داشت: با توجه به نقدهایی که مسئولان
دولت فعلی نسبت به دولت قبلی داشتند، به نظر میرسید با این نوع کمک کردن
به مردم مخالف باشند لذا اینکه چطور به این نتیجه رسیدند که سبد کالا بدهند
جای تعجب دارد.
نبوی با یادآوری اینکه برخی از مسئولان دولت فعلی
به صراحت با این نوع کمکرسانی مخالفت کرده بودند، افزود: به نظر نمیآمد
دولت با مواضعی که اعلام کرده بود، دست به این کار بزند اما متاسفانه در
عمل بسیار بد شد و اولین سوءاستفاده را آمریکاییها کردند و مدعی شدند مردم
ایران گرسنه هستند که در چنین شرایطی سبد دریافت میکنند و پولی که از ما
گرفتهاند صرف کالاهای اساسیشان شده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت
نظام بر همین اساس تصریح کرد: ما دیدیم که این روند منجر به معذرتخواهی
رسمی رئیس جمهور شد، لذا دولت باید هوشیاری بیشتری را به خرج دهد و این
اشتباهات را تکرار نکند؛ هرچند سوالاتی در این زمینه و درباره تامین منابع
سبد کالا وجود دارد.
وی درباره پیشنهاد برای اجرای مرحله دوم سبد
کالا متذکر شد: اگر بخواهند به هدفهای مشخص مثلا کسانی که تحت پوشش
بهزیستی و کمیته امداد هستند این سبد تعلق بگیرد، روش روشنی دارد.
نبوی
یادآور شد: نکته دیگری که در مجلس به نتیجه نرسید این بود که به نظام
سلامت برای گسترش بیمهها کمک شود تا شرایط سخت مردم درباره بیمهها برطرف و
به تولید در جهت رفع بیکاری و رکود کمک شود تا از شرایط کنونی خارج شویم،
بنابراین این مسائل نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
* سیستم بانکی، اطلاعاتی، مالیاتی و گمرک باید متصل شوند
عضو
مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیستم بانکی، اطلاعاتی، مالیاتی و
گمرک باید متصل شوند، ادامه داد: من در همه دولتها این نگرانی را داشته و
به برخی از روسای جمهور نیز این نکته را گوشزد کردم؛ تیم اقتصادی باید
جایگاه ویژهای در دولت داشته و منسجم باشد و تصمیمات درست را با پشتیبانی
رئیس دولت اتخاذ کند اما متاسفانه در هیچیک از دولتها چنین شرایطی فراهم
نشده است لذا احساسم این است که در این دولت نیز وضع به همین شکل است.
* توقع اقتصادی از دولت بیشتر از اینها بود
وی
با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت لیدر مشخصی هم ندارد، گفت: به طور
مثال معاونت برنامهریزی با وزیر اقتصاد تفاوت دیدگاه دارند اما اگر
بتوانند طوری هماهنگ شوند که به تصمیم واحد برسند و آن را با پشتیبانی رئیس
دولت اجرا کنند مشکلی وجود ندارد لذا در حوزه اقتصاد توقع بیشتری از
روحانی داشتیم.
نبوی در ادامه انتخابات ۲۴ خرداد را یک حماسه سیاسی
دانست و گفت: حضور بالای ۷۰ درصد و یک رقابت سنگین نشان داد انتخابات با
معیارهای جهانی و استانداردهای بالایی اتفاق افتاد. ما تکثر کاندیداها
داشتیم و رجال اصولگرا به اندازه کافی یکدیگر را تخریب کردند.
«از
آن طرف نیز اصلاحطلبان برخلاف گذشته خود عقلانیتی را به ظهور گذاشتند و
آقای عارف را ولو اینکه خودش هم نمیخواست با سرمایهگذاری خاتمی از صحنه
خارج کردند و با پشتیبانی هاشمی رفسنجانی و خاتمی این پیروزی نصیب آقای
روحانی شد؛ در مجموع ما آرزوی توفیق برای دولت آقای روحانی را داریم چراکه
منتخب مردم است و ما آرزو میکنیم حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را محقق
کنند»
* غنیسازی ۲۰ درصد باعث شد این دولت بتواند وارد مذاکره شود
نبوی
متذکر شد: متاسفانه هر دولتی که سر کار میآید مشکلات را گردن دولت قبلی
میاندازد تا از این طریق افکار عمومی را قانع کند اما همه دولتهای گذشته
دستاوردهایی داشتند و این باید مورد تایید قرار گیرد و عین حال مشکلات
گذشته برطرف شود.
«همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند دولت
جدید نباید نقاط ضعف دولت گذشته را داشته باشد بنابراین به نظر میآید دولت
فعلی بیش از حد بر روی ضعفهای دولت قبلی تاکید کرد در حالی دستاوردهای
هستهای و پیشرفت های موشکی مسائلی بود که جهانیان نیز به موفقیت در این
زمینه اقرار داشتند و ما نباید این موضوعات را نادیده بگیریم لذا رسیدن ما
به غنیسازی ۲۰ درصد باعث شد این دولت بتواند وارد مذاکره با ۱+۵ شود.»
* دولت تغییرات زیاد مدیریتی را توجیه کند
عضو
مجمع تشخیص مصلحت خاطرنشان کرد: از طرف دیگر شعار اعتدال برای پرهیز از
افراط و تفریط شعار خوبی است و در عرصه سیاست داخلی و خارجی باید مورد توجه
باشد و در عرصه بین الملل نیز دولت باید در چارچوب حکمت، عزت و مصلحت عمل
کند؛ آمارهایی که از تغییرات شدید مدیریتی گفته میشود باید از سوی مسئولان
توجیه شود که چقدر این مسئله با اعتدال هماهنگ است چراکه این امر سرمایه
ها را مخدوش میکند بنابراین شایستهسالاری حکم میکند از نیروهای شایسته و
متعهد استفاده شود و این طور نباشد که اگر کسی در دولت گذشته مدیر و منشأ
خدمات خوبی بوده است لزوماً عوض شود.
* بازی دوگانه اصلاح طلبان با دولت روحانی
وی
در ادامه این گفتوگو به بازی دوگانه اصلاحطلبان پرداخت و یادآور شد:
اصلاحطلبان یک بازی دوگانهای را انجام میدهند لذا اصولگرایان از این نظر
باید حواس خود را جمع کنند چراکه اصلاحطلبان هم میخواهند به صورت کامل
از مزایای این دولت استفاده کنند و وقتی نگاه میکنیم میبینیم اکثر
مدیرانی که جایگزین شدهاند در سطوح بالا و مراکز تصمیمگیری حساس از جناح
اصلاحطلب بودهاند اما در بیان میگویند روحانی اصلاحطلب نیست و از طرف
دیگر میخواهند معایب این دولت را به گردن نگیرند.
* جریان چپ هیچگاه شکست را نپذیرفته است
نبوی ادامه داد: این بازی دوگانه در تاریخ جمهوری اسلامی منسب به جریان چپ بوده که هیچگاه این جریان نخواسته شکست را بپذیرد.
* شبکه فساد اقتصادی پس از جنگ شکل گرفت
عضو
مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه فساد اقتصادی به خاطر شرایط جنگ
پس از آن دوران در دستگاههای کشور نهادینه شد، افزود: دولتهای زمان جنگ
نیز بیتابی میکردند و به خاطر تضعیف نشدن دولت در زمان جنگ این برخوردها
صورت نگرفت لذا شبکههای فسادی شکل گرفت و در دستگاههای قضایی و دولتی و
بانک گسترده شد و به همین خاطر برخورد با آن دشوار شد. این موضوع استمرار
پیدا کرده و یک عزم، شجاعت و تدبیری میخواهد هرچند که برخورد با مفاسد
اقتصادی مورد حمایت مردم و رهبری قرار دارد اما برخورد با آن سر و صداهای
زیادی ایجاد میکند و از رسانهها تا چهرههای سیاسی ممکن است این مسئله را
با مارکهای سیاسی باطل کنند.
وی تصریح کرد: باید مقدمات برخورد با
مفاسد فراهم شود و لازمهاش حضور مسئولانی در راس کار و بنگاههای اقتصادی
است که سابقهشان طوری نباشد که این توهم ایجاد شود آنها اهل مبارزه با
مفاسد نیستند.
* علت معطل ماندن طرح شفاف کردن دارائی مسئولان در مجمع
نبوی
درباره تاثیر شفاف کردن دارایی مسئولان در مبارزه با مفاسد تصریح کرد:
این طرح در حال بررسی است و احتمالا به یک جمعبندی و چارچوبی برسد و در
حال حاضر در کمیسیون مشترک قضایی و اقتصادی در حال بررسی است.
«این
موضوعی نیست که ساده باشد چراکه قوه قضاییه اگر بخواهد اموال شبکه
گستردهای را قبل و بعد از مسئولیت بررسی کند کار دشواری است چراکه
سوءاستفاده فقط مختص مدیران نبوده و ممکن است یک منشی دادگاه راحتتر از یک
قاضی بتواند سوءاستفاده کند.»
وی تاکید کرد: این کار پیچیده است و
چند جلسه در مجمع مطرح شده و الان نیز در کمیسیون است و بنا بر این است که
اینکار به نتیجه برسد؛.
عضو مجمع تشخیص گفت:بنده در این طرح که در
جلسات کمیسیون مشترک مجمع به ریاست آیتالله آملی رئیس قوه قضاییه تشکیل
میشود، حضور دارم و کار پیش میرود و به جمعبندیهایی میرسیم.
وی
در خصوص علت غیبت سه جلسهای رئیس جمهور در جلسات مجمع توضیح داد: دلیل
خاصی نداشت. رئیس جمهور طبعا گرفتاریها و جلسات زیادی دارد البته بنای
ایشان این است که نهادهای قانونی را به رسمیت بشناسد.
نبوی بیان داشت: غیبت اعضا در مجمع آییننامه خاصی ندارد چون اصولا اعضای مجمع به وسیله رهبری انتخاب میشود.
* شورای عالی حل اختلاف قوا تصمیمساز است نه تصمیمگیر
عضو
شورای عالی حل اختلاف درباره علت تشکیل این شورا و مهمترین پروندهای که
تاکنون به آن رسیدگی شده است، اظهار داشت: طبق اصل این ۱۱۰ یکی از وظایف و
اختیارات رهبری، تنظیم روابط قوا و حل اختلاف آنهاست. این کار جز وظایف
مقام رهبری است و ایشان برای اینکه به این کار سامان دهد هیأت پنج نفرهای
را به ریاست آیتالله شاهرودی تشکیل دادند، تا مسائلی را که پیش میآید و
روسای قوا از ایشان استمداد میکنند، ارجاع شود و در اینجا کار کارشناسی
صورت گیرد و نهایتا مقام معظم رهبری تصمیم بگیرند.
وی ادامه داد:
ایشان یک ابتکاری را به خرج دادند که تصمیمگیریشان متکی به یک کار
کارشناسی شود و در واقع این شورا یک هیأت مشورتی برای ایشان است نه
تصمیمگیر و بیشتر حالت تصمیمسازی دارد. در دوران احمدینژاد اختلافاتی
بین قوه مجریه و مقننه بیشتر شد و ایشان برداشتهایی خاصی از قانون اساسی
داشتند.
