کد خبر: ۲۰۷۶۶۱
زمان انتشار: ۰۰:۲۸     ۰۷ اسفند ۱۳۹۲
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در توافق نامه ژنو به دغدغه‌های غرب توجه و به دغدغه‌های ایران بی‌توجهی شده و در واقع وسیله‌ای برای گرفتن گام به گام اهرم‌های قدرت از ایران است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، فواد ایزدی عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به نقد و بررسی توافقات ژنو پرداخت و اظهار کرد: آمریکا دارای 16 نهاد اطلاعاتی است که در رأس آنها "جیمز کپر" سالانه گزارشی را از این جامعه اطلاعاتی در تحلیل تهدیدهای جهانی به کنگره آمریکا ارائه می‌دهد.
 
وی افزود: در متن جیمز پکر در 29 ژانویه که به کنگره آمریکا ارائه شد، بخشی به ایران اختصاص دارد که در این متن از عدم آگاهی جامعه اطلاعاتی آمریکا نسبت به اینکه آیا ایران در صدد ساخت سلاح هسته‌ای است یا خیر، اشاره شده است.
 
ایزدی ادامه داد: جالب اینجاست که در روز قبل از ارائه متن مذکور یعنی در 28 ژانویه، اوباما ایران را متهم به ساخت سلاح هسته‌ای کرد و گفت که ما به ایران اجازه ساخت بمب هسته‌ای نمی‌دهیم.
 
وی افزود: در متن گزارش جیمز پکر آمده که تخمین می‌زنیم ایران قادر به ساخت سلاح هسته‌ای نیست.
 
ایزدی با اشاره به اینکه آمریکا به این موضوع اذعان دارد که ایران نه تنها بمب اتم نداشته بلکه برنامه ساخت آن را نیز ندارد، گفت: چرا باید در مذاکرات، نکات مطرح شده بررسی شود و ایران ثابت کند در صدد ساخت بمب هسته‌ای نیست در حالی که طرف مقابل خود به این موضوع اذعان دارد.
 
وی به گزارش دیگری اشاره کرد و گفت: در 20 ژانویه و به عبارتی 30 دی ماه و روز اجرای توافق نامه ژنو، وزارت دارایی آمریکا در سایت خود متنی را قرار داد که در آن اشاره شده افرادی که تابعیت آمریکا دارند و یا شرکت‌هایی که مالکیت آمریکایی چه در داخل و چه در خارج دارند همچنان مانند گذشته اجازه نخواهند داشت با ایران تعامل و همکاری داشته باشند حتی هر نوع ارتباط و تعاملی که مجوز آن صادر شده است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه 1+5 یک‌سری امتیازات از ایران گرفته و طرف مقابل نیز طبق تعهدات باید 5 میلیارد به ایران پس می‌داد و در بعضی از حوزه‌ها مانند هواپیما، فلزات گرانبها، پتروشیمی و...باید تحریم‌ها طی 6 ماه مذکور در توافق نامه کاهش می‌یافت، افزود: اما در متن وزارت دارایی آمریکا در 30 دی ماه خلاف این مسئله ثابت شده است.
 
وی با بیان اینکه ایران تمام درخواست‌های طرف مقابل مذاکره را اجرا و غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کرده است، افزود: طرف مقابل نیز باید به مباحثی که در توافق نامه بوده عمل کند اما در سایت خود صریحاً اعلام کرده که این تعهدات را نقض کرده است.
 
ایزدی با بیان اینکه نقض تعهدات آمریکا به دلیل عدم هماهنگی میان قوه مجریه و مقننه آن است، گفت: وزارت خارجه وارد مذاکره با مجموعه‌ای شده که حتی نمی‌تواند اختلاف بین دو قوه خود را حل کند.
 
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان تصریح کرد: ایران در حال پیمودن مسیری است که نتیجه آن مشخص نیست.
 
ایزدی با اشاره به اینکه نقد این توافق‌نامه به هیچ وجه کار نادرستی نیست و این نقد به نفع تیم مذاکره‌کننده است، گفت: هنگامی که "کری" پای میز مذاکره آمد و اظهار داشت که من می‌خواهم به ایران امتیاز بدهم اما کنگره با من برخورد خواهد کرد، تیم مذاکره‌کننده ایران نیز باید چنین می‌گفت که ما نیز اگر به شما امتیاز بدهیم باید پاسخگو باشیم اما این مطلب از سوی تیم ایران مطرح نشد.
 
