به گزارش
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 ، آیت الله شیخ رضاسبط الشیخ الانصاری از اساتید و فضلای حوزه های علمیه کشور پنجشنبه شب اول اسفندماه در جمع نمازگزاران مسجدصاحب الزمان جنوبی دزفول با بیان سخنانی ، به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر ، و خیانت (ساکتین) پرداخت و از تک تک مردم و بویژه مسئولین خواست تا نسبت به حفظ ارزشهای اسلامی دغدغه خاطر و احساس مسئولیت بیش از پیش داشته ، و قاطعانه و با صراحت در مقابل منکرات واکنش نشان دهند.
ایشان در سخنان خود گفتند : خداوند سبحان ،در آيه شريفه (وَإِذَ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ )(الاعراف 164) مردمان یک جامعه را متشکل از سه گروه معرفی می فرماید: 1- فاعلین 2- ساکتین 3- ناهین.
فاعلین ،کساني هستند که با زیر پا گذاشتن حدود و ارزشهای الهی و فرهنگی و اجتماعی و حقوق شهروندی ، مرتکب گناه و کارهای خلاف می شوند.
ساکتین ، آنان هستند که شاهد و ناظر گناهان می باشند ، اما بی تفاوت و ساکت هستند .
ناهین ، یعنی آمرین بالمعروف و ناهین عن المنکر . و اینان که مومنین حقیقی و مسلمان راستین می باشند در مقابل گناه و خطا و بی بندوباری و ولنگاری و خطا و بی تفاوت و ساکت نبوده و نهی از زشتی ها و امر به خوبی ها می کنند .
نهی از منکرات و زشتی ها ، در نزد هر قوم و ملتی ، اصلی است معقول و مقبول.
به نزد من آن کس نکوخواه توست که گوید فلان خار در راه توست
هیچ انسانی منکر این نیست که :
اگر بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است
و خداوند سبحان راه و چاه را با بهترین کلام و بیان ، به ما نشان داده است .
دمیدن روح یأس و نومیدی در آمرین به معروف و ناهین از منکربارها از زبان بسیاری از « ساکتین » چنین جملاتی را شنیده ایم : حرف زدن فایده ای ندارد ، صحبت و نصیحت و تذکر ، بی ثمر است.
بدون شک ، این سخنان بظاهر ناصحانه و مشفقانه ، ناشی از القاءات شیطان ، و به منظور دمیدن روح یأس و نومیدی در مردم متدین مسلمان ، نسبت به اصلاح مفاسد ، و ایجاد امنیت برای مفسدین می باشد .
در روایت (أَوْحَى اللَّهُ إِلَى شُعَيْبٍ النَّبِي ...) خداوند سبحان به حضرت شعیب علیه السلام وحی می فرماید : که یکصد هزار نفر از قوم تو معذب به عذاب خواهند شد ، شصت هزار نفر از خوبان (=ساکتین) و چهل هزار نفر از بدان (=فاعلین) . آن حضرت متعجبانه سوال می کند : ( فَمَا بَالُ الْأَخْيَارِ ) ؟ خوبان چرا ؟ و چرا بیشتر از بدان ؟ و پاسخی که می شنود این است : (دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِي ) ، برای اینکه با گناهکاران و تبهکاران و خلافکاران مداهنه و سازش کرده اند.
اهل مداهنه ، به دلائلی همچون ترسو بودن ، عافیت طلبی ، حفظ موقعیت و کسب منفعت – به هر قیمتی ، ولو با دین فروشی- با هرکس و هر چیزی از در صلح و سازش وارد می شوند و این بر خلاف دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می باشد .
از امیر المومنین علیه السلام مروی است که فرمودند : ( أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلّی الله عَلیهِ وَ آله أَنْ نَلْقَى أَهْلَ الْمَعَاصِي بِوُجُوهٍ مُكْفَهِرَّه) : رسول خدا به ما دستور دادند که با اهل معصیت ، با چهره های عبوس مواجه شویم ، نه اینکه به آنان لبخند بزنیم . و این یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از گناه و افزونی گناهکار در جامعه می باشد.
( ناهین) قبول ندارند که نهی از منکر ، و تذکرات آنان بی اثر می باشد (لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ) و بالفرض و با صرف نظر نمودن از نتیجه عمل ، و با انجام تکلیف ، می خواهند در پیشگاه الهی معذور باشند (مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ ).
گر نیاید به گوش رغبت کس بر رسولان پیام باشد و بس
اهل مداهنه ، ساکتین و افراد بی تفاوت در مقابل منکرات ، ملعون هستند( لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ المائده 78 كَانُواْ لاَ يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ المائده 79 )
یکی از مواردی که جای تعجب و تأسف بسیار دارد ، غفلت و یا تغافل نسبت به زیر پا رفتن حدود الهی ، و سکوت در مقابل آن هاست .
خشم مقدس ، یکی از نشانه های اهل ایمانآیا به مقتضای ( والکاظمین الغیظ ) الآیه و ( الغضب مفتاح کل شر )الخبر ، هر خشم و عصبانیتی مذموم است ؟ آیا حضرت موسی علیه السلام به خاطر انحراف قومش ، متأثر و متأسف و غضبناک نشد ؟
(وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا ... ) الاعراف 150
آیا یک مسلمان شیعه ، که مقتدا و پیشوای او امیر المومنین علیه السلام است ، نباید ناراحت بشود از اینکه می بیند حدود و احکام الهی در مواردی نادیده گرفته شده و گاه به راحتی زیر پا نهاده می شود ؟ مگر حجاب از بزرگترین واجبات الهی نیست ؟
در صحنه اجتماع ، آیا التزام اقلیتهای مذهبی به رعایت این قانون بیش از زنان و دختران مکشّفه مسلمان نیست ؟
مسئولین بایستی قاطعانه و صراحتاً با اعمال ضد اسلامی مخالفت نموده ، و علناً اعلام تنفر و بیزاری از ضد ارزش ها نمایند .
( قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَءاؤا مِنكُمْ ... ) ممتحنه 4
چرا یک مسئول ، در سخنان خود ، آشکارا و صراحتاً اعلام نمی کند که : ( ای مردم ، من از بی حجابی و ارتکاب هر معصیت و گناهی متنفر و بیزار هستم ) ؟
نقش مسئولین در هدایت و ضلالت مردم ، از مسلمات غیر قابل انکاری است که توجه لازم به آن نمی شود . چرا وصیتنامه امام راحل رحمه الله علیه مد نظر آنان نیست ؟
چرا از رهنمودهای حکیمانه و دلسوزانه مقام معظم رهبری ، بهره لازم را نمی بریم ؟
به عنوان مثال ، مصداقی را بیان می کنم مربوط به رئیس جمهور محترم : در اولین کنفرانس مطبوعاتی ایشان ، خانمی برای پرسش آمد ، درحالی که رعایت حجاب نکرده بود . هیچ زمانی را به خاطر ندارم که این مقدار آرزو کرده ، و حسرت خورده باشم . امیدم این بود که ایشان محترمانه و قاطعانه و با رأفت بگویند : دخترم ، من به عنوان رئیس قوه مجریه ، و مهمتر از آن به عنوان یک شخص روحانی که اصلی ترین وظیفه ام تبلیغ و ترویج و تقویت و صیانت دین می باشد ، از شما تقاضا می کنم که حجاب را ، که عامل سعادت و موجب وقار و متانت و اعتبار شماست ، رعایت کنید.
و اگر این تذکر داده می شده ، رعایت حجاب یک دستور العملِ عملی می شد برای ملت ما.
فائده و اثر مثبت چنین تذکراتی ، ازفوائد و اثرات صدها و بلکه هزارن مجلس که در رابطه با حجاب برگزار شود ، بهتر و بیشتر است.
اما صد تأسف و هزار تحسر ، که چنین نشد.
این تصور غلطی است که یک مسئول در صدد آن باشد ، همگان مرید او باشند و او مراد همگان . حتی با نفاق هم حصول چنین امری ممکن نیست . مگر همه مردم آن زمان ، از امیر المومنین علیه السلام خشنود بودند ؟ ملاک و معیار در کارها بایستی رضای خداوند متعال باشد و بس . و این عامل پیروزی ما بوده و إن شاء الله خواهد بود .
برخی از برنامه های سیما ، قبح گناه را در جامعه از بین برده استایشان در پاسخ به سوالی در مورد نقش رسانه ملی در فرهنگ سازی جامعه گفتند
آیا سیمای ما هنوز نمی خواهد ننگ استفاده ابزاری از وجود زن مسلمان شیعه را ، برای تبلیغات تجاری باور کند ؟! آن هم تبلیغاتی که در مواردی نه تنها مفید نیست که مضر است و مردم را سوق می دهد به طرف زندگی تجملی و اشرافی ، آن هم بدون کار و کوشش ، و گاه در مواردی جز برای اغوای یک ملت نیست.
کرم حلزون چه بود و چه شد ؟
بارها پرسیده و الان هم می پرسم که معنای ( بدون چاکلز هرگز ) چیست ؟
چرا برای ( بدون حجاب هرگز ) ، ( بدون نماز هرگز ) هزینه نمی کنیم ؟
قرآن کریم می فرماید ( إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّواْ عَن سَبِيلِ اللّهِ ... ) الانفال 36
ما برای دین خدا چقدر هزینه کرده ایم ؟
ارشاد اسلامی ما برای کنسرتهایی که جز مفسده بدنبال ندارد چقدر هزینه نموده و می کند و برای ( ارشاد مردم به سوی اسلام و برنامه های اسلامی ) چقدر ؟
بی تفاوتی و بی تعصبی تا کی ؟
چرا دولتمردان ما به خاطر زیر پا رفتن حدود الهی برانگیخته و متغیر و عصبانی نمی شوند ؟
چرا درس (غیرت دینی داشتن) را از (غیرت بی دینی) دولتمردان کشوری مثل فرانسه نمی آموزیم که محصل دبیرستان و مربی مهد کودک را بخاطر داشتن حجاب اخراج می کنند ؟
چرا قسم خوردگان به خدا و قرآن ، مورد قسم خود را فراموش می کنند ؟
در پایان جلسه ، ایشان گفتند: برگزاری جلسات پرسش و پاسخ ، در مورد مسائل دینی و اخلاقی و اجتماعی ، یکی از مهمترین نیازهای فرهنگی است که حد اقل هفته ای یکبار ، در یکی از مساجد شهر و با حضور سائر مساجد و متدینین ، بمنظور افزودن به بصیرت دینی ، که توصیه مقام معظم رهبری به همگان خصوصاً جوانان و اتحاد نیروهای ارزشی می باشد ، بایستی برگزار شود .