* به خاطر جایگاه مشاوره برای رهبری از جامعه مهندسین انصراف دادم
نبوی
درباره علت خروج از شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین گفت: من احساس کردم
وقتی در هیأت حل اختلاف هستم، در جایگاه مشاوره برای رهبری و فراجناحی قرار
دارم لذا اگر به جایی متصل باشیم انتظار است که مثلا بگوییم موضع جامعه
مهندسین در فلان قضیه چیست البته باید بگویم هیچ نهیای از طرف رهبری نبود
اما خودم برای اینکه سخنگوی تشکیلاتی نباشم انصراف دادم و فقط عضو هیأت
موسس هستم.
* تکثر آزاردهنده خرداد ۹۲ باید در جلسات اصولگرایی مدیریت شود
عضو
مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جلسات هماندیشی اصولگرایان که با محوریت
حجتالاسلام تقوی برگزار میشود گفت: همه این جلسات مثبت است و اگر تلاش
شود که این تکثر آزاردهنده که در خرداد ۹۲ ژنرالهای اصولگرا را مقابل
یکدیگر قرار داد، مدیریت شود، ارزنده است و ضرورت دارد تلاشهایی در این
زمینه صورت گیرد البته نمیخواهیم بگوییم که آنها متحد میشوند اما اگر
بشود که به یک ائتلافی برسند خوب است اما بنده به دلیل همین معذوریت که
گفتم، شرکت نمیکنم.
* رویکرد حزبی روحانی برای احزاب اصلاحطلب خوشایند نبود
نبوی
درباره تعامل احزاب با دولت در دوره جدید افزود: آقای روحانی اول ریاست
جمهوری خود حرفی شبیه احمدینژاد را مطرح کرد که من به هیچ حزب و گروهی
وابسته نیستم از این رو این امر برای احزاب اصلاحطلب خوشایند نبود؛
انتقاداتی که به احزاب در ایران وجود دارد انتقادات درستی است لذا با توجه
به مطرح شدن اصلاح قانون احزاب از سوی وزارت کشور امیدواریم این بحث حساب و
کتابی پیدا کند.
* من از دولت موسوی استعفا نکردم
نبوی در
ادامه درباره علت استعفا از دولت میرحسین موسوی تاکید کرد: من استعفا نکردم
و تمام دوره اول مهندس موسوی را حضور داشتم اما دوستان ما آقای توکلی و
مرحوم عسکر اولادی که فشار تبلیغات روی آنها زیاد بود استعفا کردند و در
دور دوم نیز خود آقای موسوی مرا انتخاب نکرد.
* دیدارم با حجاریان خوشوبش بود نه بحث سیاسی
عضو
مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه من حجاریان را توصیهپذیر نمیبینم،
گفت: او از سوی امثال ما که خطی سیاسیمان نیز با یکدیگر فرق میکند توصیه
پذیری ندارد و دیدار ما بیشتر یک خوش و بش بود.
* کاندیدای مجلس دهم نمیشوم
نبوی با بیان اینکه بنده کاندیدای مجلس دهم نمیشوم، افزود: بنده بعد از مجلس پنجم تصمیم گرفتم کاندیدا نشوم
* ورود به مباحث انتخاباتی از سوی دولت به مصلحت خودشان هم نیست
عضو
مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان درباره ورود زودهنگام دولت به انتخابات
گفت: ورود مستقیم دولت به بحث انتخابات به مصلحت دولت نیست البته انتخابات
نیاز به مقدماتی دارد اما دولت به عنوان برگزارکننده انتخابات نباید ورود
کند و این تجربه خوبی هم نداشته است چراکه زمان آقای هاشمی در آستانه
انتخابات مجلس پنجم حزب کارگزاران سازندگی متشکل از اعضای دولت و وزرا شکل
گرفت که رهبری مستقیما گفتند وزرا حذف شوند و نباشند، لذا این به نفع دولت و
کشور نبود البته همین کار را خاتمی هم انجام داد و حزب مشارکت را تشکیل
داد.