وی ادامه داد: طی جلسه‌ای در سنای آمریکا در 21 آذر ماه وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا با بیان این جمله که فرهنگ مقاومت در ایران وجود دارد، به فرهنگ مقاومت در ایران و اینکه نمی‌توان چیزی را به ایران تحمیل کرد، اذعان کرده است.
 
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از نکات منفی توافق‌نامه ژنو امتیازاتی است که ایران به طرف مقابل داده است.
 
وی افزود: طبق متن فارسی توافق‌نامه که وزارت امور خارجه تنظیم کرده، تحریم‌های ملی ایران برداشته می‌شود در حالی که تحریم‌های ملی ما را تحریم‌های بانکی و نفتی تشکیل می‌دهند اما در تحریم بانکی پول نفت را نمی‌توانیم برگردانیم و در تحریم نفتی نیز فروش نفت به کمتر از نصف قبل از تحریم‌ها رسیده است.
 
ایزدی با اشاره به اینکه در متن اصلی توافق‌نامه در کنار تحریم‌های ملی، به تروریسم و حقوق بشر نیز اشاره شده گفت: طبق توافق‌نامه این به آن معناست که ایران به طور مثال حق دفاع از مردم مظلوم حزب‌الله را ندارد.
 
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: آمریکا و همدستانش در صدد گرفتن اهرم‌های قدرت از ایران هستند و این توافقات وسیله‌ای برای گرفتن گام به گام اهرم‌های قدرت از ملت و دولت ایران است.
 
وی در ادامه به عنوان نخستین نقد به توافق‌نامه از توجه به دغدغه‌های طرف مقابل مذاکره و عدم توجه به دغدغه‌های ایران اشاره کرد و گفت: در این توافق‌نامه تحریم‌های بانکی و نفتی همچنان بر جای خود باقی مانده است.
 
ایزدی با اشاره به اینکه در جلسه 11 مهرماه کمیسیون سیاست خارجی آمریکا، شرمن گفت که ما با ایران شفاف بوده و گفته‌ایم تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر برای ایران همچنان روی میز است، افزود: دولت آمریکا کشورهای دنیا را به دو گروه دشمن و همراه تقسیم می‌کند و هدف سیاست خارجی آن تبدیل کشورهای دشمن به کشورهای همراه است.
 
وی تصریح کرد: آمریکا با این سیاست در بودجه 2014 خود در راستای ترویج دموکراسی در خاورمیانه 2 میلیارد و 800 میلیون دلار هزینه اختصاص داده است.
 
وی به عنوان دومین نقد به توافق‌نامه ژنو به غنی‌سازی اشاره کرد و گفت: در متن توافق‌نامه حق غنی‌سازی ایران به توافق طرفین مرتبط شده و ایران حالا باید برای گرفتن حق غنی‌سازی که داشته وارد مذاکرات هفته پیش وین شود.
 
ایزدی بیان کرد: نقد سوم به بحث استفاده آمریکا از توافق‌نامه برای مباحث نظامی است چرا که ما در این توافق‌نامه پذیرفتیم که قطعنامه‌های سازمان ملل را می‌پذیریم در حالی که قبل از آن قطعنامه‌های سازمان ملل را غیر قانونی می‌دانستیم.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه از نکات مثبت توافق‌نامه به بحث دیپلماسی عمومی اشاره کرد و گفت: سال‌ها کشورهای غربی چهره بدی از ایران در جهان نشان داده بودند و با این توافق‌نامه به مردم دنیا ثابت شد ایران اهل گفت‌وگو و تعامل بوده و اهل تقابل نیست.
 
وی تصریح کرد: هدف اصلی آمریکا از ایجاد تحریم‌های بیشتر، تشویش اذهان عمومی و فشار داخلی به ملت ایران برای مخالفت علیه نظام و انقلاب اسلامی است.
 
وی نکته مثبت دوم را اختلاف میان اوباما و نتانیاهو بر سر تاکتیک در این توافق‌نامه عنوان کرد و نکته مثبت بعدی را فرصتی برای ایجاد اختلاف در 1+5 که توسط این توافق‌نامه به وجود آمده، برشمرد.
 
ایزدی در پایان به عنوان چهارمین نکته مثبت نیز به بحث غنی‌سازی اشاره کرد و گفت: 6 ماه غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده و نگاه صددرصد مخالف به ایران، تغییر یافته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها